Peticijoje pasakojama apie tai, kaip D.Boguševičius vienoje istorijos pamokoje spalio pabaigoje pastebėjęs nusirašinėjimą surašė mokiniams įspėjamuosius pažymius (vienetus). Administracijai priminus, kad už nusirašinėjimą mokiniai nėra baudžiami neigiamais pažymiais, mokytojas šiuos įvertinimus panaikino.
Netrukus, kaip teigiama peticijoje, prasižengusių mokinių tėvai pateikė skundą raštu. Jie taip pat pateikė kelis garso įrašų išrašus, kaip mokytojas neva dėsto dalyką, ir paprašė paaiškinti, ar tokie mokytojo veiksmai atitinka darbo tvarkos taisykles. Skunde cituojamos galimai mokytojo kalbos apie sifilio plitimo istoriją, masturbaciją, cituojami galimai jo išsakyti necenzūriniai žodžiai.
KTU gimnazijos direktorius Tomas Kivaras pareikalavo mokytoją pasiaiškinti, o vėliau ir iškvietė D. Boguševičiui mokytojų praktinės veiklos vertintoją nešališkai įvertinti mokytojo darbo metodus.
„Lapkričio 30 d. mokytojas Domas Boguševičius pateikė prašymą atleisti jį iš istorijos mokytojo pareigų KTU gimnazijoje, laikydamas administracijos veiksmus mobingu bei atviru persekiojimu“, - rašoma peticijoje.
Peticijos autoriai kritikavo KTU gimnazijos administracijos veiksmus. „Atsižvelgę į susiklosčiusią situaciją ir KTU gimnazijos moksleivių, tėvų, mokytojų bei alumni poziciją, bendruomenės vardu skelbiame nepasitikėjimą KTU gimnazijos administracija ir jos veiksmais bei išreiškiame solidarumą mokytojo Domo Boguševičiaus atžvilgiu.
Peticijos autoriai prašo imtis atitinkamų veiksmų, kad administracija bei direktorius atsakytų už įvykdytus nusižengimus“, - rašoma peticijoje ir pasirašoma KTU bendruomenės vardu.
Gimnazijos direktorius šiuo metu yra išvykęs. Situacijos komentarą dar pirmadienį žadėjo pateikti KTU atstovas spaudai.
Citavo keiksmažodžius
Pirmadienį internete pasirodė ir kreipimasis dėl D.Boguševičiaus pasisakymų per pamokas. Jame cituojamos mokytojo kalbos sukrėtė tėvus.
Pirma citata: „Mažutėliai. Apie tėvų dienas. Kodėl jūs meluojate tėvams? A? O aš paskui išsukinėju, atsiprašant, Jūsų šiknas. Nėra iš ko mokytis. Bet ištisai, per visas klases, antrus metus. Jūs ką lochais laikote – mane ar savo tėvus? Ateina tėvai – mūsų vaikai neturi iš ko mokytis. Mano atsakymas – Jums feisbuką atidaryti? Parodyti, pirštu pabaksnoti? Aš gi nepabaksnoju. Nuo to durnų klausimų... Ir paskui, ir svarbiausia, aš tada jau padorų vaidinu“
Antra citata: „Ką, Jūs naivūs? Tikitės, kad aš jau dabar planuoju, ko aš jūsų paklausiu, po vos ne dviejų savaičių? Ką jūs... Aš nesu toks organizuotas žmogus. Tai, kad aš atėjau šiandien į darbą, tai jau yra pasiekimas, ir jie tikisi, kad aš dar sugalvosiu, ko... Na, dar kažkas?“
Trečia citata: „Nu, suprantate apie ką aš kalbu, ar ne? Viskas apie masturbaciją, kitaip tariant. Ir dabar esmė yra tokia. Kalbėjau jiems 20 min. šia tema, kaip šitas reikalas buvo traktuojamas viduramžiais, naujaisiais laikais ir panašiai... Ir tolesnis mano klausimas. Žiūrėkit ... Aš čia nuotraukų turiu. Žiūrėsit? Priminsiu, mes apie masturbaciją kalbėjom 20 min. Tyla. Mirtina tyla. Ir, sakau, mano toliau reakcija, ne nu tai aš šiaip neklausiu, ar Jūs norite žiūrėti, aš vis tiek jas parodysiu. Nu bet tiesiog. Šita. Maža ką. Ir aš jiems parodžiau“
Ketvirta citata: „Nu, žodžiu, aš apkalbėjau gerą pusvalandį apie sifilį, šita, ta prasme realiai ten sifilio atsiradimo motyvai, istorinis kontekstas, vertinimai Europoje, atsiradimo atvejis istorijoje ir sifilis, šita, paskutinis dalykas, na sifilio gydymo būdai, medicinos istorija, švietimas apie lytiškai plintančias ligas ... Devintos klasės vadovėliuose... Ir lytinio švietimo programa, kurią patvirtino ministerija ir jos taikymo galimybės integruojant dalį lytinio švietimo klausimų į istorijos kursą. Ir finale mano paskutinė replika. Jau ir paskaita baigėsi. Na, ką aš, ko aš jums galiu palinkėti, nesusigaukit sifilio mokykloje. Baigėsi paskaita, jie išeidinėjo, vaizdas toks: „Viso gero“. Ir prie durų, tokiom nuleistom akim, na, tai, kad dar niekas nelinkėjo būsimiesiems pedagogams nesusigauti sifilio mokykloje. Buvo pirmas kartas... Aš savimi didžiuojuosi“
Penkta citata: „Ką jūs p**arai čia p**at protą apie savo žertvas. Susirenkat jas ir „p**dinat n***ui“.
