Prireikus naujo paso patenka tarsi į pragarą: situacija tokia, kad kančia neišvengiama

2022 m. rugpjūčio 7 d. 10:01
„Be registracijos – į gyvą eilę, užsiregistravusieji – atskirai, Ukraina – į trečiąjį aukštą“, – tokios komandos kasryt skamba Vytenio gatvėje, kur žmonės po kelias valandas laukia asmens dokumentų.
Daugiau nuotraukų (15)
Tie, kuriems pavyksta prisiskambinti į Migracijos departamento Vilniaus skyrių, šiomis dienomis nieko paguodžiančio neišgirsta.
Atsiliepusi operatorė paaiškina, kad nei internetu, nei telefonu užsiregistruoti neįmanoma, ir pataria į Vytenio gatvę atvykti prieš septintą valandą ryto ir stoti į gyvą eilę.
Jau mėnesį tik Vytenio gatvėje galima skubos tvarka gauti asmens tapatybės kortelę ar pasą, todėl žmonės į ją plaukia iš visos Lietuvos. Įprasta tvarka užsiregistruoti internetu galima anksčiausiai tik rugsėjo mėnesiui.
Todėl iki 7 val. 30 min., kai Migracijos departamento Vilniaus skyrius pradeda darbą, Vytenio gatvėje rikiuojasi ilgiausios eilės, kurių daugiau niekur mieste nepamatysi. Čia ir vyresnio amžiaus poros, ir jauni vyrai, ir tėvai su mažamečiais vaikais ant rankų.
Atvažiavo dar neprašvitus
Rasa ir Vytautas prie Migracijos departamento Vilniaus skyriaus durų antradienį budėjo nuo ketvirtos valandos ryto. Atvažiavo iš Zarasų, tai naktį beveik nemiegojo.
„Taip valstybė iš savo piliečių sugalvojo pasityčioti“, – piktinosi moteris.
Tuo metu Vytautas neprarado humoro jausmo: „Girdėjau, kad pasų ruošinių trūksta – vėl bus rusai arba kinai kalti.“
Kartu su Rasa ir Vytautu atvažiavo jų vaikai. Kol vieni ilsėjosi automobilyje, kiti laukė prie durų.
Zarasiškiams dokumentų skubiai prireikė, nes į Lietuvą grįžo tik trumpam. Netrukus jie vėl važiuos į Jungtinę Karalystę uždarbiauti.
Turėjo antradienį išvykti
Už atvykėlių iš Zarasų rikiavosi Žydrūnas ir Ernestas. Abiejų jaunų vyrų veiduose – nerimo ženklai. Mat jiems antradienį reikėjo išvykti į Jungtinę Karalystę, o asmens dokumentų galiojimo terminas pasibaigęs.
Todėl abu kėlėsi pusę keturių ryto, kad prie įstaigos Vilniuje durų būtų gerokai prieš jos darbo pradžią.
Paklaustas, kodėl nemėgino asmens tapatybės kortele ar pasu pasirūpinti ambasadoje, Žydrūnas pasakojo, kad tai nesėkmingai mėgino daryti dar nuo vasario mėnesio. O užsiregistruoti internetu ir gauti dokumentus įprasta tvarka galima tik rugsėjį.
Ir tai tada tik pateiksi prašymą, o naujas pasas bus tik po mėnesio. O darbdavys juk tiek laiko nelauks.
Iš Naujininkų – pėsčiomis
Irena gauti asmens tapatybės kortelę bandė jau antrą dieną. Iš Šiaulių atvykusiai moteriai teko nakvynės prašytis pas giminaitę.
„Maniau, kad atvažiavusi iš namų pastovėsiu eilėje, bet dokumentą tą pačią dieną gausiu. Pasirodo, klydau. Pusę pirmos Migracijos departamento darbuotojos baigė darbą. Visą dieną jos nedirba“, – stebėjosi Irena.
Antradienį į Vytenio gatvę ji atėjo pėsčiomis iš Naujininkų: „Nelabai pažįstu Vilnių, bijojau, kad ne į tą autobusą įsėsiu ir dar nuveš ne ten.“
Duoda kiekvienam į rankas
Rūta – iš tų laimingųjų, kuriai pavyko gauti asmens dokumentus. Tam ji paaukojo du pusdienius ir 221 eurą bei 60 centų.
Moteris prisipažino, kad atėjus pirmą kartą pribloškė eilės ilgis: „Jau maniau, kad tą dieną nepateksiu į vidų, juo labiau kad atidarius duris vis atsirasdavo norinčiųjų užlįsti į priekį.
Kur ten sumaištyje atsiminsi, kuris stovėjo, o kuris ne.“
Be to, nuolat eilę stumdydavo dokumentus tame pačiame skyriuje besitvarkantys ukrainiečiai, kuriems laukti nereikia.
Kad neprasidėtų prekyba eilės numerį žyminčiais čekiais, viduje prie durų kiekvienam popierėlį į rankas įteikia darbuotoja.
Anot Rūtos, antraip jau tikrai būtų atsiradę gudruolių, kurie prisispausdinę čekių imtų jais vėliau prekiauti.
„Kai norėjau prie to aparato stovinčios darbuotojos paklausti, kokio čekio man reikia, ji man parodė į ženklelį, leisdama suprasti, kad yra ukrainietė ir kalba tik angliškai ir rusiškai.
Bet kodėl valstybinėje įstaigoje aš negaliu susikalbėti valstybine kalba?“ – stebėjosi Rūta.
