Po keliolikos sekundžių mantros kartojimo, grupelė atsimerkia, ramūs, palaimingi veidai šypsosi.
Grupės vadovė susikaupusiems mokiniams kalba apie dėkingumą, paprašo visų užrašyti, už ką jie jaučiasi dėkingi. Per kelias valandas užsiėmimo dalyviai aptaria, analizuoja ir kartoja sąmoningumo teiginius, užrašinėja savo jausmus, turi sugalvoti situacijas, kuriose atsiskleistų jų geriausios savybės, aptaria situacijas, kuriose mokomasi gerumo, kantrybės, tolerancijos, pagarbos sau ir pasauliui. Mokomasi būti čia ir dabar.
Tai ne vaizdelis iš jogos užsiėmimų ar dabar madingais tapusių retritų kokioje nors egzotiškoje saloje. Tai grupė moksleivių Tarptautinėje Amerikos mokykloje Vilniuje (AISV) dalyvauja dėmesingumo ir įsisąmoninimo (angliškai - mindfulness) užsiėmimuose, kuriuose mokosi pažinti savo emocijas, nusiraminti, priimti save ir kitus tokius, kokie jie yra, valdyti stresą, gyventi su dėkingumu ir meile, būti čia ir dabar.
Kol kas tai vienintelė mokykla Lietuvoje, kur 6-8 klasių moksleiviai gali rinktis šias pamokas kaip vieną iš pasirenkamųjų dalykų, o vyresnių klasių moksleiviai, dalyvaujantys Tarptautinio bakalaureato diplomo programoje, į tokius užsiėmimus kviečiami keletą kartų per mokslo metus.
Įvesti sąmoningo gyvenimo pamokas mokyklos vadovybei pasiūlė viena iš moksleivių mamų ir mokyklos valdybos narė Sheena McGonigle. Moteris į Lietuvą iš Airijos atvyko su sūnumi ir vyru, dirbančiu Didžiosios Britanijos ambasadoje: „Atvykus į Lietuvą, ieškojau sūnui mokyklos, kurioje būtų ne tik mokoma įprastų bendrojo lavinimo disciplinų, bet ir kreipiamas dėmesys į vaiko emocinę būseną. Man patiko, kad AISV skiria dėmesio vaikų sąmoningumui, vaikų socialinei integracijai ir emociniam intelektui, todėl pasiūliau savo paslaugas, kaip diplomuota sąmoningumo lektorė ir mokytoja.“
Kam reikalingi tokie užsiėmimai, juk tai galbūt suaugusiųjų ir šiuolaikinės Vakarų civilizacijos mados reikalas? Moteris paaiškina: „Šiuolaikiniai žmonės, taip pat ir vaikai, kenčia dėl nežmoniško gyvenimo tempo, kompiuterių, per didelių jiems keliamų lūkesčių ir streso.
Ar galite įsivaizduoti, kad dar prieš 10 metų mes internete praleisdavom per dieną vos 3-4 minutes, o šiuolaikinis žmogus į internetą ar telefoną per dieną lenda net po 500 kartų? Akivaizdu, kad taip gyvenant ir suaugę, ir vaikai nebemoka gyventi realybėje, atbunka jausmai, emocijos, nuolatinis stresas ir nauji įspūdžiai mus verčia abejingais robotais arba nuolat nerimaujančiais pamišėliais.
Mano užsiėmimuose kartu su moksleiviais mokomės pažinti save, kovoti su stresu, identifikuoti savo emocijas ir su jomis tvarkytis, pažinti ir pamilti save, atrasti džiaugsmą buvime čia ir dabar, mokomės gerumo, dėkingumo ir tolerancijos.
Meditacija, buvimas gamtoje, kūryba tampa nuo mažų dienų suprantamomis sąvokomis ir veikla, kuri vėliau, prasidėjus dar didesniems iššūkiams ar sunkumams moksluose ir bendravime, tampa išsigelbėjimu ir pagrindu motyvacijai išsaugoti.
Kai vaikai supranta, kas yra sąmoningumas, jie gali jį ugdyti, išmokti ilsėtis, tampa ramesni ir tolerantiškesni sau, tėvams ar savo artimiesiems. Ar tokios pamokos yra naudingos vaikams? Žinoma. Štai neseniai viena moksleivė papasakojo, kad po mūsų užsiėmimų tapo ramesnė, ir kai eilinį kartą mažoji sesė paėmė jos planšetę, mergaitė nesusierzino ir nenustūmė sesės, kaip buvo įpratusi, o įkvėpė giliai oro ir nuėjo pasikalbėti su tėvais.
