Pykčio banga iš Klaipėdos: į viešbučius vežami žmonės sutrikę, uostamiestis prašo padėti

2020 m. kovo 25 d. 07:43
Gediminas Pilaitis
Vyriausybės sprendimas dviem savaitėms priverstinai izoliuoti visus į Lietuvą atvykstančius šalies piliečius sudrebino ir pajūryje – jūrų keltais į Klaipėdą atvykę keleiviai irgi bus uždaromi viešbučiuose. Atvykstantys ir iš anksto bilietus į keltus užsisakę žmonės neslepia apmaudo.
Daugiau nuotraukų (29)
Uostamiesčio savivaldybė nesupranta, kodėl jai vienai užkrauta socialinės prievolės našta savo jėgomis ir lėšomis per karantiną izoliuoti ir prižiūrėti visų per jūros vartus į šalį plūstančių atvykėlių srautą.
Surinko ir nuvežė į viešbučius
Antradienį iš Kylio (Vokietija) ir Karlshamno (Švedija) uostų laivybos kompanijos „DFDS Seaways“ keltais į Centrinį Klaipėdos terminalą (CKT) atplukdytų keleivių laukė staigmena – jie sužinojo, kad pagal naujausius potvarkius po sveikatos patikros visus keleivius būtina nugabenti arba palydėti į priverstinio izoliavimosi vietas.
Pagal naujai patvirtintą žmonių izoliavimosi tvarką Klaipėdos savivaldybė jau tarėsi su viešbučiais dėl kambarių rezervavimo ir nuomos. Ten atvykėliai iš užsienio šalių privalės gyvens izoliuoti 14 parų, bus stebimi, kad nepažeidinėtų karantino taisyklių, nuodugniau patikrinti.
Nemažai keleivių, ypač gyvenančių Klaipėdoje ir aplinkiniuose rajonuose, nesupranta, kodėl visus vos išlipusius iš keltų žmones, reikia sodinti į autobusus ir vežti į viešbučius, kai namai - čia pat, jiems yra kur saviizoliuotis patiems.
Apie ką tik įsigaliojusį priverstinę visų iš užsienio valstybių atvykusių Lietuvos piliečių izoliavimosi karantino metu tvarką eltų keleiviai išgirdo tik atsidūrę gimtinėje. Klaipėdoje ji išimties tvarka buvo atidėta parai.
Šiandien ryte iš Švedijos atplaukusio kelto keleiviams jau taikyti nauji potvarkiai. Septyni klaipėdiečiai nuvežti į viešbučius, kiti  palydėti į savivaldybes, kuriose deklaravo savo gyvenamąsias vietas.
Iš Vilniaus į Klaipėdą savivaldybės užsakytu transportu atgabenta apie 30 lėktuvais atskridusių uostamiesčio gyventojų.
Klaipėdos savivaldybės vadovai skelbia, jog jiems tai buvo pirmasis išbandymas, vykdant nurodymus, izoliuoti jūrų ir oro keliais  atvykusius žmones - įtampos būta, bet situaciją pavyko suvaldyti
Antradienį „DFDS Seaways“ keltais į Klaipėdą atplukdyta apie 200 keleivių: 50 iš Karlshamno ir 150 – iš Kylio. Dalis jų per Baltiją keliavo su nuosavais automobiliais. Šiandien vakare laukiama dar vieno iš  Vokietijos su žmonėmis atplauksiančio kelto.
Karantinas – apartamentuose
Keltais atvykusių keleivių automobiliai nebus saugomi Klaipėdos jūrų uosto CKT teritorijoje – pasakyta, kad juos bus galima nemokai laikyti paskirtose priverstinės izoliacijos vietose – viešbučių aikštelėse.
Atvykėliai apgyvendinami atskiruose, higienos ir sanitarijos normas atitinkančiuose kambariuose. Nereikia sukti galvos dėl patalynės, rankšluosčių, muilo, dušo žele – viešbučių personalas privalo užtikrinti karantinuojamų svečių maitinimą, jų ir asmeninio turto apsaugą.
Jeigu izoliuotiesiems prireiktų maisto, higienos reikmenų, kitokių daiktų, jų gali atnešti ir palikti vestibiliuose artimieji, draugai, bendradarbiai. Viešbučių darbuotojai pažymėtus siuntinius perduos svečiams į apartamentus.
Klaipėdos savivaldybės administracijos vadovas Gintautas Neniškis patikino, jog uostamiestyje numatytos 535 vietos iš užsienio šalių atvykstantiems asmenims. Nurodymai dėl priverstinio žmonių izoliavimosi – privalomi.
