Siekiant, kad opozicijai neatitektų svarbūs Kontrolės komiteto, Etikos ir Antikorupcijos komisijų pirmininkų postai, šalies savivaldybių tarybose pradėtos kurti alternatyvios opozicijos, į kurias deleguojami net valdančiosios daugumos atstovai.
Toks politinis triukas padeda teisėtai apeiti Savivaldos įstatymo nuostatas.
Veikia dvi opozicijos
Palangos savivaldybės tarybai pradėjus darbą mažumoje likę 4 tarybos nariai pasiskelbė sudarę opozicinę frakciją „Palangos opozicija“.
Tame pačiame tarybos posėdyje apie dar vienos opozicinės grupės sukūrimą paskelbė ir du Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ atstovai.
Tačiau neseniai kurorto tarybos posėdyje vietoj opozicinės grupės buvo įregistruota dar viena opozicijos frakcija „Dirbam Palangai“. Joje prie dviejų „vardanlietuvių“ atstovų prisišliejo Regionų partijos narys – daugiau mažumoje likusių Palangos tarybos narių nebeliko.
Negana to, frakciją „Dirbam Palangai“ papildė su valdančiąja dauguma į tarybą patekęs konservatorių atstovas Nerijus Stasiulis.
Kai opozicijos atstovė Svetlana Tučkė pasiteiravo N.Stasiulio, kodėl jis sutiko taip pasielgti, atsakymo neišgirdo.
„Matyt, jam pačiam dėl to gėda, nes jis tik nudelbė akis ir tylėjo“, – sakė politikė.
Tuo metu Daugumos frakcijos pirmininkas Dainius Želvys aiškino, kad N.Stasiulio pasirinkimas nesąs toks reikšmingas įvykis, apie kurį reikėtų kalbėti.
„Jis iš niekur neišėjo, nes Daugumos ir opozicinės „Dirbam Palangai“ frakcijos buvo įregistruotos tame pačiame posėdyje.
N.Stasiulis nėra konservatorių partijos narys, o tai, kad jis į tarybą pateko su mūsų sąrašu, jam, kaip politikui, tai nieko nereiškia“, – sakė D.Želvys.
Pirmininkus skirs dauguma
S.Tučkės teigimu, valdantieji dirbtinai sukuria antrą opozicinę frakciją, dėl to tikrosios opozicijos atstovai netenka Kontrolės komiteto ir Etikos bei Antikorupcijos komisijų vadovų postų. Pagal įstatymą, šiuos postus užima didžioji opozicijos dalis savo atstovais.
Abiem opozicinėms frakcijoms turint vienodą narių skaičių ir nesutariant dėl pirmininkų kandidatų, laikoma, kad opozicija nepasiūlo savo kandidatų į pirmininkų postus ir tokius postus skiria daugumos balsai taryboje.
Scenarijus kartojasi
S.Tučkė tvirtina, kad dabar valdantieji daugumos balsais skirs dirbtinai sukurtos opozicijos atstovus, kad jie vadovautų Kontrolės komitetui ir Etikos bei Antikorupcijos komisijoms.
Panašus scenarijus jau buvo įgyvendintas Palangos taryboje per praėjusią kadenciją. Tuo metu šalia 3 narių opozicinės frakcijos atsirado dar viena opozicijos frakcija su tuo pačiu narių skaičiumi. Jame buvo du nariai iš Regionų partijos, kurie šioje kadencijoje yra tariamos opozicijos dalis.
Tuo metu visiems opozicijos numatytiems pirmininkų postams buvo paskirti šios frakcijos atstovai, kurie visą kadenciją neparengė nė vieno tarybos sprendimo projekto ir balsavo kartu su valdančiaisiais.
Neleista registruoti
Panašiai elgiamasi ir Širvintų rajone, kur Regionų partija nugalėjo savivaldos rinkimuose, gavusi net 16 mandatų iš 21.
Valdančiosios daugumos narių kontroliuojami komitetų ir komisijų pirmininkų postai turėjo priklausyti mažumos opozicinei frakcijai, sudarytai iš trijų tarybos narių.
Tačiau tuo pačiu posėdyje buvo paskelbta opozicinė frakcija, kurioje buvo 5 nariai, įskaitant 4 Regionų partijos narius ir vieną Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos atstovę. Tikrosios opozicinės frakcijos net nebuvo leista registruoti, teigiant, kad jau yra paskelbta didesnė opozicija.
R.Tamošiūnienė buvo paskirta Kontrolės komiteto pirmininke, o Etikos bei Antikorupcijos komisijos pirmininkais tapo Regionų partijos atstovai, kurie buvo priskirti dirbtinei opozicijai.
Širvintų tarybos valdančiosios nepripažintoje opozicijoje likusi socialdemokratė Ana Kuznecovienė priminė, kad praėjusioje kadencijoje opozicijos atstovai taip pat buvo palikti be svarbių postų. Tada tarybos valdančioji dauguma dvigubai nesutiko su opozicijos pasiūlytomis pirmininkų kandidatūromis ir juos paskyrė iš savo narių.
Kandidatus atmetė
Praėjusioje kadencijoje tokią pačią taktiką taikė Neringos savivaldybė. Nors buvo įregistruota 7 narių opozicinė frakcija taryboje, ji buvo palikta be Kontrolės komiteto ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų postų, nepaisant to, kad opozicija pateikė savo kandidatus, kuriuos tiesiog atmėtė valdančioji dauguma, prieštaraujant įstatymo nuostatoms.
Nepaisant įstatymo nuostatų, opozicijos teiktus kandidatus valdančioji dauguma paprasčiausiai atmetė.
Savivaldos opozicijai iškilo pavojus
Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto narys, buvęs Šiaulių miesto vicemeras
Po pastarųjų savivaldos rinkimų sulaukiame nemažai signalų, kad tose savivaldybėse, kuriose partijų ar rinkimų komitetų sąrašai laimėjo absoliučią daugumą vietų tarybose, įvairiausiais būdais ribojamos opozicijos teisės.
Dirbtinai kuriamos politinei daugumai lojalios opozicinės frakcijos, neformuojamos tarybų daugumos, taip varžant opozicinių frakcijų kūrimąsi.
Kartu šitaip išvengiama pateikti veiklos programas, pagal kurias rinkėjai gali vertinti tarybos darbą.
Tokia taktika, be kita ko, naudojama Šiaulių ir Alytaus miestų savivaldybių tarybose.
Opozicijai neleidžiant užimti valdančiųjų darbą prižiūrinčių ir kontroliuojančių Kontrolės komiteto, Etikos ir Antikorupcijos komisijų pirmininkų postus, pažeidžiami Vietos savivaldos įstatyme įtvirtinti demokratijos principai, prarandami valdančiosios daugumos ir mero veiklos kontrolės įrankiai. Mano manymu, pribrendo reikalas Seime apsvarstyti šią problemą ir galvoti apie opozicijos teises apginsiančias Vietos savivaldos įstatymo pataisas.