„Rekomendacinis raštas dėl Ukrainos simbolikos naudojimo Lietuvos Respublikos Seimo informacijos ir komunikacijos departamentui bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės Komunikacijos departamentui buvo išsiųstas reaguojant į gaunamus piliečių skundus dėl galimai netinkamo Ukrainos ir Lietuvos simbolikos naudojimo socialinėse paskyrose“, – rašoma komisijos „Facebook“ paskyroje išplatintame pareiškime.
Komisija nurodo, kad tiek institucija, tiek kiekvienas jos narys asmeniškai palaiko Ukrainos kovą prieš Rusijos agresiją – kartu ir ukrainietiškų simbolių demonstravimą, tokiu būdu reiškiant solidarumą.
Visgi, heraldikos komisija akcentuoja, kad nepaisant Ukrainai reiškiamo palaikymo, nederėtų atsisakyti lietuviškų tapatumo simbolių.
„Lietuvos heraldikos komisija mano, kad Lietuvos ir Ukrainos simboliai gali darniai derėti greta vieni kitų, simbolizuodami, jog šios dvi valstybės yra kartu, ir Lietuva rems Ukrainą tiek, kiek reikės, ir rekomenduoja tą paramą reikšti laikantis Lietuvos Respublikos įstatymų“, – rašoma tekste.
Išplatintame rašte pažymima, kad šalies įstatymai aiškiai reglamentuoja, kaip turėtų būti naudojami valstybiniai simboliai, nepažeidžiant suverenių valstybių lygiavertiškumo principo. Todėl komisija atkreipia dėmesį, kad „valstybių institucijų Facebook paskyrose naudojama dviejų valstybių simbolika ne visais atvejais yra tinkama“, o Lietuvos simbolikos pakeitimas ukrainietiška gali būti tik „trumpalaikis kitos suverenios šalies pagerbimas“.
„Viena vertus, kai kuriais atvejais oficiali Lietuvos simbolika yra pakeičiama ukrainietiška. Turint omenyje žiaurią Ukrainos žmonių patiriamą karinę agresiją, kaip trumpalaikis kitos suverenios šalies pagerbimas tikrai yra suprantamas, bet to nereikėtų daryti nuolat, nes Lietuvos valstybės institucijos naudoja oficialią Lietuvos valstybinę simboliką“, – rašoma komisijos pozicijoje.
Komisija atkreipia dėmesį į konkretų Sveikatos apsaugos ministerijos „Facebook“ paskyros atvejį, kai, pasak jų, „Lietuvos valstybės herbas yra uždėtas ant Ukrainos vėliavos“. Nurodoma, kad tokie atvejai nėra priimtini, nebent dviejų skirtingų valstybių simboliai yra jungiami esant bendrai valstybei arba okupacijų atvejais.
„Toks derinys istoriškai susiformavusios simbolikos prasme gali būti vertinamas ne tik kaip nepagarba valstybių simboliams, bet ir kaip tam tikros pretenzijos ar viršenybės demonstravimas ir žeisti pačius ukrainiečius. Šie simboliai gali būti vaizduojami tik greta kaip lygiaverčiai, o ant Ukrainos vėliavos gali būti tik Ukrainos herbas Tridantis“, – nurodo komisija.
ELTA primena, kad trečiadienį Lietuvos heraldikos komisija paragino Seimą ir Vyriausybę nebenaudoti Ukrainos simbolikos socialinių tinklų paskyrose.
Institucijoms adresuotame rašte, su kuriuo susipažino ir ELTA, nurodoma, kad komisija negali teigiamai vertinti oficialių Lietuvos institucijų simbolikos pakeitimo Ukrainos simbolika, nors taip ir yra reiškiamas palaikymas prieš Rusijos agresiją kovojantiems ukrainiečiams. Komisijos teigimu, simbolių pakeitimą galima būtų priimti tik kaip trumpalaikį reiškinį.
Be to, pasak komisijos, Lietuvos herbo uždėjimą ant Ukrainos simbolikos taip pat galima vertinti kaip nepagarbą Ukrainos simboliams, o heraldikos prasme tai reiškia ir „tam tikras nepageidaujamas pretenzijas“.
Pastarosios rekomendacijos sulaukė neigiamos institucijų reakcijos, o Prezidentūra ragino komisiją paaiškinti savo poziciją.
Prezidento dekretu sudaryta ir šalies vadovui atskaitinga Lietuvos heraldikos komisija teikia išvadas ir pasiūlymus dėl parengtų etalonų tvirtinimo, aprobuoja herbų etalonus ir derina heraldinius projektus. Atsižvelgdama į Lietuvos heraldikos tradicijas, tarptautinę patirtį ir heraldikos mokslo tendencijas, komisija sprendžia bendruosius heraldikos norminimo klausimus, ugdo pagarbą heraldikos simbolikai, propaguoja heraldikos žinias. Taip pat nustato taisykles, reglamentuojančias herbų, herbinių vėliavų, herbinių antspaudų ir kitų heraldinių projektų kūrimą.