Vienai savivaldybei – sunki našta
G.Neniškis įvardijo ir galimas priverstinio izoliavimosi vietas: viešbučiai „Amberton Klaipėda“, „Morena“, „Vėtra“, „Frydricho pasažas“, „Ibis“, „Bohema“, Kubu“, „Hello“ ir kiti. Jeigu keleivių karantinui čia neužtektų vietos, savivaldybė pasirengusi sudaryti sutartis su kitais miesto viešbučiais.
Iš Vokietijos ir Švedijos atplaukę „DFDS Seaways“ keltai Klaipėdos uoste švartuojami kasdien. G.Neniškis baiminasi, kad priverstiniam visų keleivių izoliavimui viešbučiuose iš savivaldybės rezervo fondo skirtų 180 tūkst. eurų neužteks: „Gali prireikti kur kas daugiau – apie 700 tūkst. eurų“.
Galimybė atvykėlius apgyvendinti bendrabučiuose, tuščiuose kurortinių vietovių vasarnamiuose kol kas rimčiau nesvarstoma, vengiant susidūrimų su Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) specialistais – toli gražu ne visur gyvenimo sąlygos atitinka sanitarijos ir higienos normas.
"Maksimalaus komforto nereikia tikėtis, tai - ne egzotiškam poilsiui pritaikytos gyvenamosios erdvės", - perspėja Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas.
Meras valdžios potvarkiuose labiausiai pasigenda aiškumo ir solidarumo, saveikos su regionais: „Kodėl keltais atvykstančių žmonių privalomo izoliavimo rūpesčiai ir išlaidos gula ant vienos, o ne visų savivaldybių, kurių gyventojai naudojasi „DFDS Seaways“ keltų paslaugomis pečių?“.
Ką dėlioja – pokerį, o vežimą ?
V.Grubliauskas sakė apie Vyriausybės parengtą naują tvarką tik paskutiniu momentu sužinojęs pirmadienio vakarą. Dar mėgino įrodinėti sveikatos apsaugos ministru Aurelijui Verygai, kad tokios jūrų keltai atvykstančių žmonių izoliavimo taisyklės sunkiai pritaikomos ir įgyvendinamos uostamiesčio sąlygomis.
„Mūsų biudžetas tokios apkrovos gali nepakelti. Kitos savivaldybės irgi turėtų prisidėti – savo lėšomis centralizuotai išgabenti karantinuojamus žmones į regionus, pasirūpinti jų izoliavimu arčiau namų“, – antradienį Klaipėdos savivaldybės surengtoje spaudos konferencijos pareiškė V.Grubliauskas.
Ar tada nebūtų dar daugiau painiavos ir išlaidų? Savivaldybėms tiksliai nežinant, kiek žmonių keltais atvyksta iš užsienio šalių, kur jie yra deklaravę savo gyvenamąsias vietas, reikėtų siuntinėti autobusus į Vilnių, Kauną, Palangą, Klaipėdą, laukti atvykstant keleivių arba sugraibyti juos, jau apgyvendintus viešbučiuose.
„Kai kurie centrinės valdžios institucijų potvarkiai visiškai nesuderinti su regionų galimybėmis ir specifika. Apie tai jau ne kartą kalbėjau. Gal joms kartais atrodo, kad lošia labai gudrų pokerį, bet galiausiai pamatome – vėl stumdomas tas pats lietuviškas vežimas, laudiškai – durnius“, – žodžių į vatą nevyniojo V.Grubliauskas.
Keleivių srautai turėtų slūgti
Jūrų ir sausumos transporto milžino, Danijos koncerno DFDS antrinės įmonės „DFDS Seaways“ keltai po Baltiją plaukioja su Lietuvos vėliava. Pagal tarptautinių konvencijų apibrėžtą eksteritorialumo principą laivuose galioja tų šalių, kuriose jie registruoti, įstatymai, nors savininkai gali būti kitų valstybių piliečiai
Paskelbus visuotinį karantiną, „DFDS Seaways“ keltuose, kurie iš Kylio ir Karlshamno į Klaipėdą ir atgal reguliariai gabena krovinius ir keleivius, gyvenimas tebevyksta pagal mūsų šalies įstatymus ir potvarkius.
Nuo karantino paskelbimo pradžios „DFDS Seaways“ keltais iš Švedijos ir Vokietijos uostų į Lietuvos pakrantę per savaitę perplukdyta daugiau kaip 4000 keleivių, įskaitant ir vilkikų vairuotojus.
