Matematikos valstybinį brandos egzaminą šiemet laikys 16 857 mokiniai. Nors abiturientai pripažįsta, kad nuotolinis mokymasis matematikos spragas tikrai pagilino, jie nusiteikę optimistiškai – anot jų, kas norės ir bus pasiruošę – tas egzaminą ir išlaikys.
Užduotys pasirodė neįprastos
Alantos gimnazijos abiturientė Akvilė portalui lrytas.lt pasakojo, jog matematikos užduotys ją nustebino – jų visų atlikti nesuspėjo nei ji pati, nei jos klasės draugai.
„Dar net neprasidėjus matematikos bandomajam buvau šiek tiek išsigandusi, nes užduočių buvo 22, o laiko tik 60 minučių, tad sunku suspėti perskaityti, įsigilinti į užduotį. Dar ir išspręsti yra labai sudėtinga, net gabesniems moksleiviams.
Man asmeniškai buvo labai sunku, nespėjau padaryti visų užduočių, kaip ir daugelis mano klasiokų. Bandomasis buvo testo pavidalu, reikėjo pasirinkti vieną iš keturių atsakymų arba įrašyti savo. Užduotys buvo iš įvairiausių temų, taip pat kai kurios buvo gana ilgos ir prireikė nemažai laiko, kad prieitume prie galutinio atsakymo“, – įspūdžiais dalijosi abiturientė.
Ji pridūrė, jog tikėjosi bent kelių lengvų užduočių, tačiau net ir lengviausiai iš jų išspręsti prireikė 4 minučių.
Pasak Akvilės, artėjantys egzaminai kelia tikrai didelį nerimą – nors mokslo metų pabaiga jau kvėpuoja į nugarą, gali būti ir taip, jog visos reikiamos medžiagos pasikartoti nepavyks.
„Tikrai neramu ir labai baisu. Jau šiuo metu savo mokykloje esam pradėję kurso kartojimą, tačiau dar nemažai liko. Manau, jei nesimokyčiau papildomai ir savarankiškai po pamokų, tikrai į egzaminą net negalvočiau eiti“, – svarstė mergina.
Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) gimnazijos abiturientė Rasa portalui lrytas.lt kalbėjo, jog bandomasis matematikos patikrinimas atrodė kitaip, nei praėjusių metų egzaminai, o pačios užduotys jai pasirodė neįprastai sudėtingos.
„Kiek diskutavome tarp klasiokų ir kiek skaičiau „Facebook“ grupėse, užduotys pasitaikė tokios netradicinės, egzamino formuluotės šiek tiek kitokios. Buvo pagrindinio, buvo ir aukštesnio lygio užduočių.
Kiek girdėjau, daug kam labai prastai sekėsi, man pačiai irgi buvo pakankamai sudėtinga, bet daug ką patikrinimas ir parodė, galima buvo pažiūrėti komentarus, ką dar reikia pasikartoti.
Kai tu ruošiesi egzaminams, tai dažniausiai ir sprendi buvusius egzaminus. Kai daugiau jų išsprendi, pamatai, kad formuluotės skiriasi. Šį kartą jos buvo abstraktesnės, uždaviniai gal labiau kompleksiški“, – pasakojo Rasa.
Abiturientė kalbėjo, jog didelei daliai bendraamžių tikrasis pasiruošimas egzaminams vyksta tik dabar, tačiau rezultatai priklausys ir nuo to, kiek savarankiško darbo moksleiviai įdės patys.
„Pati asmeniškai nesijaučiu pasiruošusi būtent matematikos egzaminui, jis mane labiausiai gąsdina, nes niekada nebuvau stipri šioje srityje.
Dabar, kai mokomės nuotoliniu būdu, labai svarbu, kiek tu pats darbo įdedi ir kiek laiko skiri. Faktas tas, kad mokytojams irgi yra sunku ir jie negali skirti tiek daug laiko, kiek būtų galėję skirti, jei situacija būtų kitokia. Mes jau senokai pradėjome kartojimą, turime konsultacijas, tai mūsų mokykla labai rimtai į tą kartojimą žiūri“, – lrytas.lt sakė Rasa.
