This site uses cookies to ensure that we deliver you the best user experience. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. For more information please see our COOKIE POLICY.

Tyrimas: Lietuvos aštuntokai matematiką moka kaip ir jų bendraamžiai JAV ar Izraelyje

Indrė Vainalavičiūtė

Tarptautinis tyrimas rodo, kad Lietuvos mokinių pasiekimai gerėja.
Tarptautinis tyrimas rodo, kad Lietuvos mokinių pasiekimai gerėja.
Tarptautinis tyrimas rodo, kad Lietuvos mokinių pasiekimai gerėja.

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija pristatė Tarptautinius matematikos ir gamtos mokslų tyrimų TIMSS (angl. Trends in International Mathematics and Science Study), tiria ketvirtokų ir aštuntokų pasiekimus, 2019 metų rezultatus.

„Tarptautiniuose TIMSS tyrimuose Lietuvos ketvirtokų ir aštuntokų matematikos ir gamtos mokslų pasiekimai ir toliau gerėja ir yra reikšmingai aukštesni už tarptautinius vidurkius. Palyginti su 2015 metų tyrimų rezultatais, Lietuvos ketvirtokų gamtos mokslų, o aštuntokų – ir gamtos mokslų, ir matematikos pasiekimų rezultatai stipriai pagerėjo. Lietuvoje visose srityse padaugėjo ir ketvirtų, ir aštuntų klasių mokinių, pasiekusių aukščiausią tarptautinį pasiekimų lygmenį“, – sako laikinai einantis pareigas švietimo, mokslo ir sporto ministras Algirdas Monkevičius.

Laikinai einanti švietimo, mokslo ir sporto viceministrės pareigas pof. dr. Jolanta Urbanovič kalbėdama apie TIMSS tyrimo svarbą, sakė: „Šis tyrimas yra tarptautinis matematikos ir gamtos mokslo gebėjimų tyrimas vykdomas kas ketverius metus ir vykdomas daugelyje šalių, kurios išsidėsčiusios visuose pasaulio žemynuose. Šis tyrimas padeda šalims dalyvėms stebėti tiek nacionalinio švietimo būklę, tiek pamatyti savo šalies švietimo būklę kitų šalių kontekste“.

Anot jos, Lietuva jau daug metų sėkmingai dalyvauja šiuose tyrimuose ir remiantis jų rezultatais koreaguotos bendrojo ugdymo programos, įvestas gamtos mokslų kursas pradinėje mokykloje, o kartu tai prisidėjo prie pedagogų rengimo kokybės gerinimo. „Šie rezultatais gali suteikti gerų įžvalgų atnaujinant ugdymo turinį ir padėti pasirinkti, kuria kryptimi eiti“, – sakė viceministrė.

Tyrimą organizuojančios Tarptautinė švietimo vertinimo organizacijos (IEA) Generalinės asamblėjos narė dr. Rita Dukynaitė teigė, kad 2019 m 64 šalys tyrė ketvirtokų matematikos ir gamtos mokslo pasiekimus, o 46 šalys dalyvavo tiriant aštuntokų pasiekimus. „Pirmą kartą istorijoje testavimas buvo vykdomas kompiuteriu, o kartu ir stebimas pasiekimų pokytis nuo ketvirtosios iki aštuntos klasės“, – teigė ji ir pridūrė, kad testavimo metu mokiniams pateikiami net keli užduočių tipai, tam tikrus klausimynus pildo ir testavime dalyvaujančios mokyklos, tam tikras klausimynas būna pateikiamas ir ketvirtokų tėvams.

Lietuvoje iš viso tyrime dalyvavo ketvirtokai iš 281 mokyklos, o iš viso buvo tiriama 5238 mokiniai, buvo testuojama 5513 aštuntos klasės mokinių iš 266 mokyklų.

Lietuvos ketvirtos klasės mokinių matematikos rezultatas – 542 skalės taškai, o gamtos mokslų rezultatas – 538 skalės taškai.

Pagal ketvirtos klasės matematikos pasiekimus, Lietuva yra dvyliktoje pozicijoje iš 58, ją lenkia Singapūras, Taivanas, Kolėja, Japonija. „Lietuva yra toje pačioje statistikos grupėje su Airija, Latvija, Norvegija, Austrija ir Nyderlandais“, – sakė ji. Pagal gamtos mokslų pasiekimus Lietuvos ketvirtokai yra dešimtoje iš 58, reikšmingai lenkia šešios šalys. „Mūsų šalis toje pačioje grupėje su Švedija, JAV, Honkongu“, – teigė ji.

Lietuvos 8 kl. mokinių matematikos rezultatas – 520 skalės taškų, o gamtos mokslų rezultatas – 534 skalės taškai.

Kalbėdama apie aštuntokų matematikos pasiekimus, R. Dukynaitė teigė, kad pagal šį rodiklį Lietuva užima aštuntą poziciją iš 39 valstybių ir mus statistiškai reikšmingai lenkia šešios šalys, tačiau esame toje pačioje statistikos grupėje kartu su Airija, Izraeliu, Australija, Vengrija ir JAV.

Aštuntos klasės mokinių gamtos mokslų tyrimo rezultatai atskleidė, kad Lietuva yra septintoje pozicijoje iš 39 pasaulio šalių ir statistiškai reikšmingai mūsų šalį lenkia tik penkios šalys.

Lyginant su 2015 metais atlikto TIMMS tyrimo rezultatais, Lietuvos mokinių pasiekimai gerėja, o visais atvejais 2019 metų Lietuvos rezultatai yra anksčiau tyrimo vidurkio.

TIMSS koordinatorė Asta Buinevičiūtė teigė, kad geraiusių rezultatų pasiekė tie ketvirtokai, kurie mokosi pradinėse mokyklose, o prasčiausi rezultatai tų, kurie mokosi pagrindinėse mokyklose.

Tyrimas atskleidė ir dar vieną tendenciją, kad didžiųjų miestų mokyklų ketvirtos klasės mokiniai pasirodė geriau nei mažų gyvenvienčių mokyklų mokiniai. Tiesa, aštuntokų tyrimo rezultatai rodo, kad gyvenamoji vieta turi mažiau įtakos pasiekimams.