Paskutiniai pokalbiai, jaukūs apsikabinimai ir pasitarimai, kokia bus ta lemtinga akimirka, kai 21 parą Švietimo ir mokslo ministerijoje gyvenę mokytojai paliks Kolegijų salę. Tai buvo matyti ŠMM Kolegijų salėje trečiadienio pavakarę.
„Turime daug kuo pasidžiaugti“, – sakė čiužiniams orą išleidę, miegmaišius ir kitus daiktus susidėję mokytojai. Ir tas džiaugsmas ne tik dėl gerokai pajudėjusių derybų.
Mokytojus iš ministerijos išlydėjo mokyklinio varpelio garsas ir laikinasis ŠMM vadovas Rokas Masiulis.
Nežino iki kada ministraus
Su mokytojais atsisveikinti trečiadienį atėjo ŠMM kancleris Tomas Daukantas, nesyk raginęs juos palikti ministeriją. Pavakarę mokytojams tarti „sudie“ ir palinkėti sėkmės atskubėjo ir laikinasis švietimo ir mokslo ministras Rokas Masiulis. Jis su mokytojais jau lauke sugiedojo himną.
Portalui lrytas.lt ministras sakė, kad jam teko gerokai paplušėti stojus prie ŠMM vairo, kad perprastų pedagogų problemas. „Aš tiesiog daugiau klausiau, nei kalbėjau“, – apie susitikimus su mokytojais sakė R.Masiulis.
A.Navickas dėkojo ministrui, kad šis klausėsi ir girdėjo. Taip pat streiko lyderis vardindamas vardais dėkojo mokytojams, kurie jį palaikė protestuojant ministerijoje. Ministrą už suteiktą viltį pasijusti žmonėmis šiltai apkabino ne viena mokytoja.
„Nesinori, kad mokytojai streikuotų, norisi, kad mokytojai dirbtų mokyklose“, – atsisveikindamas sakė R.Masiulis.
Jis patikino, kad darbo grupė tęs darbą dėl etatinio apmokėjimo, ieškodama finansų, tarkim, iš vidinių rezervų. R.Masiulis pabrėžė, kad pasibaigus mokytojų streikui mokiniai turės pasivyti ugdymo programą, o tai gali reikšti ir papildomas darbo valandas ir atlygį.
Laikinasis ŠMM vadovas išsakė viltį, kad mokytojo profesija virs prestižine.
Šiltas mokytojų atsisveikinimas, įteiktas kepalas duonos, knyga, apkabinimai R.Masiulį nudžiugino: „Tačiau aš tai priimu kaip atsakomybę“.
Jis nesileido svarstyti, kokių klaidų darė jo pirmtakė Jurgita Petrauskienė, tačiau sakė, kad antram visuomet lengviau nei pirmam. „Tas, kuris ateis po manęs, bus dar lengviau“, – tarstelėjo R.Masiulis.
R.Masiulis nežino tiksliai iki kada laikinai vadovaus ŠMM, tačiau tai gali užsitęsti, mat kol kas, jo žiniomis, kandidatų nėra. Ministras sakė, kad techniškai, net jei būtų kandidatas, tai užtruktų iki sausio 11-osios.
Mokytojams atsisveikinimo žodžius tarė ir dažną vakarą ministerijoje juos lankiusi profesorė Vilija Targamadzė.
Neskubės namo į Zarasus
„Gerai jaučiamės. Pagerėjo santykiai su ministerija, užsimezgė dialogas, nemažai išsprendėme klausimų dėl etatinio apmokėjimo. Liko dar ir neišspręstų dalykų“, – likus vos valandai iki sutarto laiko palikti ministeriją kalbėjo Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos vadovas Andrius Navickas.
Jis į Zarasus, kuriuose gyvena ir dirba kūno kultūros mokytoju, grįš tik po kelių dienų. Vilniuje dar laukia nemažai reikalų. Trečiadienio vakarą, jau palikę Kolegijų salę, mokytojai dar susirinks vakarienės.
„Paskutinės vakarienės, – juokavo A.Navickas. – Kai kurie mokytojai yra iš Klaipėdos, tai jie nespės grįžti šiandien namo. Taip, saulę po išleistuvių pasitiksime Vilniuje.“
A.Navickas sakė, kad dėl streiko – tęsti jį ar ne – spręs tuomet, kai pamatys, kokių žingsnių ėmėsi Vyriausybė, ar vykdo duotus pažadus. Jis viliasi, kad lemiamus sprendimus valdžia priims kovą, o gal ir dar greičiau.