Kai kurie jau svarsto egzamino atsisakyti
Abiturientė Akvilė tvirtino, kad matematikos mokymasis nuotoliniu būdu yra vienas sunkiausių dalykų mokykloje.
„Sunku suprasti aiškinamas formules, užduotis. Kai pamačiau, kad egzaminai nebus lengvinami, prisipažinsiu – net pyktis paėmė. Mes jau metus mokomės nuotoliniu būdu, informaciją įsisavinti ir ją gauti yra tikrai sunkiau. Patį egzaminą prailgino 15 minučių, kas yra juokinga. Tikrai nemanau, kad tai kažką lems egzamino rezultatuose.
Draugai ir klasiokai taip pat yra išsigandę, iš bandomojo dauguma surinko ne daugiau nei 10 taškų iš 22, kas nėra net pusė. Šiuo metu tikrai nemažai klasiokų svarsto, ar išvis verta laikyti matematikos egzaminą, jeigu užduotys bus panašios kaip bandomajame“, – kalbėjo abiturientė.
Ji tikisi, kad per tikrąjį egzaminą užduotys bus lengvesnės, nes dabar turėtų paaiškėti visos dėl nuotolinio mokymo atsiradusios matematikos spragos.
„Manau, kad išlaikysiu, bet surinkti daug taškų tikrai nepavyks. Visgi spragų yra nemažai, o jas užpildyti nelabai yra laiko ir sąlygų. Dėl egzamino išlaikymo aš galvoju tikrai labai optimistiškai, nors daug mano draugų labai abejoja dėl to.
Tikrai norėčiau, kad būtų atsižvelgta į matematikos bandomojo rezultatus ir padarytos išvados per tikrąjį egzaminą“, – sakė Akvilė.
Abiturientai jaučia apatiją ir nuovargį
Pasak LSMU gimnazijos abiturientės Rasos, šiemet buvo tik keli mėnesiai, per kuriuos buvo galima pasidžiaugti kontaktiniu ugdymu, tad ji neslepia, kad moksleiviai jaučia apatiją ir slogias mintis.
„Visi esame pavargę, nežinomybėje. Pastebėjome, kad visuomenėje abiturientų tema yra privengiama, apie mus tiek daug nekalbama, bet mes tiesiog esame labai pavargę, ir norime, kad tie egzaminai greičiau ateitų. Sunku emociškai...“, – sakė Rasa, ketinanti netrukus rinktis medicinos studijas.
„Man svarbiausias egzaminas yra biologijos, bet matematikos egzaminas taip pat svarbus. Žinodama savo galimybes, tikiuosi apie 70 procentų. Toks mano tikslas“, – kalbėjo mergina.
Nors Vyriausybė trečiadienį leido kontaktinėse abiturientų konsultacijose dalyvauti jau nebe 5, o 10 žmonių, Rasa sako didelės tokių konsultacijų naudos nematanti.
„Kai buvo pirmasis pasiūlymas leisti eiti po 5, tai su mokytojais nutarėme, kad neisime, nes sunku yra derinti laiką, važiuoti į mokyklą. Aš pati nematau tokios didelės naudos, galbūt dėl to, kad ir nuotoliniu būdu tos konsultacijos yra suteikiamos.
Kiekviena mokykla suteikia vaikams skirtingas galimybes, skirtinga yra ir nuotolinio mokymosi kokybė. Esu girdėjusi, kad vienose mokyklose viskas vyksta gana atmestinai, bet dėl savo gimnazijos neturiu jokių abejonių.
Kiek matau visuomenėje, tai situacija atrodo liūdna. Ne dėl to, kad mokiniai negabūs, bet labai veikia ta emocinė būklė ir tai, kad jau daugiau nei vienerius mokslo metus sėdime vieni prie kompiuterių“, – lrytas.lt kalbėjo Rasa.
Tačiau abiturientė įsitikinusi, kad egzaminus pavyks išlaikyti be didesnių problemų.