Kompanijos vadovybė linkusi manyti, jog didžioji dalis Lietuvos piliečių, norėjusių grįžti į gimtinę keltais, jau spėjo pasinaudoti tokia galimybe. Ateityje keleivių srautas gali tik mažėti.
Tarptautiniais keltais per Baltiją plukdomo krovininio autotransporto srautai išlieka daugmaž stabilūs.
DFDS keltuose – mažiau vietų
Karantino pradžioje galvota, kad keleiviai užplūs Skandinavijos linija Klaipėda-Karlshamnas plaukiojančius „DFDS Seaways“ keltus, bet taip neatitiko. Populiaresnė buvo vokiškoji Klaipėdos-Kylio linija.
Šiuo metu bilietų Skandinavijos kryptimi plaukiojančiuose keltuose („Patria Seaways“ ir „Liwerpool Seaways“) yra nuo kovo 29-osios. Pirmasis keltas gali perplukdyti 250, o kitas – 326 keleivius.
Iš Klaipėdos į Kylį plaukioja galingesni, didesnės talpos keltai („Victoria Seaways“ ir „Regina Seaways''), kuriuose keleiviams įrengta 540 vietų. Tarp jų – 110 sėdimųjų bendrame salone.
Didesnė dalis keleivių ir prekes gabenančių autotransporto priemonių savininkų vietas keltuose rezervuoja iš anksto.
Plintant koronaviruso pandemijai, „DFDS Seaways“ nuo pirmadienio sumažino keltuose parduodamų vietų. Vokietijos linijoje laisvų vietų yra nuo balandžio 1-sios.
Prognozė – dar 1000 keleivių
„Neįprastomis sąlygomis vykdome atsakingą misiją – pergabename žmones į Lietuvą ir užtikriname prekių apyvartą kombinuoto jūrų transporto logistikos grandine. Jeigu ji subyrėtų, visiems būtų dar blogiau“, – kalbėjo „DFDS Seaways“ vykdantysis direktorius Jonas Nazarovas.
J.Nazarovas prognozuoja, jog šią savaitę „DFDS Seaways“ keltai Klaipėdą turėtų atplukdyti apie 1000 keleivių: „Dar pridėkime ir Vokietijos kompanijos „TT Line“ keltų linija iš Treleborgo (Švedija) uosto reguliariai plukdomus keleivius – per savaitę jų gali būti iki 500. "TT Line" keltai švartuojami kitur - Klaipėdos konteinerių terminale".
Keleiviai informuojami apie karantiną Lietuvoje, jo sąlygas - elektroniniku paštu, žinutėmis į mobiliuosius telefonus, taip pat ir keltuose. Įžengę į juos privalo užpildyti anketas, nurodyti savo asmens duomenis. Jų gali prireikti, jeigu krante kam nors būtų diagnozuotas užkratas.
Užsieniečiai vyksta savais keliais
Laivyne, kur kiekvienas žmogaus žingsnis ir veiksmas reglamentuotas, patikrintas šimtamete jūreivystės praktika, nėra jokių instrukcijų, kaip elgtis gabenant krovinius ir keleivius visuotinių pandemijų atvejais.
Kylio ir Karlshamno uostuose bilietus į „DFDS Seaways“ keltus įsigijusių keleivių sveikatos būkle niekas nesodomi. Nuodugni patikra atliekama tada, kai keltai atplaukia į Klaipėdą.
Tranzitu per Lietuvą toliau keliaujančius užsienio piliečius Klaipėdos centriniame terminale (KCT) pasitinka ne tik apsaugos drabužiais vilkintys medikai, bet ir pasienio tarnybų, apskrities policijos pareigūnai.
Po patikros Klaipėdos viešbučiuose izoliuojami tik Lietuvos gyventojai, o užsieniečiams jokių užkardų nėra – gali savo automobiliais važiuoti per Lietuvos teritoriją niekur nesustodami ir neišlipdami.
Klaipėdos apskrities kelių policijos tarnybos vadovai teigia, jog į visi Latviją, Baltarusiją ir Kaliningrado sritį važiuojantys užsienio piliečiai lydimi iki pat pasienio kontrolės postų.
Uždarė visus barus ir restoranus
„Pradžioje ir įguloms, ir keleiviams buvo nejauku stebėti pasikeitusią aplinką - Klaipdos uoste sukinėjasi medikai, policininkai. Dabar jau įpratome prie procedūrų, keleiviai nesistebi keltuose išvydę kaukėmis veidus prisidengusius jūrininkus, – pasakojo „DFDS Seaways“ komunikacijos Baltijoms šalis vadovas Vaidas Klumbys.
