Palanga skambina pavojaus varpais. Šią vasarą šalies kurortus užkariavusi naujovė – elektra varomi paspirtukai – pradėjo kelti rimtą grėsmę žmonių saugumui, o kurorto valdžia nebeišmano, kaip jų atsikratyti.
Ant plačių ratų važiuojančios ir iš pažiūros labiau elektrinius mopedus primenančios transporto priemonės yra prilyginamos dviračiams.
Nemažą greitį pasiekiantys ir tarp poilsiautojų nardantys paspirtukininkai J.Basanavičiaus gatvėje jau yra partrenkę keletą žmonių.
Vienu atveju nukentėjusiam žmogui lūžo kaulai, o policija yra pradėjusi šio įvykio tyrimą.
Važinėja ir mažamečiai
Beveik visi elektrinius paspirtukus nuomojantys punktai yra įsikūrę labiausiai poilsiautojų lankomoje J.Basanavičiaus gatvėje.
Juos išsinuomoję pramogautojai naujovę išbando pėsčiųjų gatvėje, nekreipdami dėmesio į vakarais ja vaikštinėjančią minią žmonių.
Padidintą grėsmę kelia ir tai, kad elektriniais paspirtukais tarp žmonių visu greičiu neretai važinėja nė 10 metų neturintys vaikai.
Palangos meras Šarūnas Vaitkus pasakojo neseniai matęs vaizdą, kai pėstiesiems skirtoje Meilės alėjoje elektriniu paspirtuku vinguriavo maždaug šešerių metų pyplys, o jį bėgdama iš paskos bandė pavyti motina.
Įstatymas prilygino dviračiams
Tačiau panorus apriboti važinėjimąsi paspirtukais paaiškėjo, kad jie turi tokį pat statusą kaip ir dviračiai. Pagal Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, transporto priemonė, kurios galia yra ne didesnė nei vienas kilovatas, o didžiausias projektinis greitis – ne didesnis kaip 25 kilometrai per valandą, yra vadinama motoriniu dviračiu ir naudojasi tokiomis pat eismo sąlygomis kaip ir dviračiai.
Pasirodžius naujovei ją reklamuojantys verslininkai viešai gyrėsi, kad jų elektriniais paspirtukais galima važiuoti ir 35 kilometrų per valandą greičiu.
Tačiau praėjusį mėnesį visus elektrinių paspirtukų nuomos punktus patikrinę Palangos policijos pareigūnai nustatė, kad jiems pateiktuose šių transporto priemonių techniniuose dokumentuose nurodytas 20–25 kilometrų per valandą greitis.
Jei jų greitis būtų didesnis, elektriniai paspirtukai būtų prilyginti mopedams, kuriems reikalinga registracija, valstybinis numeris, techninė apžiūra, privalomas draudimas, vairuotojo pažymėjimas.
Siūlys įstatymo pakeitimus
Kad staiga didelį greitį pasiekiantys ir tokiu greičiu ilgą atstumą galintys nuvažiuoti paspirtukai yra dviratis, nenori sutikti Palangos savivaldybės Eismo saugumo komisijos pirmininkas vicemeras Rimantas Mikalkėnas: „Ką keičia, kad jų greitis neva siekia tik iki 25 kilometrų per valandą?
Šie paspirtukai vis vien artimesni mopedams, o ne dviračiams. Jie ir sveria daugiau, todėl susidūrimo pasekmės su pėsčiuoju yra sunkesnės.
Be to, elektra varomi jie privažiuoja nekeldami garso – žmogus nespėja sureaguoti ir pasitraukti.“
Palangos vadovai ruošia pasiūlymą Susisiekimo ir Vidaus reikalų ministerijoms, kad Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme arba Kelių eismo taisyklėse būtų nustatytos skirtingos eismo sąlygos savaeigėms motorinėms arba elektra varomoms transporto priemonėms ir raumenų jėga varomiems dviračiams.
Jei iki kitos vasaros to nebus padaryta, siekdama užtikrinti pėsčiųjų saugumą J.Basanavičiaus gatvėje Lietuvos kelių policijos tarnyba pasiūlė čia iš viso uždrausti dviračių eismą.
„To padaryti neįmanoma, nes J.Basanavičiaus gatvė pagal projektą yra pritaikyta dviračių eismui ir joje yra pažymėti dviračių takai“, – tokiam pasiūlymui prieštaravo Palangos meras Š.Vaitkus.
Pakanka laikytis nustatytų reikalavimų
Dmitrijus Belas
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vyriausiasis specialistas
„Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme ir Kelių eismo taisyklėse viskas yra reglamentuota ir nieko nereikia keisti. Pakanka tik laikytis šių teisės aktų.
Jei elektrinių paspirtukų projektinis greitis neviršija 25 kilometrų per valandą, jie iš tiesų prilyginami dviračiams. Tačiau jei būtų laikomasi jiems keliamų važiavimo reikalavimų, jokios grėsmės pėstiesiems nekiltų.
Pirmiausia tokiais elektriniais paspirtukais, kaip ir dviračiais, galima važiuoti tik dviračių takais, jei jie yra pažymėti.
Dviračių takai J.Basanavičiaus gatvėje yra, todėl užtektų tik laikytis eismo kultūros – pėstiesiems nevaikščioti tais takais, kuriais gali važiuoti tik dviračiai ir jiems prilygintos transporto priemonės.
Kelių eismo taisyklės nurodo, kad dviračio vairuotojas privalo duoti kelią pėstiesiems, neturi jiems trukdyti ar kelti pavojaus, o pro pat pėsčiąjį leidžiama važiuoti jo judėjimo greičiui artimu greičiu – 3–7 km per valandą, paliekant tokį tarpą iš šono, kad jis būtų saugus.
Jei šių reikalavimų laikysis ir elektrinių paspirtukų vairuotojai, jokios grėsmės pėstiesiems J.Basanavičiaus gatvėje nekils.“