Juk Vilniaus meras visą savo kadenciją grindė tuo, kad yra kitoks nei visi kiti aplink – skaidrus, sąžiningas, sukūręs miestą – kur ir duomenys visiems atviri, ir žolė žalesnė. Nors, kaip aiškėja pastaruoju metu – ne toks ir atviras nori būti, kai stengiasi įvairias sutartis nuslėpti.
O jeigu kur koks nepalankesnis faktas pasirodo – tai meras R.Šimašius nieko apie tai nežino.
Ir ką gi turime šiandien? Kad savo rinkimų kampanijai pasitelkė visas įmanomas priemones, netgi darbą su kompanija, dėl kurios nešvarių veiklos metodų kilo tarptautinis skandalas.
Ar sąžiningas žmogus su teisininko išsilavinimu sudarinėtų sutartį su įmone, iš kurios perka rinkėjų duomenų bazės sukūrimo paslaugas, programinės įrangos rinkėjams veikti sukūrimo paslaugas Vilniaus miesto mero rinkimų kampanijai, taip pat rinkėjų duomenų bazę su unikaliais rinkėjų duomenimis Vilniuje, kurioje – būtinai nurodomi rinkėjų asmeniniai duomenys, vardai, pavardės?
Dar daugiau, „SCL Elections“ įsipareigojo parduoti „RIPON“ programą skirtą rinkėjams paveikti balsuoti už kandidatą R.Šimašių. Tai kur tas deklaruojamas skaidrumas ir sąžiningumas?
Vilniečiai, kaip jaučiatės? Paklauskite mero R.Šimašiaus, kur jūsų asmens duomenys, kokius jūsų, kaip rinkėjų, profilius nupiešė programa? Kaip jaučiasi rinkėjas, kuris galvoja, kad pats priėmė sprendimą, o dabar paaiškėjo, kad galimai tapote manipuliacijų aukomis.
Apie jus žinojo viską – o ką norėjote girdėti – tą ir gavote. Štai kaip dabar veikia rinkimų technologijos – moderniausiomis smegenų plovimo priemonėmis paremtos.
Jeigu partijoje pinigai dešimtimis tūkstančių keliauja dėžutėmis, tai įpirkti tokias paslaugas, panašu, visai įmanoma. Ir dabar dar yra likę neatsakytų klausimų: kur yra ir kam naudojami vilniečių asmeniniai duomenys, kaip jie buvo panaudoti rinkimų kampanijai?
Kilus „Cambridge Analytica“ skandalui, muistėsi kaip ant karštos ugnies visi skandalo dalyviai, net ir pats „Facebook“ įkūrėjas Markas Zuckerbergas – tarptautinio tyrimo metu nustatyta, kad bendrovė „SCL Elections“ neteisėtai naudojo milijonų vartotojų socialiniame tinkle „Facebook“ esančius asmeninius duomenis be jų sutikimo.
JK parlamento ataskaitoje skelbiama, kad aptariama bendrovė skirtingose pasaulio šalyse naudojo skirtingus metodus rinkimams laimėti: pasitelkdama neteisėtą konkurentų politikų kompromitavimą, neobjektyvios tikrovės imitavimą, tikslinių grupių parinkimą ir dezinformacijos skleidimą.
Jeigu buvo galimai neteisėtai paveikta rinkėjų valia, naudojant tokio pobūdžio paslaugas, galbūt reiktų kelti klausimą ne tik dėl galimos baudžiamosios atsakomybės paslaugos gavėjui – šiuo atveju R.Šimašiui, bet ir 2015 metų Vilniaus mero rinkimų rezultatų teisėtumo?
Vilniečiai, kai kitą kartą eisite prie balsadėžės, siūlyčiau pagalvoti, ar tikrai savo valia priėmėtė sprendimą?
---
Algis Čaplikas yra Lietuvos laisvės sąjungos (liberalai) narys