Aplinkosaugos ministro neišvydo
Seimo nariai Dainius Kepenis ir Naglis Puteikis pasikalbėti su miesto bendruomenės atstovais Girulių miške, netoli Pauosčio geležinkelio stoties, kvietė ir aplinkos ministrą Kęstutį Mažeiką. Tvirtai pažadėjęs atvykti jis miške nepasirodė, nors tą dieną kartu su eurokomisaru Virginijumi Sinkevičiumi lankėsi uostamiestyje.
Tačiau į susitikimą su klaipėdiečiais po atviru dangumi kiek vėluodami atvyko kiti valdžios atstovai – aplinkos viceministras Marius Narmontas ir susisiekimo viceministras Gytis Mažeika.
Visuomenininkai juos pasitiko laikydami plakatus su užrašais, raginančiais apginti Girulių mišką nuo geležinkelių plėtros, o Melnragės pajūrį - nuo išorinio giliavandenio uosto invazijos.
Vyriausybės pasiuntiniai išklausė visuomenininkų nuomonę, stengėsi atsakyti į jiems rūpimus klausimus, tikino, jog kol kas svarstomi tik nutarimų projektai, o iki galutinių sprendimų dar toli.
Seimo parama klaipėdiečiams
Seimas jau buvo pritaręs parlamentaro liberalo Simono Gentvilo rezoliucijai, kad Vyriausybė atsisakytų planų Klaipėdos centrinę geležinkelio stotį iškelti į Girulių mišką.
Plėtoti kelynus S.Gentvilas siūlo kitoje vietoje – kiek toliau esančio Kopūstų kaimo laukuose.
Rezoliucijai, kurią pasirašė dar 18 Seimo narių, iš viso pritarė 67 parlamentarų, 12 susilaikė, o prieš nebalsavo nė vienas.
Vyriausybė, įvertinusi ir Klaipėdos savivaldybės poziciją, priėmė patikslintą nutarimo dėl geležinkelio mazgo plėtros ribų projektą.
Pakoreguotuose teritorijų planavimo dokumentuose siūloma analizuoti statybų galimybes ne tik uostamiestyje, bet ir aplinkinėse vietovėse, įskaitant ir Kopūstų kaimą (Klaipėdos r.).
Prisiminė senas kovas už girią
Ankstesnio nutarimo projekte nurodytos geležinkelio plėtros teritorijos – ruožas nuo Kopūstų kaimo pro Pauosčio stoties kelyną Giruliuose iki geležinkelio viaduko virš Liepų gatvės Klaipėdoje.
Kitas ruožas – nuo Rimkų pro „Draugystės“ geležinkelio stotį iki Klaipėdos valstybinio jūrų uosto ribos.
„Kodėl, nepasitarus su miestiečiais, vėl svarstomi geležinkelių plėtros Giruliuose planavimo projektai, nors visi ankstesnieji bandymai brautis į klaipėdiečių pamėgtą žaliąją oazę pajūryje žlugo?", – klausė nuotekas į Kuršių marias leidusią įmonę "Grigeo Klaipėda" paklupdžiusi uostamiesčio tarybos narė Ligita Girskienė.
Prisiminta, kaip per Lietuvos ekoniminę blokadą, rekonstruojant valstybinės įmonės „Klaipėdos nafta“ bazės Melnragėje pajėgumus, o paskui ieškant vietos naujam žalios naftos eksporto ir importo terminalui pajūryje, irgi norėta iškapoti dalį šimtamečio Girulių miško.
Pirmosios Klaipėdos tarybos vadovas sąjūdininkas Vytautas Čepas tada netgi buvo pareiškęs, jog paklos ant bėgių savo galvą, jeigu per Girulius bus tiesiami geležinkeliai, o prie Olando Kepurės skardžio išdygs naftos talpyklos. Visuomenei sujudėjus, terminalas iš Melnragės tąkart perkeltas į Būtingės tyrlaukius.
Piketuos palapinių miestelyje
„Vėl kartojasi senosios istorijos. Kam tuščiai eikvoti valstybės lėšas svarstant utopinius geležinkelių tiesimo miške planus ? Jie niekada nebus įgyvendinti – mes neleisime“, – piktinosi sueigos dalyviai.
Aktyvistai žadėjo nenurimti, jeigu nebus atsisakyta ketinimų plėtoti kelynus Girulių miške, iškapojant 30-50 hektarų brandžių pušynų pagal įmonės „Lietuvos geležinkeliai“ strategų rengiamą scenarijų čia įkurti galingą sausumos uostą – intermodalinį transporto terminalą.
Žalieji grasino pasinaudoti Vokietijos judėjimo „Užimk Berlyną“ patirtimi, kai tenykščiai visuomenininkai, protestuodami prie finansininkų ir politikų įtaką valstybės sprendimams, palapinių miestelį įkūrė kanclerės Angelos Merkel rezidencijos pašonėje.
