45 metų meras R.Šimašius, Vilniaus gatvėmis vaikštinėdamas su turistėmis Liz ir Caroline iš Jungtinės Karalystės, pasakojo apie miestą.
Mero rankose – šaltos kavos puodelis, visą laiką atsuktas taip, kad geriausiai būtų matyti kavinės „Caffeine“ emblema.
Toks pat puodelis buvo matyti ir vienos britės rankose, o virš mero ir atvykėlių galvų sušmėžavo „Caffeine“ kavinės iškaba.
Kas tai – tiesiog reklama – ar duoklė programą „Meet a Local“ (liet. „Susipažink su vietiniu“) remiančiam kavinių tinklui „Caffeine“, kuris įamžintas turizmo ir verslo plėtros agentūros „Go Vilnius“ užsakymu sukurtame vaizdo klipe?
Ar tai reiškia, kad kiekvienas verslininkas, parėmęs kokį nors miesto projektą, turi teisę reikalauti, kad jo produktą reklamuotų meras R.Šimašius?
Įtraukė dvi užsienietes
Prieš porą savaičių įsisiūbuojant turistiniam sezonui ir Vilniaus centre bei Senamiestyje pradėjus budėti turizmo savanoriams, pasiruošusiems atsakyti į visus turistų klausimus, vienas pirmųjų jų gretose buvo R.Šimašius.
Jis nusifilmavo vaizdo klipe, atsidūrusiame Vilniaus savivaldybės ir kavinių tinklo „Caffeine“ feisbuko paskyrose.
Taip meras esą siekė įrodyti, kad šiemet programoje dalyvaus ne tiktai raudonomis liemenėmis vilkintys „Vilniaus ekspertai“ – prisidės ir vilniečiai, norintys artimiau susipažinti su turistais, savaitgaliais su jais išgerti kavos ir parodyti savo šalies sostinę.
Tuo metu turistai buvo pakviesti registruotis į šiuos susitikimus, pasaulyje žinomus „Meet a Local“ pavadinimu.
Nepanašu, kad britėms Liz ir Caroline susitikimas su pačiu miesto vadovu, kuris tapo jų gidu, buvo labai netikėtas.
Tik kaip užsienietėms R.Šimašius ar vaizdo klipo kūrėjai paaiškino, kad puodelį rankose reikia laikyti taip, kad visą laiką matytųsi „Caffeine“ emblema?
Žiūrint vaizdo klipą apie turizmo savanorius nusišypsoti verčia vienos atvykėlės žvilgsnis į puodelį siekiant įsitikinti, ar tikrai matyti „Caffeine“ ženklas.
Emblema – nieko tokio?
R.Šimašiaus patarėjas Aleksandras Zubriakovas tikino, kad meras privačių įmonių reklamos kampanijose nedalyvauja. „Kaip suprantu, čia ir nebuvo „Caffeine“ reklama“, – pareiškė jis.
„Go Vilnius“ viešųjų ryšių vadybininkė Gintarė Kavaliūnaitė taip pat teigė, kad vaizdo klipas yra Vilniaus turizmo savanorių projekto viešinimo priemonė. Tai esą visai ne kavinės reklama.
Anot jos, Vilniaus turizmo savanorių projekto esmė – pakviesti vilniečius savanoriškai prisidėti prie svetingesnio miesto kūrimo.
„Siekdami šiuo projektu sudominti ir pakviesti dalyvauti kuo daugiau vilniečių, pakvietėme ir merą R.Šimašių simboliškai tapti vienu iš savanorių – susitikti su turistais ir parodyti jiems miestą.
Šio susitikimo metu buvo sukurtos nuotraukos ir vaizdo įrašas, skirtas naudoti Vilniaus turizmo savanorių projektui viešinti“, – dėstė vadybininkė.
Ji pripažino, kad kavinės „Caffeine“ iškaba ir emblema yra matoma nuotraukose ir vaizdo įraše, nes ji yra viena iš projekto rėmėjų – nemokamai kava vaišina programos dalyvius ir prisideda prie projekto viešinimo turistams ir vilniečiams savo komunikacijos kanalais socialiniuose tinkluose ir kavinėse.
Paklausta, kiek kainavo sukurti vaizdo klipą, G.Kavaliūnaitė tikino, kad jį sukūrė savivaldybės Rinkodaros ir komunikacijos skyriaus darbuotojas.
Apie pinigus kalbos nebuvo
„Caffeine“ įvaizdžio vadovas Nidas Kiuberis tikino, kad vaizdo klipo kūrime kavinių tinklas nedalyvavo ir mero filmuotis nekvietė.
O „Caffeine“ ženklai vaizdo klipe šmėžuoja dėl to, kad kavinių tinklas jau beveik 12 metų palaiko savanorystę ir jau antrus metus prisideda prie turizmo savanorių iniciatyvos – vaišina savanorius kava.
„Jokio kito susitarimo, kur figūruotų finansai, nėra“, – dėstė N.Kiuberis.
Vaizdo klipas pasirodė vasarą. N.Kiuberis neigė, kad tuo siekta privilioti daugiau lankytojų į kavines.
