„Skrydžio metu iš Eurokontrolės buvo gauta informacija, kad orlaivis neturi teisės tūpti ES. Tuo metu orlaivis jau skrido Lietuvos oro erdvėje. Lietuvos skrydžių valdymo centras pateikė instrukciją grįžti į išskridimo vietą, tačiau orlaivis tam neturėjo pakankamai kuro. Saugumo sumetimais orlaiviui buvo suteikta galimybė tūpti būtent Vilniaus oro uoste“, – BNS sakė „Oro navigacijos“ Strateginės plėtros ir tarptautinių programų skyriaus komunikacijos vadybininkė Julija Čižienė.
„Eurokontrolė administruoja vadinamąjį „juodąjį sąrašą“ ir seka, kad šio sąrašo lėktuvai negalėtų skraidyti ES oro erdvėje“, – pridūrė ji.
Vilniaus oro uoste nusileidęs sraigtasparnis Mi-8 priklauso Moldovoje registruotai krovinių pervežimo oro kompanijai „Valan International Cargo Charter“.
Šios įmonės orlaiviams skraidyti ES oro erdvėje pernai balandį uždraudė Europos Komisija. Toks sprendimas priimtas dėl to, jog Moldovos civilinės aviacijos administracija „nesugebėjo įgyvendinti taikytinų tarptautinių saugos standartų ir užtikrinti jų vykdymo“.
Draudimas taikomas ir daliai kitų oro vežėjų, Moldovoje turinčių išduotus pažymėjimus.
Pasak „Oro navigacijos“, sostinėje nusileidęs sraigtasparnis skrido iš Sankt-Peterburgo į Vilnių. Apie tai, kad orlaivis įtrauktas į „juodąjį sąrašą“, sužinota tik po to, kai Latvijos oro erdvėje jis pakeitė skrydžių taisykles – iš vizualių į instrumentines.
„Skrydžiai gali būti vykdomi pagal dviejų tipų taisykles: vizualias ir instrumentines. Pirmu atveju skrydžio planas Eurokontrolei neteikiamas, jis tik platinamas pagal planuojamą maršrutą. Instrumentinių skrydžių atveju skrydžių planas teikiamas Eurokontrolei“, – kalbėjo J. Čižienė.
„Tik orlaiviui pakeitus taisykles į instrumentines, apie draudimą sužinojome iš Latvijos skrydžių valdymo centro, kuriam savo ruožtu informaciją apie priklausomybę „juodajam sąrašui“ perdavė Eurokontrolė“, – sakė J. Čižienė.
Kodėl sraigtasparnis pakeitė skrydžių taisykles, „Oro navigacija“ teigia nežinanti.
Transporto kompetencijų agentūros Civilinės aviacijos departamento vadovas Alvydas Šumskas sako, kad jei skrydžių taisyklių orlaivis nebūtų pakeitęs, apie draudimą skraidyti ES oro erdvėje nebūtų sužinota.
„Drįstu teigti, kad nebūtų sužinota. Sekimo sistemoje yra spragų. (...) Tai – išskirtinis atvejis, kur matomai reikia kažką mąstyti. Tai ne Lietuvos problema, nes sėkmingai sraigtasparnis praskrido Estijos oro erdvę – skrido ir praskrido be jokios reakcijos. Tą patį padarė Latvijos oro erdvėje“, – sako A. Šumskas.
Susisiekimo ministerija teigia teiksianti siūlymus tiek Europos Komisijai, tiek Eurokontrolei, kad būtų tikrinami „visi skrydžiai – ir pagal vizualiąsias, ir pagal instrumentines taisykles“.
„Pagrindinis klausimas šioje situacijoje yra, kaip toks orlaivis pateko į Estijos oro erdvę iš Rusijos ir po to į Latviją ir Lietuvą“, – BNS sakė susisiekimo viceministras Vladislavas Kondratovičius.
„Susisiekimo ministerija jau yra informavusi Eurokontrolę apie poreikį tobulinti apsikeitimą informacija, kuri padėtų tokių situacijų išvengti. Taip pat artimiausiu metu ministerija tęs diskusijas su Eurokontrole ir su Europos Komisija, siekiant rasti sprendimus, kaip patobulinti sistemas ir procedūras, informuojančias, kada į ES oro erdvę patenka „juodajame sąraše“ esančių kompanijų orlaiviai“, – kalbėjo jis.
Vilniuje dėl kuro trūkumo nusileidusiu orlaiviu skrido šeši Moldovos piliečiai. Pasieniečiams patikrinus asmenis, jiems leista likti Lietuvoje, nes moldavams Lietuvoje galioja bevizis režimas, kitų pažeidimų – nenustatyta.
Sraigtasparnis iš Vilniaus pirmadienį išskrido į Kišiniovą.
Primename, kad portalas lrytas.lt domėjosi ir rašė, kam priklauso ir kokias užduotis atlieka neplanuotai Vilniuje nusileidęs sraigtasparnis.