Šiaulių Didždvario gimnazijos mokinės Beatričė Karvelytė ir Viktorija Povilionytė pernai, tuomet dar būdamos trečiokės, tyrė Šiaulių miesto ir rajono vandens telkinių vandenį. Cheminius tyrimus atlikti, visa tai moksliškai aprašyti, nufilmuoti ir šią medžiagą sumontuoti padėjo jų pedagogės – chemijos mokytoja ekspertė Virginija Savickaitė ir biologijos mokytoja metodininkė Danguolė Vaičekauskienė.
Šiaulietės gimnazistės tyrė Ginkūnų tvenkinio ir ežero, Kulpės upės, Bubių tvenkinio, Dubysos upės, Gėluvos ežero, Dambos tvenkinio Kurtuvėnuose, Šivinio upės, Pašvinio ežero ir Šiaulių miesto Prūdelio tvenkinio, Vijolės upės ir Talkšos ežero vandenį.
V.Savickaitė pasakojo, kad į eksperimentą įsitraukė net tėvai. Jie padėjo tyrimui surinkti vandenį iš Šiaulių rajono vandens telkinių.
„Labai smagu, kai užsimezga ne tik mokytojų ir vaikų ryšys, bet ir su tėvais“, – pabrėžė pedagogės.
„Mūsų eksperimentas“ – STEAM (gamtamokslinius dalykus, technologijas, inžineriją, menus, tiksliuosius mokslus) apimantis konkursas. Šį konkursą organizuoja Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras (LMNŠC) bei STEAM srities dalykų mokytojų asociacijos. Konkursas finansuojamas ES fondų lėšomis.
Dalyviams reikia užpildyti anketą ir LMNŠC nusiųsti nuorodą į eksperimento esmę atspindintį filmuką. Dalyvio anketą galima rasti tinklalapio lmnsc.lt rubrikoje „Mūsų eksperimentas“. Tai galima padaryti iki gegužės 13 dienos 15 val. Jei kyla klausimų, galima skambinti telefonu 85 267 19 12 šio konkurso koordinatorei Ingridai Kučiauskienei.
Rezultatais dalijosi su bendruomene
Šiaulių Didždvario gimnazijos mokiniai „Mūsų eksperimente“ dalyvauja nuo pat konkurso pradžios, tad jau šešerius metus.
Kodėl pernykštė tyrėjų grupė rinkosi tirti rajono vandenį?
„Gyvename Šiauliuose, važinėjame po savo rajoną. Ekologiškas gyvenimas aktualus visiems. Pati esu panevėžietė. Mano amžiną atilsį tėtis sakydavo, kad Panevėžio vanduo yra pats švariausias. Prieš kelis dešimtmečius jis man net atveždavo vandens iš čiaupo atsigerti. Dabar tai kelia juoką.
Tačiau tiek mums, mokytojoms, tiek mokiniams visuomet buvo įdomu, kokie yra mūsų vandenys, Šiaulių rajono vandens telkiniai. Juolab girdėdavome, kad mūsų ežeruose, tarkim, Talkšos ežere, prie kurio daugelis šiauliečių mėgsta poilsiauti, maudytis dėl taršos negalima. Tad nusprendėme patyrinėti, kaip yra dabar“, – kaip Viktorija ir Beatričė susiformulavo tyrimo užduotį, atskleidė V.Savickaitė.
Mokytoja sakė, kad Šiaulių rajono vandens telkinių tyrimų rezultatai nudžiugino.
„Jokių blogybių neradome. Akivaizdu, kad galime juose maudytis. Net Kulpės upė, kuri kadaise buvo labai užteršta, dabar vidutinės būklės. Tai irgi labai smagu.
Tad mergaičių tyrimas atskleidė, kad visi, tiek vaikai, tiek suaugę, galime pūkštelėti į vietinių vandens telkinių vandenį“, – kalbėjo mokytoja.
Kad tyrimas neliktų tarp mokyklos sienų, mokytojos su mokinėmis viešino tyrimų rezultatus, juk jie aktualūs visiems Šiaulių rajono gyventojams.