Esą svarbiau yra savanorystės iniciatyva.
Tiesa, prie feisbuke paskelbto vaizdo klipo yra parašyta „Remiama“. Vadinasi, „Ceffeine“ feisbukui už tai vis dėlto sumokėjo.
Vertinti ne taip lengva
Vertindamas vaizdo klipą komunikacijos ir ryšių su visuomene specialistas Artūras Jonkus išskyrė du aspektus: daro kūrinys poveikį žiūrovui ar ne ir kaip tai vertinama pagal įstatymus.
„Kiekvienoje valstybėje šie dalykai reglamentuojami skirtingai. Žiniasklaidai taisyklės daug griežtesnės, o tai, kas yra platinama socialiniuose tinkluose, sunkiau įvertinti“, – pripažino A.Jonkus.
Reklama yra tai, kas skatina žmogų įsigyti prekę arba paslaugą. A.Jonkaus nuomone, dažnai linija tarp to, kas laikoma ir nelaikoma reklama, būna plonytė. Taip yra ir šiuo atveju.
Kvietė užsukti į stotį
Vaizdo klipe matoma, kaip susipažinęs su sostinėje viešinčiomis britėmis Caroline ir Liz meras jas pavedžiojo po Senamiestį ir rekomendavo juo neapsiriboti – aplankyti ir ne tokias populiarias, bet ne mažiau įdomias miesto vietas: atgimstantį stoties rajoną bei Naujamiestį su gatvės meno galerija po atviru dangumi „Open Gallery“.
Prisidėdamas prie „Caffeine“ remiamos programos meras pakvietė ir kitus vilniečius būti atvirais ir svetingais miesto šeimininkais ir nepraleisti galimybių bendrauti su mieste apsilankančiais užsieniečiais.
„Mes, vilniečiai, esame patys geriausi savo miesto žinovai, tad didžiausia dovana turistui – prakalbinti vietinius žmones, iš jų sužinoti įdomių istorijų.
Keliautojai miestą mato kitomis akimis, todėl man įdomu išgirsti įspūdžius žmonių, apkeliavusių daug pasaulio miestų, bet pirmą kartą užsukusių į Vilnių“, – kvietė R.Šimašius.
Nusiraminkite – kitiems savanoriams vaikščioti su kavos puodeliu sekant vaizdo kameroms neteks, tokia garbė teko tik merui. („Sostinė“)
Aprodys vietas, kurių nėra kelionių giduose
Savaitgaliais vykstanti iniciatyva „Meet a Local“ visą vasarą kvies turistus registruotis į susitikimus su vilniečiais. Jie skatinami pasakoti ne tik apie miestą, bet ir apie savo kasdienį gyvenimą Lietuvos sostinėje.
Šie susitikimai nieko nekainuoja. Savanoriai galės patys rinktis, kokį miestą parodys svečiams, o puodeliu kavos visus programos dalyvius pavaišins „Caffeine“ kavinės.
Programoje gali dalyvauti užsiregistravę įvairaus amžiaus ir profesijų žmonės.
„Asmeniniai susitikimai su vietos gyventojais – populiarus būdas pažinti miestą keliaujant. Iniciatyva „Meet a Local“ padės keliautojams atrasti ne tokį turistinį maršrutą – vilniečiai aprodys savo mėgstamas vietas, kurių nerasi kelionių giduose“, – sakė „Go Vilnius direktorė Inga Romanovskienė.
Vilniaus turizmo savanorių programa numatoma visą vasarą. Raudona apranga vilkintys „Vilniaus ekspertai“ rūpinsis turistais Vilniaus centre ir Senamiestyje, o „Meet a Local“ savanoriai lauks turistų savaitgaliais prie kavos puodelio.
Jau buvo pakliuvęs į etikos sargų akiratį
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) kitą savaitę tars žodį dėl vaizdo klipo, kuriame R.Šimašius rankoje laiko puodelį su „Caffeine“ emblema ir filmavosi po šios kavinės iškaba.
R.Šimašius į VTEK akiratį jau buvo pakliuvęs, kai savo feisbuko paskyroje skelbė savivaldybės lėšomis sukurtus vaizdo reportažus. Vasarį etikos sargai nusprendė, kad taip meras pažeidė įstatymus.
Jie nustatė, kad R.Šimašius pasinaudojo pareigomis asmeninei naudai gauti ir naudojosi savivaldybės finansiniais ištekliais ne tarnybos tikslais.
Tyrimas buvo atliktas savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisijos prašymu. Dėl to paties į VTEK kreipėsi ir Vyriausioji rinkimų komisija. Vaizdo klipus filmavo komikas Olegas Šurajevas (nuotr.).
Merui VTEK rekomendavo informaciją skelbti oficialioje savivaldybės svetainėje bei oficialiose savivaldybės socialinių tinklų paskyrose.
R.Šimašius su tuo nesutiko sakydamas, kad jo naudojama feisbuko paskyra nėra privati, o įstatymai įpareigoja jį atsiskaityti už darbus, ir nepripažino savivaldybės lėšas naudojęs asmeniniais tikslais.