„Manau, kad viskas bus gerai, išlaikysime tuos egzaminus. Nors jaučiame spaudimą, atsakomybę, bet manau, kad nepražūsime. Kas norės ir bus pasiruošę – tas ir išlaikys“, –kalbėjo Rasa.
Nuotolinis ugdymas savo žymę paliks
Portalo lrytas.lt kalbinti matematikos mokytojai teigia, kad metus besitęsiantis nuotolinis ugdymas egzaminų rezultatams įtakos greičiausiai turės, o situaciją dar labiau apsunkina ir moksleivių motyvacijos bei disciplinos stoka.
„Alfa klasės“ matematikos mokytojas Andrius Gegužis taip pat tikino girdėjęs, kad bandomasis matematikos egzaminas abiturientus išgąsdino, tačiau tai galėjo nutikti dėl kelių priežasčių.
„Anot abiturientų, kai kurioms užduočių formuluotėms trūko aiškumo, tačiau panašūs atsiliepimai yra girdimi ne vienerius metus. Manau, kad tam turi įtakos ne tik pačios uždavinių formuluotės, bet ir padažnėjęs mokinių negebėjimas susikaupti sprendžiant matematinius uždavinius, taip pat mokiniai dažnai būna susidūrę tik su standartinėmis uždavinių formuluotėmis, o šiomis negalima tikslingai patikrinti visų matematinių gebėjimų“, – aiškino A.Gegužis.
Tačiau jis neatmetė galimybės, kad nuotolinis ugdymas taip pat prisidės prie būsimų egzaminų rezultatų.
„Manau, kad pastovus nuotolinis mokymas gali šiek tiek paveikti egzamino rezultatus, nes mokantis nuotoliniu būdu mokinys turi būti labiau disciplinuotas, gebėti efektyviai mokytis savarankiškai, neturėdamas gyvo kontakto su mokytoju ar bendraklasiais.
Juk tai daug kam padidina mokymosi motyvaciją, sukuria tam tikrą mokymosi režimą, kurio lengviau laikytis. Taip pat manau, kad dar ne visi mokytojai yra gerai įvaldę nuotolines mokymo priemones“, – svarstė A.Gegužis.
Matematikos mokytojas Donatas Kavaliukas savo ruožtu kalbėjo, jog nuotolinis ugdymas gali paskatinti moksleivius ir sukčiauti.
„Teko girdėti nuogąstavimų, kad iš namų rašomas nuotolinis bandomasis egzaminas mokiniams sudaro puikias sąlygas sukčiauti. Manau, jie tai ir darė“, – portalui lrytas.lt kalbėjo jis.
Tačiau, mokytojo teigimu, tai nėra naujas reiškinys.
„Ar tai nuotolinio egzamino problema? Ne, manau, kad tai ilgalaikė problema, kuri nesusijusi tik su nuotoliniu mokymusi“, – pridūrė D.Kavaliukas.
Norą pasitikrinti žinias išreiškė beveik visi
Kaip pirmadienį pranešė Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, šis matematikos patikrinimas nėra privalomas, tačiau iš viso užsiregistravo 16 848 abiturientai – beveik visi, šiemet laikysiantys valstybinį matematikos brandos egzaminą.
„Tikimės, kad šis patikrinimas padės abiturientams geriau pasirengti tikram egzaminui. Tai yra dar viena priemonė rengiantis egzaminui, galimybė abiturientams įsivertinti, kokias dalyko temas dar reikia pastiprinti“, – sakė ministrė Jurgita Šiugždinienė.
Valstybiniai brandos egzaminai šiemet prasidės dviem savaitėmis anksčiau nei pernai – birželio 7 dieną. Egzaminų tvarkaraštis sudėliotas taip, kad svarbiausius egzaminus – lietuvių kalbos ir literatūros bei matematikos – skirtų 10 kalendorinių dienų. Šiemet visų egzaminų laikas pailginamas 15 minučių.
Šiemet brandos egzaminus iš viso laikys 27 539 abiturientai.