Išvis į streiką buvo įsitraukusios 159 mokyklos. Tiesa, pastaruoju metu streikuojančiųjų gretos retėjo.
Vadino marionete
Beveik visą streiko laiką nedirbusios Vilniaus „Žemynos“ gimnazijos anglų kalbos mokytoja Jurgita Kiškienė sakė ir besidžiaugianti, ir liūdinti.
„Liūdžiu, nes čia sutikau daug puikių žmonių. Žinoma, džiaugiuosi, kad grįšime į savo šeimas“, – sakė mokytoja.
Ji pasidžiaugė R.Masiulio žmogiškumu.
„Jurgita Petrauskienė buvo lyg įrankis kažkieno rankose, marionetė, atrodė, kad vykdė kažkieno paliepimus“, – kalbėjo streikuojanti pedagogė.
Gali ir sugrįžti
Vilniaus licėjaus mokytoja Iveta Nadzeikienė iš ŠMM išeina ne visai rami.
„Tikėjomės, kad išeisime, kai bus aišku. Tačiau man dar daug kas neaišku. Nėra užtvirtinimo. Tikiuosi, kad ministras, ką pažadėjo, padarys“, – sakė mokytoja.
Dabar ji mėgausis savo šeima, ruošis šventėms.
„O lova ir dušas nėra svarbiausi dalykai. Šiek tiek su baime išeinu, bet žinau, kad visada galiu grįžti“, – sakė I.Nadzeikienė.
Tiesa, ji tikisi, kad grįžti tai reiškia pokalbius su ŠMM vadovybe, o ne nakvynes ministerijoje ant grindų.
Stabdys streiką mokyklose
A.Navickas antradienį po posėdžio su laikinuoju švietimo ir mokslo ministru Roku Masiuliu pranešė, kad šiandien, trečiadienį, Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) 21 parą praleidę mokytojai pasitraukia. Šeštą savaitę vykstantį mokyklų streiką ketinama stabdyti penktadienį.
Gruodžio 9-ąją, sekmadienį, prie Vyriausybės vyko viešojo sektoriaus atstovų piketas „Paskutinis skambutis“. Kaip dera pagal mokyklines tradicijas, trečiadienį rengiamos mokytojų išleistuvės.
A.Navickas išsakė viltį, kad kalbėjimosi ir bendradarbiavimo tradicija bus tęsiama ir ateityje: svarstant bendrąsias programas, keičiant ugdymo turinį, sprendžiant dėl egzaminų tvarkos, formos ir daugelio kitų dalykų.
„Šita pamoka, nors šiek tiek užsitęsusi, eina į pabaigą. Todėl visų pirma norėčiau padėkoti MOKYTOJAMS, kurie patikėjo LŠDPS, patikėjo, kad jų balsas gali ir turi būti išgirstas, patikėjo, kad eilinis šalies pilietis turi teisę apginti tiek savo poziciją, tiek orumą“, – rašė A.Navickas.
Jis dėkojo savo bendražygiams, ėjusiems kartu iki streiko, viso streiko metu, kartu buvusiems ŠMM, kartu dalyvavusiems tiek derybų imitacijose, tiek pačiose derybose.
„Noriu padėkoti ir savo, ir mokytojų, pasilikusių ŠMM trims savaitėms, šeimoms ir artimiesiems – Jūsų supratimas ir palaikymas taip pat buvo ir mūsų stiprybė. Labai noriu padėkoti tūkstančiams žmonių – be Jūsų palaikymo mes nebūtume buvę tokie stiprūs.
Mes išeiname iš pastato, tačiau toliau rūpinsimės, kad su švietimu susijusios reformos padėtų eiti tobulėjimo, o ne chaoso keliu. Su meile“, – laišką tokiu pažadu, kuris valdantiesiems vargu ar garantuos ramybę, užbaigė LŠDPS pirmininkas.
KIEK TRUNKA STREIKAS? Mokytojai, kurie priklauso LŠDPS, streikuoti pradėjo lapkričio 12-ąją. Planuojama, kad jis bus stabdomas gruodžio 21-ąją, mat per Kalėdas, anot A.Navicko, nėra prasmės streikuoti. Tuomet streikas bus užsitęsęs 6 savaites.