Didžiausiai užsikrėtimo koronavirusu rizikos grupei priskiriami vilkikų vairuotojai, gabenantys krovinius Europos šalių keliais. Nuo pirmadienio jie keltuose apgyvendinami kajutėse tik po du.
"Anksčiau keleiviai galėjo užsisakyti vietą kajutėse. Nuo šiol, vengiant žmonių susitelkimo keltuose, jos atskirai neparduodamos. Keleivis turi pirkti visą kajutę - dvivietę arba keturvietę. Keliaujančios poros arba šeimos dėl to jokių nepatogumų nepatiria", - sakė V.Klumbys. 
Bendruose salonuose uždaryti barai, restoranai, vaikų žaidimo kambariai, plaukiant į Lietuvą keleiviams neparduodami alkoholiniai gėrimai.
"DDFS Seaways" keltuose reisų metu veikiančių bemuičių parduotuvių darbas irgi apribotas – dabar jos veikia trumpiau, vienu metu įleidžiami vienas arba du pirkėjai“, – pažymėjo V.Klumbys.
Skysčių dezinfekcijoms užtenka
Keleiviai, kaip ir anksčiau, visuose keltuose gali pasinaudoti savitarnos restoranų paslaugomis, bet tvarka pasikeitė - jų užsisakyti užkandžiai, karštieji patiekalai supakuojami ir atnešami į kajutes.
Keltuose apribotas keleivių skaičius sėdimų vietų salonuose tam, kad žmonės laikytųsi epidemiologų rekomenduojamo saugaus atstumo vienas nuo kito – neapkrėstų bendrakeleivių.
Po reisų keltų patalpos dezifekuojamos. Įrengtos talpyklės su dezinfekciniu skysčiu rankoms plauti, liečiamiems paviršiams valyti. Laivuose tokios pačios, kaip ir krante, apsaugos nuo užkrato priemonės.
Pastebėjus, kad daugėjo nedrausmingų, jaunesnio amžiaus keleivių, kai kuriuose „DFDS Seaways“ keltuose tvarką prižiūri papildomos privačių apsaugos tarnybų pajėgos.
Keltų įgulos pakaitomis dirba po tris savaites ir ilgiau. Baigę pamainą ir neturintys galimybių dvi savaites izoliuotis savo namuose jūrininkai apgyvendinami viešbutyje. Darbdaviai apmoka išlaidas.
Tik kalbos ir gandai, o faktų nėra
Visuose keltuose yra rezervinių patalpų, į kurias galima perkelti keleivius, jeigu tik jų sveikata staiga pablogėja. Per savaitę tokios paslaugos, pasak V.Klumbio, paprašė tik viena šeima keleivis.
Karantino pradžioje iš vieno Kylio krypties kelto į Klaipėdos universitetinę ligoninę nuvežta net 15 keleivių, jiems buvo pašokusi kūno temperatūra. Ten jie buvo patikrinti - apsikrėtimų koronavirusu nenustatyta.
„Daugiau tokių atveju, kai keleiviai iš „DFDS Seaways“ keltų greitosios medicinos pagalbos automobiliais masiškai būtų gabenami į Klaipėdos ligoninės ir ten testuojami dėl koronaviruso, nepasitaikė.
Medikai tikrina visus iš keltų išlipusius keleivius. Nuodugnesnės patikros prireikia tik tiems, kurių kūno temperatūra pakilusi iki 37,5 laipsnio šilumos.
 
Gali atidėti keliones keltais
Gandų ir spėlionių, kad „DFDS Seaways“ keltais į Klaipėdą atplaukę keleiviai esą yra realūs arba galimi pandemijos viruso platintojai šalies viduje, kol kas negalima nei patvirtinti, nei paneigti.
Jeigu tokių faktai būtų užfiksuota, medikai apie juos praneštų ir kompanijai, ieškotų kitų galimai apkrėstų bendrakeleivių. Incidentų niekas tyčia neslėptų nuo jūrininkų ir kitų „DFDS“ Seaways“ klientų.
Keli anksčiau bilietus į keltą įsigiję ir sužinoję, kad, atplaukę į Klaipėdą bus priverstinai izoliuoti, nusprendė pasilikti Karlshamne. Bilietai nesudegė - kompanija garantuoja, kad keleiviai jais galės pasinaudoti vėliau.
„Keltų įgulos dirba susitelkusios, nemenkas krūvis užgulė kranto tarnybas – joms dabar reikia atsakinėti į gausybę keleivių klausimų, derinti jų poreikius ir kompanijos galimybes“, – kalbėjo V.Klumbys.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.