Tai bent pradinukės: penkis mėnesius po pamokų tyrė tai, kas labai svarbu jų miesteliui

2019 m. balandžio 29 d. 16:15
Vilkaviškio rajono Pilviškių miestelyje teka trys gražuolės upės – Pilvė, Višakis ir Šešupė. Kaip teigiama kai kuriuose istoriniuose šaltiniuose, ir pats miestelis nuo upės pavadinimo – Pilvės – kilęs.
Daugiau nuotraukų (3)
Prie vandens telkinių dažnai susirenka vietos gyventojai, ypač vaikai, ir čia leidžia laisvalaikį. Tad upių užterštumas rūpi visiems – tiek dideliems, tiek vos ūgtelėjusiems. Tokia ir buvo priežastis, kodėl penkios ketvirtokės pernai penkis mėnesius skubėjo prie upių vandens mėginių imti.
„Savo mokinius skatiname stebėti artimiausią aplinką. Gyvename Pilviškių miestelyje, kuris įsikūręs trijų upių santakoje. Santakos vardu pavadinta mūsų gimnazija.
Pilviškių žmonės mielai aktyviai leidžia laisvalaikį prie upių, vaikai maudosi, žvejoja ir ilsisi.
Neseniai šalies spauda rašė apie „suputojusią Šešupę“. Todėl mums pasidarė įdomu, kiek upės užterštos. Ar galėsime maudytis, žvejoti ir ilsėtis? Ar būsime sveiki ir saugūs?“, – vardijo „Santakos“ gimnazijos pradinių klasių mokytojos Daiva Neiberkė ir Rūta Bakūnienė.
Mokytojos norėjo ir kad mokiniai dar labiau susidomėtų gamtosauga. O svarbiausia – puoselėtų ir saugotų savo aplinką, kurioje gyvena.
Tokio užmojo įkvėptos „Santakos“ gimnazijos pradinukės – Miglė Bozytė, Akvilė Inkrataitė, Fausta Mockutė, Rugilė Dailydaitė ir Evelina Ambruževičiūtė – atliko tiriamąjį darbą. Eksperimentą jos pradėjo 2017 metų gruodžio 11 dieną, o baigė 2018 metų gegužės 6 dieną. Penkis mėnesius jaunosios tyrėjos ėmė vandens mėginius trijose upėse – tose pačiose vietose skirtingu metų laiku į specialius pusės litro indus. Eksperimentu jos užsiėmė po pamokų.
Mergaičių darbas buvo aukštai įvertintas. Jos tapo tradicinio konkurso „Mūsų eksperimentas“ vienomis iš nugalėtojų, tad leidosi į prizu tapusią kelionę – vyko į Suomiją, ten lankėsi mokslo centruose.
Šiame STEAM (mokslas, technologijos, inžinerija, menai ir matematika) konkurse 1-11 klasių mokiniai jau ne vienus metus pristato nufilmuotus savo eksperimentus pačių pasirinkta tema.
Konkursą organizuoja Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras bei STEAM srities dalykų mokytojų asociacijos. Konkursas finansuojamas ES fondų lėšomis.
Blogiausia padėtis – Šešupėje
Kaip pasakojo mokytoja D.Neiberkė, Pilviškių ketvirtokės vandenį tyrinėjo skirtingais metų laikais, gautus rezultatus lygino, analizavo ir nustatė: nitratai, nitritai ir amoniakas upių vandenyse yra pavojingi žmonėms, gyvūnams ir augalams.
„Lyginome vandens užterštumą ir duomenis fiksavome stebėjimų lentelėse, diagramose. Vandens tyrimus atlikome su „Water Works School Test Kit“ lagaminėliu ir jame esančiomis priemonėmis. Teko konsultuotis su biologijos mokytoja“, – pasakojo pedagogė.
Kaip parodė ketvirtokių tyrimas, labiausiai nitritais, nitratais ir amoniaku užteršta Šešupė. Amoniako Šešupės mėginyje rasta dvigubai nei leistina norma (1 mg/l).
Pilviškių miestelyje Višakio upės vandens mėginiai parodė mažiausią užterštumą.
Visose upėse nitratų kiekis yra normos ribose (10 mg/l).
Nitritų kiekis yra didžiausias Šešupėje (0,5 mg/l), o tai jau riba. Pilvės upės mėginiai – antri pagal užterštumą.
Nitritų kiekis upės mėginyje kovo mėnesį yra didžiausias, bet balandžio mėnesį jau sumažėja. Višakio pH išlieka apie 7, o Pilvės ir Šešupės – didėja (8). Taigi švariausias yra Višakio upelis, o sudėtingiausia padėtis – Šešupėje.