MINISTERIJOS „UŽĖMIMAS“. Lapkričio 28-ąją į ŠMM Kolegijų salę sugužėjo apie tris dešimtis mokytojų norėdami, kad su jais prie derybų stalo sėstų tuometinė švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė. Ji užbėgo į Kolegijų salę keliolikai minučių. Mokytojų tai netenkino, tad jie liko joje nakvoti. Nakvynių streiku virtęs protestas tęsėsi 21 parą.
KODĖL KILO STREIKAS? Mokytojų nepasitenkinimą sukėlė MEDUS – mokytojų etatinio darbo užmokesčio sistema, įvesta šių metų rugsėjį. Gegužę vyko įspėjamasis streikas. Skaičiuojama, kad gegužės 18 d. vykusiame apie tūkstantį pedagogų iš 52 ugdymo įstaigų, esančių 17-oje savivaldybių.
KAS STREIKO RENGĖJAI? Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjunga (LŠDPS). Jos lyderis – profesinės sąjungos pirmininkas Andrius Navickas. Tai mokytojas iš Zarasų. Apibūdinamas kaip įžaidėjas krepšinio aikštėje, įgudęs bitininkas ir atkaklus derybininkas.
KIEK MOKYKLŲ ĮSITRAUKĖ Į STREIKĄ? LŠDPS duomenimis, išvis streikavo 159 mokyklos. Vienu metu streikavo ir per 70 mokyklų. Pastarosiomis dienomis protestuojančių mokyklų skaičius susitraukė iki 30-ties. Kelios mokyklos dėl streiko buvo uždarytos net mėnesį. Streiko rengėjai vylėsi, kad protestuojantiems mokytojams bus atlyginta, mat Vyriausybė pripažins savo klaidas, dėl kurių ir kilo streikas. Tačiau valdžia ne sykį priminė, kad alga streikuojantiems mokytojams nebus mokama.
Streiko fonde, į kurį pastarąjį mėnesį aukoja protestą palaikantieji, sukaupta beveik 40 tūkst. eurų. LŠDPS sakė dar turinti lėšų savo kauptuose fonduose ir nario mokesčio įmokas.
KOKIE STREIKO REIKALAVIMAI? LŠDPS reikalauja atsisakyti naujosios, nuo rugsėjo įvestos, darbo užmokesčio apskaičiavimo tvarkos ir įdiegti taip pat etatinį modelį, kuriame etatą sudarytų ne daugiau kaip 18 kontaktinių valandų ir 18 val. būtų skirta kitiems darbams. Taip pat reikalauta pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientus didinti 20 proc. bei mažinti vaikų skaičių klasėse.
STREIKO DETALĖS. Lapkričio 29-ąją J.Petrauskienės derybos su profesinėmis sąjungomis užtruko per 12 valandų. Posėdis baigtas vidurnaktį. Tačiau į jį nebuvo įleisti tuomet dar tik vieną naktį čia praleidę mokytojai, ministrė tarėsi tik su penkių profesinių sąjungų lyderiais.
Ministerijos vadovai nuolat ragino mokytojus išeiti, tačiau, jiems nepaisant to, buvo nutarta nebeįleisti jų lapkričio 30-ąją grįžusių po mitingo prie Seimo. Dalis mokytojų į ministeriją pateko pro langą. ŠMM į policiją nesikreipė.
Buvo iš koridorių išnešta, mokytojų skaičiavimu, apie 60 minkštasuolių, ant kurių jie įsikurdavo nakčiai. Vėliau dauguma jų grįžo į savo vietas. Mokytojai skundėsi, kad buvo pakeistas bevielio interneto slaptažodis, kuris tapo paslaptimi.
Netrukus ministerijos atstovai leido į patalpas patekti tik į sąrašą įtrauktiems mokytojams. Kilo triukšmas ir kai lankytojai negalėjo perduoti paketo su asmeniniais daiktais, maistu ir vaistais.
Mokytojus ministerijoje nuolat lankė svečiai – muzikantai Jurgis ir Erica Didžiuliai, odontologų muzikos kolektyvas, aktoriai skaitė poeziją, čia atskubėdavo politikų, visuomenės veikėjų.
Streikui vykstant tris savaites, profesinių sąjungų vadovus pakvietė šalies vadovė Dalia Grybauskaitė.
KO PAVYKO PASIEKTI? Streiko metu buvo atstatydinta švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė, nors streikuotojai tikina to ir nesiekę. Ją laikinai pakeitęs susisiekimo ministras Rokas Masiulis kasdien kalbėdavosi su ministerijoje įsitvirtinusiais mokytojais. Ir nors šią savaitę baigus derybas R.Masiulis susitarimą pavadino trapiu, streiko rengėjai nutarė, kad ministerijoje įsitvirtinę mokytojai trečiadienį vakarop palieka Kolegijų salę, o penktadienį stabdo streiką. Tačiau A.Navickas įspėjo, kad jis gali būti tęsiamas po švenčių.
