Dėl karo Ukrainoje žmonės ypač jautriai žiūri į sovietinių simbolių viešojoje erdvėje eksponavimą, net jei tai – muziejaus ekspozicija.
Aleksoto aerodromo kieme veikia Lietuvos aviacijos muziejaus lauko ekspozicija, kurioje dauguma technikos paveldėta iš sovietmečio, todėl ir ženklai ant jos – sovietiniai.
Matė tūkstančiai žmonių
Liepos 23 dieną Kaune vykusioje aviacijos šventėje apsilankė kelios dešimtys tūkstančių kauniečių. Ore stebėdami orlaivių pasirodymus žmonės būriavosi aerodromo aikštėje, kur vyko koncertai, edukacijos vaikams, mugė.
Į šventę atvykę keli šimtai Kauno baikerių motociklus pasistatė prie Aviacijos muziejaus lauko ekspozicijos tvoros, už kurios stovėjo senieji orlaiviai. Buvo aiškiai matyti ant jų išpieštos raudonos penkiakampės žvaigždės, o ant vieno orlaivio iš toli matomas užrašas „CCCP“.
„Neketinu eiti į muziejų, tačiau aiškiai matau tą seną aviacijos techniką už tvoros, kuri man primena sovietmetį, o tie ant jos išpiešti ženklai sukelia tikrai labai nemalonias asociacijas.
Karo Ukrainoje kontekste tokie ženklai turėtų išnykti iš viešosios erdvės, nes tai neigiamai veikia žmones“, – sakė šventėje sutikta jauna dviejų vaikų mama Silvija.
Moteriai pritarė ir šventėje savanoriu dirbęs KTU studentas Marius. „Nors į padangę kyla Lietuvos lėktuvai, ant kurių – trispalvės ir Vytis, tačiau čia už tvoros kaip kokia grėsmė – sovietinė technika, kuri aiškiai identifikuojama kaip praeities reliktas. Tarsi kažkokia sovietinė salelė viduryje Kauno. Nemalonus jausmas“, – kalbėjo vaikinas.
Muziejus turi saugoti
„Muziejų įstatymas mus įpareigoja saugoti eksponatus tokius, kokie pas mus patenka. Nors šiuo metu ir vyksta tam tikras ažiotažas dėl sovietinių paminklų, simbolių nuėmimo, su muziejaus eksponatais taip elgtis negalime, nes pažeistume muziejininkystės principą saugoti istorinę atmintį“, – sakė Lietuvos aviacijos muziejaus direktorius Mindaugas Kavaliauskas.
Pasak M.Kavaliausko, šiuo An-2 lėktuvu pilotai skrido ir Baltijos kelyje.
Specialiai tai dienai kitoje lėktuvo pusėje jie nelegaliai nusipiešė Trispalvę, o virš Baltijos kelio visą laiką skrido ta puse, ant kurios buvo matyti būtent Trispalvė, o ne užrašas „CCCP“ su registracijos numeriu.
Paklaustas, ar nereikėtų orlaivio tuomet bent apsukti taip, kad užrašas „CCCP“ būtų mažiau matomas lankytojams, direktorius atsakė, kad ekspozicija įrengta taip, kad atėję lankytojai matytų lėktuvų priekį.
„Galbūt galima būtų pagalvoti apie neskaidrią tvorą, tačiau mes siekiame, kad muziejus būtų kuo atviresnis, prieinamas lankytojams, o ne užtvertas tvoromis“, – aiškino muziejaus direktorius.
M.Kavaliauskas labiau atkreipė dėmesį į kitą problemą, kad ekspoziciją reikėtų papildyti naujais, jau nepriklausomos Lietuvos aviaciją reprezentuojančiais eksponatais.
„Tačiau orlaiviai yra brangūs, tokių eksponatų sunku gauti, todėl dauguma technikos yra paveldėta iš sovietmečio“, – sakė direktorius.
Pasak M.Kavaliausko, gaila, kad Lietuva turi labai skurdų palikimą iš tarpukario Lietuvos aviacijos istorijos, nes valstybę okupavę sovietai viską sunaikino.
Ministerija problemos nemato
Lietuvos aviacijos muziejus yra pavaldus Kultūros ministerijai, kuri šiuo metu inicijuoja nemažai įstatymų pakeitimų, leidžiančių lengviau atsisveikinti su sovietiniais simboliais viešojoje erdvėje.
Vis dėlto šiuo atveju kultūros ministro Simono Kairio atstovė spaudai Viktorija Vitkauskaitė didesnės problemos neįžvelgė.
„Kultūros ministerija nemano, kad muziejaus eksponatai minimo renginio dalyviams galėjo turėti kitokios įtakos nei turi muziejaus lankytojams“, – raštu pakomentavo V.Vitkauskaitė.
Paklausta, ar ministerija ketina iš naujo svarstyti Muziejininkystės įstatymą ar surengti platesnę diskusiją, kaip mes turėtume saugoti ir kalbėti apie sovietinę praeitį, atstovė nebekomentavo.
Mano, kad reikia rimtos diskusijos
Kai kurių ekspertų pozicija dėl sovietinės simbolikos – griežta.
„Tokios simbolikos saugojimas yra visiška atgyvena, jos laikas atsisakyti. Suprantu, kad dabar tai darosi panašu į kažkokią madą, bet mums tiesiog nebereikia šitos simbolikos“, – sakė po 2014 metų Krymo aneksijos pilietinę iniciatyvą „Elfai“ subūręs Giedrius Sakalauskas. Jo suvienyti žmonės buvo itin aktyvūs aptikdami ir dekonstruodami Rusijos skleidžiamos propagandos ir dezinformacijos naratyvus.
Pasak G.Sakalausko, kadangi minimas orlaivis greičiausiai jau buvo eksploatuojamas ir nepriklausomos Lietuvos oro erdvėje, nenutiktų nieko tragiško, jei užrašas „CCCP“ būtų tiesiog uždažytas.
„Nėra ką čia saugoti“, – reziumavo su Kremliaus propaganda kovojančios organizacijos „ResPublica“ vadovas.