„Šalies diplomatijos vadovui ir didžiausios Seimo partijos – konservatorių – lyderiui nederėtų permetinėti atsakomybės ant kitų ir laukti, kas ką pasakys: trauktis jam ar ne. Susiklostė neeilinė situacija – Lietuvai padaryta didžiulė reputacinė žala. Ir tą supranta visi šalies žmonės.
Tikiu, kad G. Lansbergis priims išmintingą sprendimą ir iš pareigų nedelsdamas pasitrauks. Beje, apie tokį žingsnį turėtų galvoti ir susisiekimo ministras Marius Skuodis, kuris privalėjo žinoti apie „Lietuvos geležinkelių“ sutartis su „Belaruskalij“ ir jų terminus“, – pranešime spaudai teigia V. Blinkevičiūtė.
Partijos lyderė primena ir apie Seimo Užsienio reikalų komiteto pirmininko Žygimanto Pavilionio atsakomybę.
„Socialdemokratai jau tris kartus ragino Ž. Pavilionį trauktis – šis žmogus akivaizdžiai netinkamas einamoms pareigoms. Užuot vykdęs valstybės užsienio politiką, jis labai dažnai elgiasi neprofesionaliai, daro milžinišką žalą mūsų šalies reputacijai.
Pradedant tuo, kad sąmoningai ir nuosekliai užsienyje dergia Lietuvą, baigiant tuo, kad pastoviai ir įnirtingai menkina Prezidento instituciją. Matyt, siekdamas siaurų savo partijos politinių interesų. Manau, Ž. Pavilionis iš URK pirmininko pareigų jau turėjo pasitraukti daug anksčiau“, – vertina V. Blinkevičiūtė.
ELTA primena, kad premjerė I. Šimonytė, patvirtinimą apie pasiryžimą trauktis iš einamų pareigų gavusi iš užsienio reikalų ministro Gabrieliaus Landsbergio, bet ir iš susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio, sako sprendimą dėl ministrų pranešianti kitos savaitės pradžioje.
Pats G. Landsbergis ketvirtadienį teigė esąs pasiruošęs trauktis iš einamų pareigų dėl reputacinės žalos valstybei, kai paaiškėjo, kad baltarusiškų trąšų tranzitas per Lietuvą ir toliau tęsiasi.
Kaip jau buvo skelbta, trečiadienį įsigaliojo JAV sankcijos baltarusiškoms trąšoms. Tačiau kol kas dėl teisinių niuansų trąšų tranzitas per Lietuvą toliau tęsiamas.
Šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų.
Tuo metu „Lietuvos geležinkelių“ grupei priklausanti krovinių geležinkeliu vežimo bendrovė „LTG Cargo“ skelbia, kad gruodį teiks trąšų gabenimo paslaugas „Belaruskalij“. Pagal galiojančią sutartį Baltarusijos bendrovė už jas atsiskaitė iš anksto.
Dėl susidariusios situacijos „Lietuvos geležinkeliai“ konsultuojasi su Lietuvos, ES ir JAV institucijomis, tarp kurių – JAV Iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuras (OFAC).
Skaičiuojama, kad iki šiol „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.