Karantinas Lietuvos savivaldybę padalijo į dvi dalis: teisiškai čia gyvenantis žmogus, praktiškai paliktas už savivaldybės ribų
Eglė Kuktienė, rinkosaikste.lt
2021-02-13 18:32Kiekvienas kėdainietis žino, kad Kėdainių rajono savivaldybė yra viena. Čia, skirtingai nei didžiuosiuose miestuose, nėra atskirų miesto ir rajono savivaldybių. Tačiau panašu, kad taip yra tik normalioje realybėje, o štai karantino laikotarpiu, ribojant judėjimą tarp savivaldybių, Kėdainiai prieš savo valią „pjaustomi“ į miesto ir kaimiškąją savivaldybes.
Dėl to gyventojai pyksta, o pati savivaldybė neturi kito pasirinkimo, kaip tik „nusiplauti rankas“ – sprendimą priėmė Vyriausybė ir taškas.
Tačiau atidžiau panagrinėjus akivaizdu, kad Vyriausybės sprendime jokio judėjimo ribojimo savivaldybės ribose nėra numatyta, o pas mus kaimo gyventojams patekti į miestą vis tiek sunku...
Dokumentų neturi, nes negali jų pasiimti
Štai viena iš daugelio skaudžių istorijų.
Onkologine liga sergantis josvainiškis Albinas Murauskas atsidūrė „nupjautoje“ Kėdainių dalyje – jis, teisiškai gyvenantis Kėdainių rajono savivaldybėje, praktiškai yra paliktas už savivaldybės ribų, o pas jį atvykti negali nei sūnus iš Kauno rajono, nei dukra iš tų pačių Kėdainių.
„Sergu vėžiu, atlikta operacija. Pats kiek galėjau, tai dar nuvykdavau kur reikia, bet sveikata blogėja, reikia vaistų, maisto, pagalbos galų gale, bet dukra iš Kėdainių pas mane atvykti negali.
Bandė ir vienu keliu, ir kitu – apsuko ją atgal, pareigūnų jos istorija neįtikino, nes ji jokio popieriaus neturėjo.
O iš kur jai tą popierių gauti? Popieriai visi iš ligoninės yra pas mane, o kaip ji juos gali iš manęs paimti, jeigu jos neįleidžia? Žinot, korona tai korona, bet mus čia vienkiemiuose stačiai išmirti tiesiog paliko“, – graudinosi vyras.
Jis sako nežinantis, kokius įrodymus ir kaip dukrai perduoti, kad ši galėtų atvykti pas tėtį jam reikalingiausiu metu. Ligoninės išrašus jis turįs, tačiau tiesiog negali jų perduoti dukrai, nei juo labiau – sūnui.
Šiuo metu, kai stipriai prisnigę, jis ir pats negali niekur išvažiuoti, nes pajudėti iš namų tiesiog neturi jėgų.
Gaišta laiką
„Rinkos aikštė“ nuolat sulaukia kėdainiečių skambučių ir pastabų dėl judėjimo ribojimo tvarkos mieste.
Neretai skambinantys žmonės tiesiog dirba už miesto ribos, bet toje pačioje savivaldybėje. Jie pyksta turintys laukti eilėse, gaišti laiką – ypač dėl to, kad jie juda savivaldybės ribose, o draudimo tą daryti nėra.
Kai kurie spėlioja, kad Vyriausybės sprendimas priimtas taikantis prie didžiųjų miestų ir žiedinių savivaldybių, kai kurie – kad Kėdainiuose kontrolę vykdantys pareigūnams paprasčiausiai lengviau riboti srautus netoliese miesto, nors toks ribojimas, žvelgiant į Vyriausybės sprendimą, yra perteklinis.
Draudžiami kontaktai
Nepaisant fakto, kad Vyriausybės nutarime dėl karantino paskelbimo nieko nėra kalbama apie judėjimo ribojimą savivaldybės viduje, yra numatytas draudimas turėti artimus daugiau nei vienos šeimos ar vieno namų ūkio kontaktus.