Aš pati, dar gyvendama Dubline, esu globojusi vaikus iš socialiai pažeidžiamų šeimų, su emocinėmis ir elgesio problemomis, tad teko išmokti su jais dirbti pačiai, gavau sąmoningumo mokytojos kvalifikaciją ir dabar galiu savo patirtimi pasidalinti su kitais. Sąmoningumo pamokas vedu ir vyro darbovietėje, mielai bendradarbiaučiau ir su kitomis Lietuvos mokyklomis, jei tik toks poreikis būtų.
Tėvams patariu bent per vakarienę paslėpti mobiliuosius, pakalbėti su vaiku apie tai, kas gero ir nelabai įvyko per dieną, pagirti vaiką už tai, kad jis susidorojo su sunkumais, ne tik reikalauti iš jo būti pavyzdingu, bet ir „paleisti“ jo emocijas. Juk tai nėra sudėtinga, tiesiog pabūti su savo vaiku, nuoširdžiai jį išklausant, pamokyti jį, kaip susidoroti su stresu“.
Tarptautinės Amerikos mokyklos Vilniuje psichologė Uldė Sirtautaitė sako iš savo patirties matanti, kad vaikai labiausiai kenčia ne tik nuo šiuolaikinio tempo, bet ir nuo per didelio krūvio, būrelių ir tėvų lūkesčių. „Vaikai, nemokėdami pailsėti ir atsipalaiduoti, kenčia dėl miego trūkumo, tada yra mieguisti, apatiški, tai įtakoja mokslus ir motyvaciją, daugėja konfliktų.
Mes mokykloje ir iki sąmoningumo pamokų skyrėme daug dėmesio vaikų emocinei būsenai: rengiame uždaro rato pasikalbėjimus apie tarpusavio santykius ir emocijas, kalbamės ten apie emocijas, toleranciją, mokomės vengti patyčių, vaikai dalyvauja įvairioje užklasinėje veikloje, kur gali atsiskleisti ir patirti bendravimo džiaugsmą.
Tokia naujovė, kaip dėmesingumo ir sąmoningumo pamokos, yra unikali ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europoje. Tiesa, Indijoje jau seniai vaikai mokyklose yra mokomi sąmoningumo, meditacijos, yra atlikta nemažai tyrimų, kad tai teigiamai veikia vaikų psichinę, emocinę sveikatą ir pasiekimus moksle. Mūsų vaikai irgi noriai priėmė šią naujovę, nes užsiėmimų metu vaikai išmoksta ne tik pažinti emocijas, bet ir suvokia, kaip svarbu yra tinkamai planuoti laiką, poilsį, tinkamai maitintis ir pasirūpinti savo fizine bei dvasine sveikata.“
AISV mokykloje pradėjus vesti sąmoningumo pamokas, mokyklos IB koordinatorė Sofia Segedy ir CAS koordinatorė Jolita Norkūnaitė pasiūlė suorganizuoti IB diplomo programų ir CAS koordinatorių konferenciją, į kurią būtų įtraukta ir vaiko gerovės ir sąmoningumo tema.
„Mūsų mokykla priklauso Centrinės ir Rytų Europos tarptautinių mokyklų asociacijai, todėl norėdami tobulėti, nuolat dalyvaujame šių mokyklų rengiamuose seminaruose ir patys juos organizuojame. Šįkart sukvietėme kolegas iš visos Europos pasidalinti patirtimi, kaip Tarptautinio bakalaureato moksleiviams padėti paskutiniais mokslo metais nepervargti, neprarasti motyvacijos, nepasiduoti stresui ir įtampai.
Tarptautinio bakalaureato diplomo programa yra pakankamai sunki ir įtempta 11-12 klasių programa, reikalaujanti iš moksleivių nemažai jėgų, disciplinos, fizinės ir psichinės sveikatos. Kad moksleiviai nepervargtų, neprarastų motyvacijos mokytis, rengiame jiems sąmoningo gyvenimo užsiėmimus ne tik mokykloje, bet ir už jos ribų.
Kartą per metus AISV vyresniųjų klasių moksleivius išvežame kelioms dienoms į gamtą, kur jie ne tik kartoja medžiagą, reikalingą egzaminams, bet ir mankštinasi, pabendrauja tarpusavyje, medituoja, randa ramybę gamtoje, mokosi gyventi ir dirbti taip, kad gerai jaustųsi ir susitvarkytų su kasdieniais iššūkiais ir stresu. Per sąmoningumo pamokas einama į geros savijautos būseną: kai vaikai išmoksta atpažinti savo būsenas, emocijas, jie patys supranta ir išmoksta tinkamai maitintis, ilsėtis, skirti laiko savo emocinei sveikatai.“