„Tą patį padarysime ir mes per Jūros šventę, kai į Klaipėdą suplūsta tūkstančiai svečių – tegulvisa Lietuva pamato, kas čia vyksta“, – šurmuliavo Girulių miško gynėjai, tarp kurių buvo ir Darbo partijos kandidatas į Seimą, krepšinio klubo „Neptūnas“ kapitonas Simas Galdikas.
Traukinių stotį iškels į mišką?
„Nėra jokių slaptų planų ir ketinimų – Klaipėdos valstybinio jūrų uosto apyvarta kasmet auga, vis didėja krovinių srautai, prekes reikia atvežti ir išvežti. Todėl ir svarstoma, kokiose vietose ir kaip reikėtų plėsti geležinkelių tinklą“, – aiškino susisiekimo viceministras G.Mažeika.
Jis patikino, jog svarbiausia – iš centrinės Klaipėdos dalies į kitą vietą perkelti traukinių manevravimo ir rūšiavimo aikštelę: „Apie tai kalbama jau daug metų. Klaipėdiečiai. manau, irgi suinteresuoti, kad miesto centre liktų tik keleivių stotis, kad čia būtų mažiau taršos, triukšmo“.
Aplinkos viceministras M. Narmontas tvirtino, jog pirmiausia reikia išnagrinėti visus alternatyvius geležinkelių plėtros variantus: „Atsižvelgiant į visuomenės nuomonę bus ieškoma geriausių sprendimų. Parengtas patikslintas Vyriausybės nutarimo projektas dėl geležinkelių, jis ir buvo svarstomas“.
Iš esmės teigiamai įvertinęs klaipėdiečių užmojus Girulių miškui suteikti saugotinos teritorijos statusą M. Narmontas tuo pat metu perspėjo šios idėjos iniciatorius: „Nebus gerai, jeigu visur, kur tik susikerta skirtingi interesai, miestų ir rajonų savivaldybės imtųsi kurti panašius regioninius parkus“.
Reikalauta aiškių atsakymų
Gamtos mylėtojai iš valdžios primygtinai reikalavo konkrečių atsakymų. Ar svarstomos kompensacijos, ar pajūryje iš tikrųjų bus įkurdintas trečias Lietuvoje intermodalinis transporto terminalas, galėsiantis aptarnautis Melnragėje arba Būtingėje planuojamą statyti naują giliavandenį uostą?
„Toks terminalas numatytas Nacionalinėje transporto programoje, bet apie jį kol kas dar nekalbama. Naujo išorinio uosto statybos perspektyvos – irgi ne šios dienos reikalas.
Susisiekimo ministerija, kiek galėdama, seks ir viešins ruošiamus dokumentus, žmonės galės patys reaguoti, teikti pastabas, kad mes laiku galėtume stabdyti abejotinus darbus“, – kalbėjo G.Mažeika.
N.Puteikis klaipėdiečius ragino priešintis transportininkų planams, stabdyti Vyrausybės nutarimą dėl geležinkelių plėtros, mieste skelbti referendumą, kreiptis į teismą – taip bus galima apginti Girulių mišką.
Jeigu Klaipėdos savivaldybė sudrebėtų, Seimas galėtų nutarimu arba įstatymu šią teritoriją paskelbti saugoma, tada Vyriausybės nutarimas neteks galios“, – kovos strategiją dėstė Centro partijos lyderis.
J.Narkevičius mato politikavimą
Seime pasisakęs Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius Klaipėdos savivaldybės tarybos memorandumą ir parlamentarų rezoliuciją dėl nepritarimo geležinkelių plėtrai Girulių miške pavadino pertekline, parengtą tik dėl to, jog artėja rinkimai.
„Nors pavasaris praėjo, bandoma atsibusti. Procedūra, kuriai pritarė Vyriausybė, leis viską įvertinti, pagrįstai parinkti vietą, kad geležinkelio mazgas atsirastų ten, kur reikia išsaugant ir žalumą. Pirmasis žingsnis žengtas rudenį – numatytas plotas sumažinti iki 30 hektarų“, – sakė ministras.
J. Narkevičius tvirtino, jog jog ministerijos pozicijos tvirta ir nuosekli – pirmiau išnagrinėti geležinkelių plėtros galimybes ir uostamiesčio teritorijoje, ir Kopūstų kaimo ribose, o paskui nuspręsti, kur ir ką statyti.
N. Puteikis susisiekimo ministrui Seime įteikė šūsnį surinktų klaipėdiečių parašų dėl Girulių miško išsaugojimo. Peticiją dėl regioninio parko mieste steigimo pasirašė daugiau kaip 11 tūkst. žmonių.