Taigi galima sakyti, kad judėjimą ribojantys postai užtikrina ne tik draudimą judėti tarp savivaldybių, bet ir draudimą kontaktuoti šeimos ūkiams.
Tiesa, yra numatytos išimtys, tokios, kaip neatidėliotini atvejai, kai reikia suteikti pagalbą, prižiūrėti sergančius ar negalinčius savimi pasirūpinti asmenis.
Vis dėlto norint prižiūrėti tokį asmenį, reikia turėti tą pagrindžiančius dokumentus.
„Vyriausybės nutarimas apriboja judėjimą dėl nebūtinų priežasčių ir tai galioja tiek tarp savivaldybių, tiek ir jų viduje. Savivaldybės šiam procesui nedaro įtakos.
Karantino metu namus galima palikti tik esant būtinybei, pavyzdžiui, keliaujant nusipirkti maisto produktų, vykstant į darbo vietą ar darbo reikalais, vykstant į sveikatos priežiūros įstaigas.
Nutarime leidžiama vykti prižiūrėti sergančių ar negalinčių savimi pasirūpinti asmenų.
Tam reikia turėti sergančio asmens telefono numerį, neįgaliojo pažymėjimo nuotrauką, jei toks asmuo yra neįgalus, parodyti vežamus sergančiam asmeniui vaistus ir pan., t. y. įtikinti, kad važiavimas pagrįstas.
Kažkokių specialių dokumentų šiais atvejais išdavimas nenumatytas.
Bendrauti dviem namų ūkiams taip pat galima, jeigu viename iš jų yra ne daugiau kaip vienas asmuo arba neįgalus nepilnametis, arba nuolatinės priežiūros dėl neįgalumo reikalaujantis suaugęs asmuo.
Asmeniškai neteko girdėti, kad be priežasčių gyventojams būtų neleista vykti į norimą vietą“, – sakė Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas Civilinei ir priešgaisrinei saugai Stasys Okunevičius.
Turi teisę tikrinti
Tuo tarpu Lietuvos policija, užtikrindama Vyriausybės sprendimą, turi teisę tikrinti bet kokį automobilį, kad ir kur jis važiuotų – net ir savivaldybės viduje, net jei jis nė nesiruošia artėti prie išvažiavimo iš savivaldybės.
„Policija, užtikrindama Vyriausybės sprendimų vykdymą, organizuoja stacionarius ar mobilius kontrolės postus visų šalies savivaldybių centrų prieigose, kuriuose bus kontroliuojamos įvažiuojančios/išvažiuojančios į miestus/iš miestų transporto priemonės. Tad Kėdainių rajono savivaldybė nėra išimtis.
Pareigūnai turi teisę bet kur sustabdyti transporto priemonę ir įsitikinti, kiek asmenų ir kur vyksta, ar turi pateisinamą vykimo priežastį.
Perduoti maisto produktus, rūpinantis asmenimis, kurie serga ar negali pasirūpinti savimi patys, yra leidžiama, tačiau, atsižvelgiant į itin didelę tokių atvejų įvairovę, tokius atvejus pareigūnai vertina individualiai.
Vykstantiems asmenims rekomenduojama turėti pagrindžiančius dokumentus (pvz., apie prižiūrimo asmens sveikatos būklę, išrašą, kad asmuo buvo operuotas, neįgaliojo pažymėjimo kopiją ir pan.)“, – informavo Lietuvos policijos atstovė.
Kilus nesutarimams dėl vykimo per postą ar esant ypatingiems atvejams, vykstantys žmonės gali prašyti sprendimus (nepraleisti ar pan.) išspręsti dalyvaujant posto vyresniajam pareigūnui.
Ribojimas – klaida?
„Rinkos aikštė“ pakalbino kraštiečius Seimo narius – socialdemokratą Tomą Bičiūną ir darbietį Viktorą Fiodorovą, pateikdama minėtą josvainiečio istoriją ir prašydama pasakyti, kaip vertina susidariusią situaciją, ar ją reikėtų keisti ir ar įmanoma tą daryti.
V. Fiodorovas griežtai nukirto – judėjimo ribojimas savivaldybės viduje Vyriausybės nutarimu nėra numatomas, tad tai galima laikyti klaida.
