„Maša ir lokys“ – nuo 2009 metų rodomas filmukas, kuriame pagrindiniai veikėjai yra mergaitė Maša ir lokys. Rusijai dėkingais naratyvais ir plėtojama propaganda besidomintys asmenys tikina, kad propagandos užuominų jame tikrai yra.
„Domino“ teatras šiemet žada rodyti spektaklį „Maša ir lokys: kalėdinis krepšinis“.
Minkštoji propaganda
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos narys, buvęs Rytų Europos studijų centro vadovas Laurynas Kasčiūnas, paklaustas apie galimas propagandines šio spektaklio grėsmes, sakė, kad tai gali būti laikoma minkštąja propaganda.
„Mintis yra paprasta. Šiuolaikinės propagandos nereikia suvokti kaip stačiokiškos, labai kategoriškos ir vienpusės. Nebūtinai ji turi perrašinėti mūsų istoriją ar atakuoti esmines mūsų tiesas. Jos tikslas gali būti pasėti abejonę. „Maša ir lokys“ nėra griežtos propagandos pavyzdys. Nors ji labai konkrečios žinutės neturi, jame galima rasti ženklų ir simbolių, veikėjų įprasminimo su tam tikromis prasmėmis ir priklausomybe Rytų erdvei“, – naujienų portalui lrytas.lt sakė konservatorius, dar paminėdamas patį lokį, arba ant dėvimos kepurės esančią žvaigždę.
„Nereikia manyti, kad propaganda tėra kažkokia konkreti žinia. Ji gali būti suvokiama ir kaip minkštosios galios elementas ar tam tikras vertybių rinkinys, kuris dalį visuomenės kultūriškai susietų su Rytų erdve. Šia prasme „Maša ir lokys“ turi tokių elementų“, – tikino L.Kasčiūnas.
Pasiilgę sovietmečio?
Sociologiniai mūsų visuomenės tyrimai rodo, kad apie 30 procentų žmonių vis dar jaučia sovietinę nostalgiją. L.Kasčiūnas teigia, kad to nereikėtų suvokti tik kaip senosios kartos jausmų.
„Čia mes vėl kalbame apie ryšį su Rytų kultūrine erdve, čia jau konkrečiai kalbame apie tą „rusų pasaulį“. Ir trečdalis mūsų tautos yra įtraukta į tokį ilgesį. Jie tam tikra prasme jau turi nusivylimą dabartine mūsų padėtimi“, – tikino Seimo narys.
Vis dėlto politikas teigia, kad tam tikrų simbolių rodymas gali prisidėti prie vykdomos propagandinės politikos. „Jaunajai kartai parodyti rytietišką kultūrinę erdvę, kurioje supaprastinti tokios erdvės motyvai“, – šio animacinio filmuko slaptąsias žinutes aiškina politikas.
Nuo politikos atsiriboja
„Domino“ teatras, paklaustas apie tokį repertuaro pasirinkimą, tikina, kad nuo politikos nori tiesiog atsiriboti.
„Prekės ženklą „Maša ir lokys“, kurio licenciją įsigijome, pasirinkome todėl, kad jis – vienas populiariausių visame pasaulyje: pasirodymai rengiami nuo Filipinų iki Peru. Ne išimtis ir Lietuva – šiuos personažus pamilo ir mūsų šalies vaikai. Visiškai atsiribojame nuo politikos, nesivadovaujame animacinio filmo turiniu, nes mūsų spektaklio scenarijus yra unikalus ir originalus, o jo tikslas – gerbti kiekvieno lietuvio puoselėjamas vertybes, tradicijas ir simbolius“, – rašoma „Domino“ teatro komentare.
Taip pat atstovai atkreipė dėmesį, kad ketverius metus iš eilės įvairios kompanijos pirko šį spektaklį iš Rusijos ir jį įgarsindavo lietuviškai. „Mes nesirinkome lengviausio kelio, nes norime sukurti projektą, dėl kurio turinio ir kokybės būtume visiškai ramūs“, – teigia „Domino“ teatro atstovai.
Bus taikus ir draugiškas
Šou prodiuseris Simonas Kareckas taip pat teigia, kad kuriant lietuvišką scenarijų buvo siekiama dėmesį atkreipti į draugystę, taiką ir gerus darbus.
„Originalų spektaklio scenarijų sukūrė rašytojas Tomas Dirgėla. Jo epicentre – šventinis krepšinio turnyras, kuriame dalyvauja mergaitė Maša kartu su miško žvėreliais. Spektaklio metu paaiškės, kaip svarbu puoselėti draugystę, rūpintis ir atjausti savo artimą, gyventi taikoje ir daryti gerus darbus. Kuriant lietuvišką scenarijų šioms vertybėms buvo skiriama daugiausia dėmesio. Dedame dideles pastangas, kad šis spektaklis būtų įdomus, kokybiškas, taikus ir draugiškas“, – naujienų portalui lrytas.lt sakė šou prodiuseris S.Kareckas.