Nuolat skambėjo verksmas
Nors salė didelė, ji greitai prisipildė žmonių. Kai švieslentėje užsidegdavo naujas skaičius, vis kas nors pakildavo nuo kėdės ir nuskubėdavo prie langelio.
Nors darbuotojų darbo sąlygos labai sunkios, Rūtą sužavėjo jų geranoriškumas. Niekas neskubino, kai paprašė leisti kelis kartus nusifotografuoti dokumentams, nes nuotrauka vis atrodė nevykusi, išsamiai atsakė į visus klausimus.
Darbuotoja palaukė ir tada, kai iš karto nepavyko už paslaugas atsiskaityti mokėjimo kortele.
Vilniaus skyriuje kiekvieną dieną po 20 darbuotojų yra pasiruošę aptarnauti klientus ypatingos skubos tvarka.
Iš neigiamų Rūtos įspūdžių – geriamojo vandens aparatas tuščias, nors tenka laukti kelias valandas.
Rūta pastebėjo, kad daug tėvų ateina ir taip pat eilėje laukia su mažais vaikais, kuriems išvykti taip pat reikia dokumentų. Todėl salėje nuolat aidėjo verksmas.
Dvigubai didesni skaičiai
Kodėl Vytenio gatvėje kiekvieną dieną tįsta eilės?
Migracijos departamentas tikino, kad pastaraisiais mėnesiais visoje Lietuvoje asmens dokumentų išrašymo ir išdavimo srautas yra rekordiškai padidėjęs.
Tarkim, šių metų gegužės mėnesį buvo užsakyti 51 tūkst. 967 pasai, atitinkamai praėjusiais metais – 23 tūkst. 227.
Per šių metų šešis mėnesius jau išrašyta tiek pat pasų, kiek per visus 2021 metus.
Be to, vasaros sezono metu lietuviams pradėjus aktyviai keliauti po užsienio šalis padidėjo ir poreikis keisti pasą.
Asmens dokumentų išrašymo centro atstovai taip pat pastebėjo, kad dėl sutrikusių tiekimo grandinių visame pasaulyje pasų duomenų lapų tiekėjai negali operatyviai prisitaikyti prie išaugusios paklausos ir pristatyti papildomai užsakytų pasų blankų pageidaujamais terminais.
Trūksta ne vien Lietuvoje
Siekdamas išvengti pasų išdavimo sustabdymo Migracijos departamentas nuo liepos 4 iki rugpjūčio 22 d. sumažino aptarnaujamų gyventojų srautą iki 1600 klientų per dieną. Pastaruoju metu per vieną darbo dieną buvo gaunama prašymų ir išrašoma apie 2,2 tūkst. pasų.
„Su duomenų lapų tiekimo iššūkiais pastaruoju metu susiduria ne viena Europos valstybė – tai tendencija, kuri stebima ir mūsų šalyje.
Esame priklausomi nuo paslaugos teikėjo, kuris gamina sertifikuotus blankus asmens dokumentams.
Nepaisant susiklosčiusios situacijos, aktyviai dirbame ir siekiame, kad blankų poreikis būtų užtikrintas“, – tikino Asmens dokumentų išrašymo centro direktorius Nerijus Rudaitis.
Išimtis – tiktai Vilniuje
Migracijos departamentas nuo liepos 4 d. visoje Lietuvoje pageidaujantiems gauti pasą laikinai sustabdė aptarnavimą gyva eile.
Gyvos eilės galimybė išliko tik Vilniaus skyriuje norintiems pasą užsisakyti ypatingos skubos tvarka.
Nuo rugpjūčio 22-osios Migracijos departamentas pažadėjo sustiprinti klientų aptarnavimo pajėgumus, kad gyventojai po laikinų nepatogumų galėtų kuo greičiau pasikeisti asmens tapatybės dokumentus.
Tam bus pailgintas aptarnavimo laikas darbo dienomis, taip pat darbuotojai dirbs savaitgaliais.
Migracijos departamento direktorė Evelina Gudzinskaitė prižadėjo, kad laikinų klientų srauto ribojimų neliks, kai tik pasų blankų rezervas vėl bus pakankamas.
Užgriuvo ne tik atostogų atvykę emigrantai
Per dieną Vilniuje pasą tą pačią dieną nori gauti nuo 100 iki 200 asmenų. Per dieną Vilniaus skyriuje aptarnaujama nuo 1000 iki 1500 asmenų. Tai ne tik Lietuvos piliečiai, bet ir užsieniečiai.
Į klausimą, ar dažnai pasitaiko atvejų, kai visų klientų per dieną aptarnauti nepavyksta, Migracijos departamento atstovai atsakė, kad užsisakius pasus tą pačią dieną aptarnauja visus klientus, atvykusius iki 12 valandos.
„Pasitaiko atvejų, kai susidaro didesnės eilės dėl asmens tapatybės kortelių atnaujinimo ir klientams tenka palaukti ilgiau nei įprastai“, – aiškino Migracijos departamento atstovai.
Dažniausiai į Vilniaus skyrių šiuo metu kreipiasi asmenys, kurie vyksta į šalis, kur reikia paso, ir kur paso galiojimas turi būti bent 6 mėnesiai. Tai ne Europos Sąjungos šalys.
Taip pat atvyksta daug emigrantų atostogų. Dauguma jų – iš Jungtinės Karalystės. Jie taip pat pageidauja pasą gauti tą pačią dieną. O vyresnio amžiaus asmenys nori tik paso, bet ne asmens tapatybės kortelės.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.