Turistai džiugina, bet tam reikia pasiruošti
Kasmet Trakus aplanko nuo 1 iki 3 mln. turistų, daugiau nei 300 tūkst. apsilanko Trakų Salos pilyje veikiančiame istorijos muziejuje. Kasmet augantys turistų srautai miestą visame pasaulyje garsinančioje pilyje – ne tik puiki žinia Trakams, bet ir papildomi rūpesčiai tvarkant miestą, ypač šiltuoju metų laiku, kuomet turistų srautai didžiausi.
Trakų rajono savivaldybės meras Andrius Šatevičius, idėją, kaip papildomas euras, įskaičiuotas į bilieto kainą, galėtų padėti gražinti miestą, pristatęs kultūros ministrui Simonui Kairiui, pabrėžė, jog simbolinis mokestis ateityje galėtų virsti miestui ypač reikalingais darbais: jį tvarkant, gražinant, plėtojant infrastruktūrą. Savivaldybės siūlymu, mokestis neturėtų būti taikomas vaikams ir senjorams, taip pat „Trakiečio kortelės“ turėtojams.
„Didžiuojamės, jog Trakai yra Lietuvos vizitinė kortelė, reprezentuojanti mūsų šalį užsienyje, ir yra gausiai lankoma turistų. Mes džiaugiamės turistais, jų laukiame, tačiau lygiai taip pat turime užtikrinti miesto plėtrą ir aplinkos tvarkymą, ypač vasaros metu“, – komentavo Trakų rajono savivaldybės meras A.Šatevičius.
Pilis – Kultūros ministerijos žinioje
Nors daugelis mano, jog Trakų Salos pilis priklauso savivaldybei, iš tiesų taip nėra – už įėjimo bilietus surinktos lėšos keliauja ne į savivaldybės biudžetą.
Pašnekovo žodžiais, užsienyje miesto mokestis bilieto kainoje yra normali praktika, o Lietuvoje dėl jo apsispręsti prireikia ne vienerių metų. „Manau, kad Kultūros ministerija, kuriai priklauso Trakų istorijos muziejus, galėtų pritarti idėjai, kad miesto mokestis būtų įtrauktas į bilieto kainą ir atitektų savivaldybei. Kiekvienas euras būtų tikrai svarus miesto plėtrai ir infrastruktūros kokybei pagerinti. Jeigu pilyje kasmet vidutiniškai apsilanko daugiau nei 300 tūkst. svečių, gavęs tokią sumą, miestas turėtų galimybę dar labiau plėstis, tvarkyti aplinką, net įgyvendinti solidesnius infrastruktūros gerinimo projektus, kurių turime tikrai pakankamai“, – sakė A.Šatevičius.
Lietuvos Respublikos Seimo narė Edita Rudelienė prisimena, kad diskusijos dėl minimalaus miesto mokesčio įtraukimo į Trakų istorijos muziejaus lankymo bilieto kainą vyko ir tuo metu, kai ji buvo Trakų rajono savivaldybės merė. Taigi, apie šią būtinybę kalbėta ir svarstyta jau ne vienerius metus, išsakyta daug objektyvių argumentų, aptarta galima nauda miestui. Seimo narė viliasi, kad, atsakingai įvertinusi esamą situaciją ir projekto perspektyvas, kuriamą pridėtinę vertę, Kultūros ministerija išreikš pritarimą, ir šis klausimas bus pagaliau galutinai išspręstas Trakų miesto ir jo gyventojų naudai.
Mano, kad pokyčiai neišvengiami
Trakų turizmo informacijos centro direktorė Laima Balčytienė pritaria: nors Trakai turi išskirtinių objektų: vienintelį Europoje istorinį nacionalinį parką ir Rytų Europoje unikalią Trakų Salos pilį, kasmet pritraukiančią daugybę turistų, tai ne vien džiaugsmas, bet ir problemos bei iššūkis savivaldybei, tiek užtikrinant pakankamą skaičių automobilių ar autobusų stovėjimo vietų, tiek turistams reikalingą infrastruktūrą – visus šiuos darbus savivaldybė turi planuoti iš savo lėšų.
„Kalbantis su gidais, tiek Lietuvos, tiek užsienio, jie norėtų daugiau stovėjimo vietų autobusams, kuriose būtų įrengti tualetai ar dušai, skirti vairuotojams, viešųjų tualetų, kad autobusais atvykę turistai nelauktų eilėse. Savivaldybė yra įrengusi nemokamų stovėjimo vietų autobusams miesto pakraštyje, kol kas ten viešųjų tualetų nėra, jie planuojami, bet kainuoja ne vieną dešimtį tūkstančių eurų, įrengus, juos būtina prižiūrėti. Iš dabartinės 12 eurų bilieto kainos sezono ir 10 eurų ne sezono metu negaunama nė cento. Gidai, kelionių agentūros stebisi, kodėl iki šiol nesukurtas mechanizmas, kad dalis už įėjimo bilietą gautos sumos atitektų miestui. Žinoma, Lietuvoje tokio analogo nėra, bet nereiškia, kad negali atsirasti“, – kalbėjo L.Balčytienė.
Apie tai kalbama jau ne vienerius metus, pašnekovės žodžiais, laikas pradėti diskusiją, nes miestas turi problemų, kurias reikia spręsti bendrai.