„Kam daryti eksperimentą, jei jo rezultatų viešai nepasakysi.
Nuo rudens pradėjome dalyvauti ir įvairiose konferencijose mūsų mieste, kurios susijusios su ekologija. Norėjome, kad kuo didesnė bendruomenės dalis žinotų, kad mūsų vandenų padėtis gerėja, kad žmonės išmoko saugoti gamtą, kad galime maudytis nebijodami žalos mūsų sveikatai“, – pasakojo V.Savickaitė.
Išauga entuziazmas mokytis
Didždvario gimnazijos mokiniai, kurie ne kartą savo tyrimus pristatė konkursui „Mūsų eksperimentas“, kaip konkurso nugalėtojai ankstesniais metais vyko į Varšuvoje esantį Copernicus mokslų centrą.
Praėjusiais metais prizas buvo kelionė į Suomiją – ten aplankytas įspūdingas mokslo centras „Heureka“, taip pat „Biomedicum Helsinki“ tyrimų centras. Į šią išvyką leidosi pernykštės „Mūsų eksperimento“ nugalėtojos B.Karvelytė ir V.Povilionytė.
„Mergaitės labai džiaugėsi. Patirtis mokslo centre yra svarbi ir didžiulė, juk pamatai tai, ko negali pamatyti kasdieniniame gyvenime, mokykloje.
Tai įdomu ne tik mokiniams, bet ir mokytojams. Tačiau, žinoma, svarbiausia, kad tai sudomina vaikus. Jie taip įgyja visai kitokios patirties, o mes džiaugiamės jų noru ir entuziazmu mokytis“, – kalbėjo V.Savickaitė.
Dabar jaunosios tyrėjos Beatričė ir Viktorija – jau gimnazijos ketvirtokės, tai joms paskutiniai metai bendrojo lavinimo mokykloje.
„Jos pasirinkusios gamtos mokslų pakraipą, abi planuoja savo gyvenimą susieti su medicina. Nors Viktorija planavo ir kitą sritį rinktis, pakeitė savo užmojus. Viena norėtų rinktis kineziterapiją, o antra – bendrąją mediciną“, – pasakojo mokytoja.
Konkursas įkvėpė rinktis biochemiją
V.Savickaitė pasakojo, kad mokslinė tiriamoji veikla įtraukia įvairių pomėgių ir polinkių gimnazistus. Ir nebūtinai pirmūnus. Eksperimentai sudomina ir padykėlius, jie uoliau panyra į mokslinę veiklą.
„Kai kurie vaikai po šio konkurso netgi su mokslu susieja savo gyvenimą. Tarkim, mūsų buvęs mokinys, dalyvavęs „Mūsų eksperimente“, Robertas Sičiovas baigė biochemijos studijas. Jis sakė užkibęs už šio mokslo būtent eksperimentuodamas mokykloje“, – pabrėžė mokytoja.
V.Savickaitė ir D.Vaičekauskienė tikros, kad eksperimentai turi apimti daugiau mokslų, ne tik jų dėstomus dalykus – chemiją ir biologiją.
„Vaikams taip gal būtų per nuobodu. Tad gilinamės ir į biochemiją. Įdomi patirtis vaikams ir filmavimas, garso takelių įrašymas. Įsitraukia ir informacinių technologijų mokytojai. Montuojant filmukus padeda tėvai“, – apie mokyklos bendruomenę sutelkiantį konkursą pasakojo V.Savickaitė.
Lietuvos mokyklose stiprinama STEAM mokymo bazė, daugėja mokymosi tyrinėjant, eksperimentuojant, mokymosi gamtoje, mokslo centrų laboratorijose. Įgyvendinant ES finansuojamą projektą „Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologinių mokslų priemonėmis“ dauguma Lietuvos mokyklų šiais mokslo metais aprūpintos gamtos mokslų priemonėmis – mėgintuvėliais, kolbomis, mikroskopais, jutikliais, optikos rinkiniais. Regionuose ES lėšomis pradedami kurti modernūs mokiniams skirti STEAM mokslų centrai, kuriais galės naudotis visos mokyklos.