Norėtų likti gimnazijoje
Istorikas D.Boguševičius prieš dvejus metus buvo pripažintas Kauno metų mokytoju. Portalui lrytas.lt mokytojas sakė, kad yra padavęs prašymą išeiti iš darbo nuo gruodžio 20 dienos.
Tačiau pedagogas tikino, kad norėtų likti gimnazijoje. „Gimnaziojje praleidau dešimt metų, bet gimnazija labai nutolsta nuo to, kaip aš įsivaizduoju mokyklą.
Žinoma, iš to teksto, kuris yra cituojamas viešoje erdvėje atrodo, kad esu reto lygio iškrypėlis. Paieškoti dar tokio reikia. Tai būtų skausminga sugrįžti į tą aplinką, kurioje dalis bendruomenės tave atstumia.
Nors jaučiuosi įsipareigojęs mokiniams, ypač palaikančiai bendruomenės daliai“, - kalbėjo pedagogas.
D.Boguševičius sulaukė palaikymo žinučių bei laiškų iš mokinių, jų tėvų ir buvusių gimnazistų.
Pateikė pasiaiškinimus
Nors plačiau komentuoti situacijos jis nesutiko, pasidalino viešai išplatintu atsakymu ir komentaru apie penkias tėvų skunde užrašytas jo citatas:
„Kadangi viešojoje erdvėje masiškai pasipylė išpuoliai prieš mane, kurie pratęsia jau daugiau nei mėnesį trunkančia manęs persekiojimo kampaniją, jaučiu pareigą atsakyti į 2017 m. lapkričio 21 d. data (tėvų skundas su mokytojo citatomis. – Red.) pažymėtą kreipimąsi.
Su šio kreipimosi tekstu buvau supažindintas ne gimnazijos administracijos (nors, kaip suprantu) jis skirtas jai, bet viešąją erdvę sekančių asmenų.
Pirmojo garso įrašo informacija komentaro nereikalauja. Manau, kad mokiniams dera net ir aštriu pasisakymu priminti, kad išsisukinėjimas prieš tėvus, bandant pasakyti, kad neturėjo mokymosi medžiagos, kuri jiems iš tiesų pateikiama, yra nusikaltimas prieš save pačius.
Antrasis garso įrašas irgi jokio nusikalstamo turinio savyje neslepia. Dažnas mokytojas susiduria su mokinių klausimais, iš ko konkrečiai (tarsi prašant įvardinti detalius klausimus) bus sudarytas kontrolinis darbas. Ilgainiui toks klausinėjimas, rodantis ydingą praktiką, kad mokiniai mokosi ne tam, kad suprastų temą, o konkretiems klausimams arba išimtinai pažymiui, yra išgyvendintinas.
Trečiasis garso įrašas cituoja pasakojimą apie prieš, regis, trejus metus Jonavos rajono mokytojams vestą seminarą apie mirtį ir lytiškumą Vakarų kultūroje. Noriu atkreipti dėmesį, kad „analai“, minimi citatoje, tai – įtakingiausia XX a. prancūzų istoriografijos mokykla, susitelkusi apie žurnalą „Ekonominės ir socialinės istorijos analai“.
Seminaro kontekste susidarė situacija, kai teko kalbėti apie medicininio požiūrio į lytinę brandą ir onanizmą (masturbaciją) kaitą. Iliustracijos iš XIX a. 3 deš. veikalo apie masturbacijos žalą, kurias minėjau mokytojams, yra pridedamos priede Nr. 1.
Ketvirtasis įrašas. Užuomina apie sifilio atsiradimo istoriją. Dar mokydamas XXI gimnazistų laidą pastebėjau, kad 9 klasės biologijos vadovėlyje yra tema apie lytiškai plintančias ligas ir sifilio sukeliamą efektą žmogaus organizmui. Iš istoriko pozicijų pabrėžiu, kad sifilis ilgą laiką laikytas iš Lotynų Amerikos atgabenta liga. Kaip pasirodo iš naujausių archeologinių duomenų, sifilis Europoje egzistavo dar iki didžiųjų geografinių atradimų, t. y. randamas XIII a. žmonių, konkrečiai – vaiko, palaikuose. Be to, paprastai pabrėžiu, kad sifilio pavadinimas – literatūrinės kilmės, kilęs iš humanizmo laikų teksto, kuriame Sifilio vardu pavadintas kiauliaganys.