Ir toliau domisi aplinkosauga
Pedagogės tikros, kad jeigu mokinys yra motyvuotas ir smalsus, bet kokie iššūkiai būna nesudėtingi. Net jei jis – pradinukas.
„Ketvirtokams tai nebuvo visiškai nauja veikla. Jau prieš metus dalis mokinių atliko eksperimentą „Įvairių spalvų rožės“, kuris taip pat STEAM konkurse laimėjo pirmąją vietą. Be to, savo pamokose dažnai naudojame eksperimento, tyrimo, stebėjimo metodus. Ši veikla labai patinka mokiniams“, – aiškino D.Neiberkė.
Ji pasakojo, kad ketvirtokėms tirti vandenį buvo labai įdomu.
„Su didžiausiu užsidegimu mokinės ėmėsi šio eksperimento ir nekantriai laukdavo upių vandens tyrimo rezultatų. Spindinčias ir entuziazmu degančias mergaičių akis matėme atliekant visus darbus: tiek lauke prie upių, tiek dirbant klasėje, tiek pristatant savo darbą“, – kalbėjo D.Neiberkė.
Mokytojos jaunosioms tyrėjoms patarė, kaip susidaryti nuoseklią darbo tvarką, stebėjo, konsultavo, kaip fiksuoti duomenis, taip pat supažindino su darbų sauga, mokė, kaip matuoti vandenį su „Water Works School Test Kit“, bei aiškino, kaip braižyti diagramas ir tinkamai susisteminti gautus rezultatus.
Mergaitės nuo pirmos klasės lankė mokyklos IT būrelį, todėl dirbti kompiuteriu, filmavimo kamera nebuvo didelis iššūkis. Kiek didesnės pagalbos prireikė montuojant filmuką.
„Dabar mūsų mokinės, kurios nugalėjo šiame konkurse, jau penktokės. Smagu, kad mergaitės ir toliau domisi gamtosauga, atlieka stebėjimus, tyrimus ir dalyvauja organizuojamuose eksperimentuose, konkursuose.
Mums, jų buvusioms mokytojoms, tai labai malonu. O mes jau mokome pačius mažiausius – pirmokus, kurie žengia dar tik pirmuosius savo pažinimo žingsnius mokykloje“, – lrytas.lt sakė D.Neiberkė ir R.Bakūnienė.
Lankė mokslo centrą
STEAM mokslų konkurso „Mūsų eksperimentas“ pirmųjų vietų nugalėtojų pernai laukė prizas – kelionė į Suomiją.
„Per trijų dienų kelionę aplankėme Talino senamiestį, kuris įtrauktas į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą, Helsinkio mokslo centrą „Heureka“.
Ši vieta – interaktyvus muziejus, kuriame sumaniai ir žaismingai pristatomi eksponatai, patrauklūs tiek mažam, tiek dideliam lankytojui. Mums labai patiko atlikti daugybę eksperimentų bei testų.
Ypač sužavėjo galimybė pasigaminti monetą su savo atvaizdu, proga pasiryžti ir važiuoti dviračiu maždaug 5 metrų aukštyje ištemptu lynu. Turėjome galimybę su Baltijos jūros gyvūnija susipažinti moderniame planetariume stebėdamos filmą“, – pasakojo vaikus lydėjusios mokytojos.
Ne mažesnį įspūdį ketvirtokėms padarė ir apsilankymas biomedicinos tyrimų centre „Biomedicum Helsinki“.
Pažintinė kelionė tęsėsi Pernu kurortiniame mieste. Čia nugalėtojai pasivaikščiojo pažintiniu taku, kuriame Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro Gamtinio ir ekologinio ugdymo skyriaus vedėjas, gamtininkas Almantas Kulbis mokinius supažindino su Baltijos jūros pakrančių augmenija.
Kelionės pabaigoje visi grožėjosi Rygos senamiesčiu.
„Mes ir mūsų mokinės labai džiaugėmės galimybe pažinti Estiją, Suomiją ir Latviją“, – sakė D.Neiberkė.
Lietuvos mokyklose stiprinama STEAM mokymo bazė, daugėja mokymosi tyrinėjant, eksperimentuojant, mokymosi gamtoje, mokslo centrų laboratorijose. Įgyvendinant ES finansuojamą projektą „Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologinių mokslų priemonėmis“ dauguma Lietuvos mokyklų šiais mokslo metais aprūpintos gamtos mokslų priemonėmis – mėgintuvėliais, kolbomis, mikroskopais, jutikliais, optikos rinkiniais. Regionuose ES lėšomis pradedami kurti modernūs mokiniams skirti STEAM mokslų centrai, kuriais galės naudotis visos mokyklos.
Mokykla^InstantPilviškiai
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.