Kai informuoja Vyriausioji rinkimų komisija (VRK), šioje ataskaitoje analizuojama ir vertinama, ar šios konkrečios sritys atitinka tarptautinius rinkimų standartus. Ekspertai pateikia rekomendacijų, kaip būtų galima patobulinti Lietuvoje organizuojamus rinkimus.
Rinkimų metu išvengta kibernetinių atakų
ESBO ekspertai akcentavo, kad Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) informacinė sistema užtikrina daugumos rinkimų procesų vykdymą elektroniniu būdu. Itin teigiamai įvertintas faktas, kad VRK yra kompiuterizavusi daugumą rinkimų procesų: rinkėjų registravimą ir identifikaciją, kandidatų registravimą, rinkimų organizatorių mokymus, politinių kampanijų finansavimo kontrolę, rinkimų rezultatų perdavimą ir balsų skaičiavimą.
Taip pat paminėta, kad prieš rinkimus buvo atliktas VRK informacinės sistemos testavimas ir tai buvo vykdoma remiantis teisės aktais ir tarptautiniais standartais.
Kaip praneša VRK, ekspertai atkreipė dėmesį, kad rinkimų metu nebuvo fiksuota jokių kibernetinių atakų prieš VRK informacines sistemas, o dauguma rinkimų dalyvių išreiškė pasitikėjimą rinkimų technologijomis. Prie to, jų nuomone, prisidėjo VRK bendradarbiavimas su Nacionaliniu kibernetinio saugumo centru (NKSC) ir sprendimas uždaryti priėjimą prie informacinių sistemų iš užsienyje esančių įrenginių. Dėl to atsirado daugiau pasitikėjimo rinkimų procese naudojamų technologijų patikimumu.
Ataskaitoje kalbėdami apie elektroninio balsavimo diegimo Lietuvoje galimybes, ESBO ekspertai teigia, kad „siekiant užtikrinti tinkamą pasirengimą elektroniniam balsavimui ir padidinti visuomenės pasitikėjimą tuo, balsavimo sistemų atskaitomybė ir vientisumas turėtų būti grindžiami įstatymais, kurie reglamentuotų atsakomybę už jos veikimą, numatant tinkamus laikotarpius galimybių studijai, viešiesiems pirkimams, bandymams, sertifikavimui ir tikrinimui. Taip pat iki rinkimų turėtų būti atliktas rinkėjų švietimas“.
Rinkėjams buvo suteiktos plačios galimybės balsuoti
ESBO ekspertų teigimu, Seimo rinkimų metu rinkėjams buvo sudarytos plačios galimybės balsuoti iš anksto bet kurioje rinkimų apylinkėje rinkėjo rinkimų apygardos ribose ar kitoje rinkimų apygardoje, namuose, specialiuosiuose balsavimo punktuose, įskaitant ir mobilius balsavimo punktus, į kuriuos automobiliais galėjo atvykti rinkėjai, esantys saviizoliacijoje dėl COVID-19.
Pasak jų, nors teisinis reguliavimas Lietuvoje iš esmės užtikrina demokratinių rinkimų organizavimą ir turi visuomenės pasitikėjimą, tačiau buvo nustatyti ir tam tikri trūkumai.
Tarptautinė ESBO ekspertų komanda atkreipė dėmesį, kad rinkimų metu kai kurie šalies nuomonės formuotojai ragino etninius lietuvius pasinaudoti įstatyme numatyta išimtimi ir registruotis balsuoti ne jų deklaruotai gyvenamajai vietai priskirtoje rinkimų apygardoje, o ten, kur gyvena daugiausiai tautinių mažumų rinkėjų.
Vienoje iš tarptautinių ekspertų pateikiamų rekomendacijų teigiama, kad „siekiant užtikrinti rinkimų sąžiningumą, turi būti laikomasi griežtų sąlygų dėl rinkėjų persiregistravimo rinkimų dieną, o balsavimas ne pagal savo gyvenamąją vietą priskirtose rinkimų apylinkėse neturi būti leidžiamas išimties tvarka“.
Ekspertų vertinimu, VRK rinkimus organizavo efektyviai
Anot ekspertų, VRK rinkimus organizavo efektyviai, sprendimai buvo vieši, priimami kolegialiai ir skelbiami laiku. Pažymima, kad buvo įgyvendintos ESBO rekomendacijos, pateiktos po 2016 m. vykusių parlamento rinkimų: atlikti rinkimų tvarką nustatančių teisės aktų pakeitimai, reglamentuojantys rinkėjų apygardos įsteigimą užsienyje gyvenantiems Lietuvos piliečiams, inicijuotas rinkimų komisijų narių rezervo sudarymas, pakeistos nuostatos dėl kandidatų registracijos, rinkėjų sąrašų tvarkymo, ir kt.
Taip pat paminėta, kad buvo atsižvelgta ir į kai kurias ankstesnes rekomendacijas, susijusias su rinkimų įstatymo nekeitimu po to, kai paskelbiami rinkimai, nustatant terminus tam tikrų tipų skundams pateikti ir koreguojant rinkimų stebėtojų darbo tvarką.
Anot VRK, Lietuvoje vykstančių rinkimų organizavimui patobulinti ESBO ekspertai pateikė rekomendacijų dėl geresnio pagrindinių teisių ir laisvių užtikrinimo, rinkimų įstatymų stabilumo tobulinimo, aiškesnio reglamentavimo nustatant tam tikrus rinkimų organizavimo aspektus.
Taip pat ESBO ekspertų komandos nuomone, galėtų būti peržiūrėta suinteresuotų šalių teisė kompetentingame teisme ginčyti VRK sprendimą dėl rinkimų rezultatų, apsvarstytos priemonės, kaip subalansuoti moterų ir vyrų, užimančių renkamas pareigas, skaičių, įskaitant priemones, skirtas skatinti moteris užimti aukštas pareigas politinėse partijose, ir kt.