Aliuzija į studentus ir sifilį kyla iš dviejų prielaidų. Kiek žinau iš periodikos, anksčiausias žinomas gonorėjos atvejis Lietuvoje nustatytas 9 metų mergaitei (pataisykite, jei klystu). O studentams kalbėjimas apie lytiškumą, net ir iš istorinės perspektyvos, yra labai sudėtingas ir juos šokiruojantis. Lytiškumo temų perteikimo problemą parodė sudėtingas Lytiškumo ugdymo programos priėmimo procesas.
Penktasis įrašas išimtas iš konteksto. Jame girdima citata norėjau parodyti, kad necenzūrinė leksika – šiandienos literatūros, tame tarpe ir rašomos profesionalių literatų, kasdienybė. Kreipimesi paminėta citata tiksliai skamba taip:
„Ką jūs, py**rai, čia p**at pruota apie sava žertvas – susirenkat jas i p***inat n***ui, – šaukiau aš bele ką, svarbu, ka skambietų kai kara šūkis, o aš atruodyč’ persiutęs i pablūdęs kriens. Be jokia perspiejima tuo pačiu kaliau da vienam moliui į galvą iš kojas, kol neatsičiuchina i neįsikirta, kas čia vykst. Liaudis subujoja, visi buva davolni, i atruode, ka visiems taip smagu, ka puls tuoj visi machalintis. Bet tada pasigirda lenciūgų žvangiejims, i mes kai po starta šūvia diejom į kojas su Minde. Už nugarų, be lenciūgų, da girdiejos priesaikas, kaip jie mumis pasigaus, kaip atdubasins, ka jie mumis pažįst i ka mes nežinom, an ko užsiruovėm. Kaip i visada, čia irgi tebuva paguodas sau žodžiai be jokia turinia“.
Cituotas fragmentas yra iš Lietuvos rašytojų sąjungos nario, Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto Šiuolaikinės literatūros skyriaus darbuotojo Rimanto Kmitos naujausio romano „Pietinia kronikas“ (Vilnius, 2016. P. 65).
Remdamasis aukščiau išdėstytais faktais ir pastebėdamas, kad niekas iš tėvų asmeniškai nesikreipė į mane su priekaištais dėl paminėto pamokų turinio, laikau kreipimąsi mokytojo persekiojimu.“
KTU sako „atsakingai ir rimtai“ vertinantis situaciją gimnazijoje
Kauno technologijos universitetas (KTU) kaip Kauno technologijos universiteto gimnazijos (KTUG) steigėjas sako, jog „labai atsakingai ir rimtai vertina susiklosčiusią situaciją“ gimnazijoje, bendruomenei pasipiktinus aplinkybėmis, dėl kurių darbą paliko istorijos mokytojas ekspertas Domas Boguševičius.
„Klausimas yra labai jautrus, keliantis daug emocijų, todėl skuboti sprendimai negali būti priimami. Tiek gimnazijos mokiniams, tiek mokytojams, tiek administracijai privaloma laikytis akademinio sąžiningumo principų, darbo tvarkos taisyklių, KTU gimnazijos įstatų“, – sakoma KTU paskelbtame pareiškime.
Anot pranešimo, gimnazijos bendruomenė situaciją vertina skirtingai, tačiau „matomas noras kalbėtis, aiškintis situaciją tiek šiuo konkrečiu atveju, tiek apskritai apie gimnaziją, administracijos veiklą ir bendrą mikroklimatą“. Artimiausiomis dienomis planuojama šaukti gimnazijos valdybos posėdį ir apsispręsta dėl tolesnių veiksmų.
Naujienų portalas delfi.lt paskelbė gimnazijos bendruomenės atstovų išsakytą versiją, kad D. Boguševičius buvo priverstas pasitraukti iš darbo, kai pastebėjęs nusirašinėjančius moksleivius į elektroninį dienyną surašė įspėjamuosius pažymius ir pastabas. Administracijos jis neva buvo informuotas, kad gimnazijoje nusirašinėjimas nėra baudžiamas neigiamu įvertinimu ir paprašytas pasiaiškinti.
Tėvai taip pat pasiskundė dėl galbūt nederamų jo pasisakymų pamokų metu ir mokytojui iškviestas praktinės veiklos vertintojas. Reaguodamas į tai mokytojas nusprendė pasitraukti iš užimamų pareigų. Aiškinama, kad vienas blogu pažymiu įvertintų vaikų – finansinio gimnazijos rėmėjo sūnus.