Didžiulę audrą šiemet sukėlė etatinio mokytojų apmokėjimo modelis.
Ministrė tikra, kad aistros – natūralus dalykas, mat permainos paveikė didžiulę bendruomenę, o apie atsistatydinimą ji pati nesvarsto. Be to, anot jos, yra tie, kurie atsakingi už etatinio apmokėjimo įdiegimo nesklandumus, ir tai nėra ministerija.
– Ministre, kodėl etatinio mokytojų apmokėjimo modelis sukėlė tiek daug aistrų ir pykčio? Jam buvo deramai pasirengta, nepaskubėjote? – lrytas.lt paklausė J.Petrauskienės.
– Bet koks pokytis, o tai didelis pokytis, nes paveikė visus šalies mokytojus, o tai per tūkstantis įstaigų, per 35 tūkst. žmonių, yra svarbus.
Apie etatinį apmokėjimą kalbama Lietuvoje nuo 2004 metų. Tad ši pertvarka nebuvo baltas popieriaus lapas.
Pusantrų metų vyko diskusijos su visomis suinteresuotomis šalimis ir pirmą kartą buvo pasiektas susitarimas su mokytojų profesinėmis sąjungomis, kai pasirašydami kolektyvinę švietimo darbuotojų sutartį įsipareigojome, kad etatinis mokytojų apmokėjimas pasieks nuo šių metų rugsėjo. Buvo atliktas didžiulis darbas siekiant atsižvelgti į visų suinteresuotų pusių – mokyklų vadovų, mokytojų, savivaldybių – interesus. Tas susitarimas buvo įtvirtintas Seimo sprendimu šią vasarą.
Darbo grupė pirminius pasiūlymus buvo parengusi 2017 metų kovo mėnesį. Po to buvo dėliojamas sutarimas dėl sąlygų, proporcijų.
Nuo kovo pabaigos pradėjome viešas konsultacijas dėl etatinio apmokėjimo. Šį pavasarį startavo portalas etatinis.lt, kur pateikta visa medžiaga, atsakoma į klausimus. Vykdoma daug mokymų, nes bendruomenė labai didelė.
Pokytį turi įgyvendinti ir už jo įgyvendinimo kokybę atsakingi mokyklų steigėjai. Tai didelė atsakomybė ir iššūkis savivaldybėms, švietimo skyriams. Ir, žinoma, mokyklų vadovams.
Tenka apgailestauti, kad tai kelia tokią didelę sumaištį. Bet koks pokytis, jo kokybė, sėkmė priklauso nuo pačios sistemos kompetencijos. Liūdna ir norisi atsiprašyti tų mokytojų, kurie dirba tose mokyklose, kuriose dabar tenka lankytis ministerijos sudarytai konsultacinei grupei, kuriose, pasirodo, iki šiol nebuvo sudaryta darbo sutarčių, nebuvo patvirtinta darbo apmokėjimo sistema.
Etatinis apmokėjimas – ne tik naujas mokytojų apmokėjimo pokytis. Šis pokytis atvėrė tas bėdas, kurios daug metų buvo mokyklose ir slėpėsi po tais rudeniais lapais.
– Mokytojai kalba apie streiką. Per koncertą jums švilpė. Vertinate tai kaip krizę?
– Įtampa tikrai yra, mokytojų nerimas suprantamas. Kiekvienu atveju situacija vis kitokia. Jei mokyklos vadovas nepatvirtina būtinų dokumentų, pirmiausia tie mokytojai jaučiasi nesaugiai. Ministerijai mokyklos nėra tiesiogiai pavaldžios, ministerija nėra jų steigėja, jaučiame atsakomybę ir teikiame jiems pagalbą – teisines konsultacijas.
– Kaip jautėtės per koncertą, kai jums švilpė ir šaukė „Gėda“?
– Žinoma, kaip ir bet kuriam žmogui, tai yra nemalonu. Bet tame koncerte buvo keli tūkstančiai mokytojų, po koncerto prie manęs priėjo mokytojų, kuriems buvo gėda girdėti šventės metu tokias reakcijas, jie nuoširdžiai atsiprašė dėl tokio kolegų elgesio.
Be to, negalima nepastebėti, kad viena profesinė sąjunga, kuri vengė dalyvauti diskusijose, buvo pakviesta į darbo grupę dėl etatinio mokytojų apmokėjimo kūrimo, į derybas dėl kolektyvinės sutarties, sąmoningai tame nedalyvavo, kelia sumaištį, kuri kažkam turbūt politiškai naudinga.
– Apie kurią profesinę sąjungą kalbate?
– Tai pono Navicko vadovaujama profesinė sąjunga.
– Mokytojai, profesinės sąjungos svarsto, kad jums reikėtų atsistatydinti. Svarstėte tokį variantą?
– Dėl mano pačios darbo sprendžia premjeras, delegavusi frakcija. Tokių siūlymų iš premjero nesu girdėjusi. Bet labai svarbu, kad pokyčiai vyktų sklandžiai, visi, kurie yra atsakingi už kiekvieną veiksmą šitoje didelėje sistemoje, prisiimtų atsakomybę.
– Jūs pati to nesvarstėte?
– Manau, kad tai turi būti ne mano svarstymas. O mane delegavusių žmonių.
– Kai sveikinote mokytojus Kauno „Žalgirio“ arenoje jūsų žodžius gožė nepasitenkinimo garsai. Ko mokytojams ir sau palinkėtumėte Mokytojo dienos proga?
– Pati nuo šeštos klasės norėjau būti mokytoja, rinkausi šią profesiją, nes manau, kad tai yra pati kūrybingiausia, pati įdomiausia ir tikriausiai pati atsakingiausia profesija, nes tavo rankose yra kūrinys – žmogus. Mokytojai yra tie žmonės, kurie mums padeda atrasti savo kelią, padeda pastebėti kuo esame ypatingi, gabūs. Tai yra ir dižiulė atsakomybė, ir dovana.
Visus mokytojus noriu pasveikinti. Noriu palinkėti kantrybės, išminties, orumo. Ne veltui didžioji dalis Lietuvos žmonių kaip pagrindinę idėją Lietuvai iškėlė mokytojų profesiją įvertinti kaip prestižinę, kelti mokytojo profesijos prestižą.
Tačiau prestižas sukuriamas ne Seimo nutarimais, ministro įsakymais. Jį kuriame mes visi, švietimo bendruomenė ir, žinoma, patys mokytojai. Lietuvoje yra daug puikių, nuostabių mokytojų ir mokyklų. Svarbu skatinti tuos, kurie tai moka daryti, valdo mokytojo meną, sudaryti sąlygas tokiems mokytojams veikti laisvai.
– O sau?
– Kiekvienam žmogui svarbu matyti tikslą viziją, turėti komandą, su kuria gali eiti įgyvendinti savo vizijas.