„Visų pirma noriu padėkoti pareigūnams, savanoriamas, kurie jau daugiau nei mėnesį vykdo jiems pavestą darbą. Savo frakcijoje esame diskutavę dėl šios taikomos priemonės, bet vertinti ją vienareikšmiškai būtų sunku. Riboti judėjimą, kad būtų suvaldytas viruso plitimas, manau, reikėjo.
Kad Vyriausybė, priėmusi tokį sprendimą, neapgalvojo visų su šia priemone kylančių iššūkių ir pasekmių – faktas.
Paskubomis priimtas sprendimas ne tik privertė žmones, kuriems nebūtinos kelionės po Lietuvą ar rajoną, likti namie, bet ir sukėlė daugybę nepatogumų tiems, kuriems judėjimas yra būtinas dėl darbo ar tokių situacijų, kurias Jūs paminėjote. Žinoma, numatyti visas įmanomas situacijas, turbūt, neįmanoma.
Mano nuomone, praėjus didžiausioms metų šventėms, kai šalyje fiksuojamas intensyviausias judėjimas, šis draudimas turėjo būti nebetaikomas.
Judėjimo savo gyvenamojoje savivaldybėje ribojimas yra išvis nesusipratimas.
Judėjimas pačioje savivaldybėje yra nedraudžiamas, bent apie tai nekalbama Vyriausybės nutarime.
Visos būtiniausios viešosios paslaugos yra suburtos Kėdainių mieste, todėl neleisti įvažiuoti – klaida. Tik reikia atkreipti dėmesį, kad tai ne pačių pareigūnų, o tokių tvarkų rengėjų klaida.
Girdžiu daug istorijų, kai pareigūnai, vadovaudamiesi protingumo kriterijais, į daugelį situacijų pažiūrėjo labai profesionaliai, nesudarydami kliūčių svarbioms kelionėms.
Praėjusią savaitę tiek mūsų frakcija, tiek visa opozicija kreipėsi į Vyriausybę ir dėl kitų draudimų, ypatingai dėl draudimo veikti smulkiajam verslui.
Siūlėme šaukti ir neeilinę Seimo sesiją.
Po tokio sujudimo Vyriausybė žada peržiūrėti eilę suvaržymų, tarp kurių, tikiuosi, bus ne tik smulkiojo verslo suvaržymai, bet ir judėjimo apribojimai“, – sakė V. Fiodorovas.
Tuo tarpu T. Bičiūnas, tradiciškai į klausimus atsakinėjantis tik raštu, kone žodis žodin pakartojo informaciją, pateikiamą Lietuvos policijos interneto svetainės skiltyje apie karantiną ir dažniausiai užduodamus klausimus.
„Policija turi atsakingai ir sąžiningai dirbti savo darbą, t.y. užtikrinti LRV sprendimų vykdymą, organizuoti stacionarius ar mobilius kontrolės postus visų šalies savivaldybių centrų prieigose.
Rūpintis asmenimis, kurie serga ar negali pasirūpinti savimi patys, leidžiama, tačiau, tokius atvejus pareigūnai vertina individualiai. Vykstantiems asmenims rekomenduojama turėti pagrindžiančius dokumentus (pvz., dokumentus apie prižiūrimo asmens sveikatos būklę).
Kiekviename kontrolės poste turėtų būti paskirtas posto vyresnysis. Kilus nesutarimams dėl vykimo per postą, vykstantys žmonės gali prašyti sprendimus išspręsti dalyvaujant posto vyresniajam pareigūnui.
Tikiuosi, kad šiame sunkiame laikmetyje Kėdainių gyventojai ir pareigūnai gali rasti tinkamiausią ir teisingą sprendimą“, – savo atsakyme rašo (o gal tiksliau šiuo atveju būtų sakyti, kad pateikia iš policijos interneto svetainės tiesiog nukopijuotą atsakymą?) T. Bičiūnas, ragindamas gyventojus, iškilus bėdoms, kreiptis tiesiogiai į jį ar jo padėjėjus mieste.