LŠDPS pirmininko pavaduotoja Erika Leiputė-Stundžienė pabrėžė, jog iškovota, kad ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo specialistams nuo sausio algos kiltų dešimčia procentų, o švietimo pagalbos specialistams – apie 20 proc.
Tiesa, išsikovoti, kad visiems mokytojams algų koeficientai būtų pakelti 20 proc. nepavyko. O tai buvo griežtas LŠDPS reikalavimas, kurio jie didžiąją streiko dalį neketino atsisakyti. A.Navickas sakė besitikintis, kad šalies biudžetą, kuriame nenumatyti algoms kelti reikalingi pinigai, vetuos prezidentė Dalia Grybauskaitė.
DĖL KO SUSITARĖ ŠMM IR PROFESINĖS SĄJUNGOS?
Siūloma, kad etatas susidėtų iš dviejų kategorijų darbo valandų: pamokų ir su jomis susijusių veiklų (pasiruošimas pamokoms, mokinių darbų vertinimas) bei veiklų mokyklų bendruomenei ir kvalifikacijai tobulinti. Anksčiau buvo nustatytos trys etatą sudarančios veiklų rūšys.
Ministrui patvirtinus, pataisos įsigaliotų nuo 2019 rugsėjo 1 d. Tačiau etatinio modelis iki to laiko ir vėliau galės būti tobulinamas, atsižvelgiant į švietimo bendruomenės siūlymus ir poreikius.
Numatyta, kad bendrojo ugdymo pamokos sudarytų ne daugiau kaip 888 val. (60 proc.) iš 1512 etato valandų, pradedantiesiems – 756 val. (50 proc.).
Vadovavimo klasei valandos būtų diferencijuojamos pagal klasių dydį: ne mažiau kaip 152 metinės val. – jei klasėje mokosi 12 mokinių, ne mažiau kaip 180 val. – jei 12-20 mokinių, ir ne mažiau kaip 210 val., jei klasėje mokosi daugiau kaip 21 mokinys. Pamokoms pasiruošti ir mokinių darbams vertinti skirtos valandos taip pat diferencijuojamos pagal mokomuosius dalykus ir klasės dydį – didesnė klasė, daugiau ir laiko pasirengimui, mokinių darbų taisymui. Tai leistų teisingiau atlyginti iš darbų taisymą, nes skiriasi darbo krūvis priklausomai nuo klasės dydžio – ar ją sudaro 12 mokinių, ar 30.
Sutarta, kad valandos pasiruošti pamokoms ir mokinių darbų vertinimui sudaro 40-60 proc. nuo kontaktinių valandų. Atskirai pateiktas veiklų mokyklos bendruomenei ir kvalifikacijai tobulinti sąrašas. Jame numatyta valandų veikloms mokyklos bendruomenei ir tobulėjimui minimali riba, privaloma visiems mokytojams – 102 metinės valandos. Tai valandos darbui su tėvais (tėvų konsultavimas, informavimas, bendravimas, bendradarbiavimas), valandos mokyklos veiklos planavimui ir tobulinimui (dalyvavimas pasitarimuose, posėdžiuose), kvalifikacijos tobulinimas.
Papildomai numatytos ir galimos, bet mokytojui neprivalomoms veiklos, kurios galėtų sudaryti iki 400 metinių valandų ir galėtų būti įtrauktos į darbo krūvį: dalyvavimas darbo grupėse, mokyklos savivaldoje, metodinė veikla, ugdymo programų rengimas, patirties sklaida (mentorystė, kolegų konsultavimas, atviros pamokos, kvalifikacijos tobulinimo programų, seminarų rengimas ir kt,), vertinimas ir ekspertavimas (egzaminų, mokytojų veiklos, ugdymo proceso, kt.), edukacinių veiklų organizavimas, profesinis tobulėjimas.
Taip pat pristatyti skaičiavimai, kaip per kelerius metus išdėstyti finansus, norint įgyvendinti streikuojančios profesinės sąjungos keliamus reikalavimus.
Ministras Rokas Masiulis informavo darbo grupės narius apie pradėtą Švietimo ir mokslo ministerijos bei pavaldžių įstaigų auditą.