Literatūros tyrinėtoja dr. Solveiga Daugirdaitė, dėl šių ir kitų
abiturientų interpretacijų konsultavusi lietuvių kalbos ir literatūros
valstybinio brandos egzamino kandidatų darbų vertinimo komisijos narius
teigia skaičiusi tikrai įdomių abiturientų samprotavimų.
– Šiemet daugelį apstulbino abiturientams pasiūlyta tema „Kaip vertinamas vyriškumas“. Kaip ją vertino patys moksleiviai? – lrytas.lt
klausė S.Daugirdaitės.
– Kiek teko matyti darbų, tema apie vyriškumo sampratą moksleivių visai
nestebino! Dauguma rinkosi būtent ją.
Teko skaityti tikrai originalių samprotavimų.
Vieno rašinio autorius ar autorė, rėmėsi kandidato į Jungtinių Amerikos
Valstijų prezidentus Donaldo Trumpo rinkimų kampanija ir svarstė maždaug
taip (persakau iš atminties): jeigu Donaldas Trumpas atvirai
šovinistiškas moterų atžvilgiu ir tikina, kad Hillary Clinton nesugebės
valdyti valstybės, nes yra moteris, tai kodėl jį palaiko tiek daug
modernos valstybės piliečių – galbūt brutalaus ir agresyvaus vyro vis
dar ilgimasi, vyriškumas siejamas su sėkme bet kokia kaina?
Dar kitas autorius ar autorė teigė, kad vyriškumas sietinas su
pasiaukojimu, ir tikro vyro pavyzdys būtų Jėzus Kristus.
Atrodo, kad daugiausia abiturientų, samprotaudami apie vyriškumą, rėmėsi
Renesanso autoriumi Jonu Radvanu ir svarstė, kaip mūsų laikais atrodo
vyro – kario idealas.
Bet buvo ir kuriozų, ir humoro. Abiturientai rašė: „Vyrai irgi žmonės,
todėl į jų vertybes vertėtų atkreipti dėmesį“. „Vyriškumas neturėtų
būti naudojamas biologinėms reikmėms, tą turėtų suprasti ir tikras
lovelasas Rapolas Geišė“. „Vyriškumas yra ir pasiaukojimas ne tik
einant į karą, ber ir einant kartu su moterimi į drabužių parduotuvę“.
Vienas autorius ar autorė teigė, kad nors šiais laikais tikrų vyrų ir
mažėja, tačiau rašydamas rašinį supratęs, jog kažkiek jų tikrai dar
galima rasi.
– Kam rašinių vertintojams reikia konsultanto?
– Šiemet egzaminų vertintojai pageidavo, kad būtų literatūros
specialistas pasitarti keblesniais atvejais. Vertintojai dirba nuo ryto
iki vakaro, per dieną įvertina po keliolika rašinių, karštyje, jie
supranta savo atsakomybę.
Daugiausia klausimų kilo dėl interpretacijų. Meno kūrinį galima
vertinti labai skirtingai, tai kūrinio vertingumo kriterijus, bet net ir
interpretacijoms yra ribos, apie jas su vertintojais ir diskutuodavome.
– Kokios tos ribos?
– Pavyzdžiui, literatūriniame rašinyje apie dvarą ir dvarininkus
lietuvių literatūroje teigiama, kad Antano Škėmos herojus romane „Balta
drobulė“ ilgisi Lietuvos, vadinasi, ir jos dvarų, – tai jau bandymas
pritempti.
Tačiau samprotavimo rašiniuose už nuomonę niekas nebaudžia – svarbu ją
pagrįsti, todėl aš gyniau rašinį apie D.Trumpą.
– Ar buvo rašinių, dėl kurių ir mokslų daktarei teko paplušėti?
– Samprotavimo rašiniuose moksleiviai skatinami remtis savo kultūrine
patirtimi. Pavyzdžiui, vienas vaikas rašinyje analizavo Julio Cortazaro
apsakymą. Susiradau knygą, perskaičiau apsakymą, galėjau patikinti:
kūrinys suprastas.
Dar kitas rėmėsi Mariaus Ivaškevičiaus pjese „Didis blogis“, kuri nėra
išspausdinta. Teko kreiptis į Nacionalinį dramos teatrą ir prašyti
teksto. Paaiškėjo – viskas teisingai.
Teko atsiversti Lazdynų Pelėdos, kurios tikrai nėra programoje, raštus.
Rašinyje apie dvarą ir dvarininkus lietuvių literatūroje buvo remiamasi
jos kūryba – irgi iš esmės tinkamai.
– Kas labiausiai nustebino?
– Kai kurių rašančiųjų požiūris į savo ir kito darbą. Mačiau ir
chamizmo, ir stebėtinai lengvo pasidavimo. Pavyzdžiui, abiturientas,
parašęs 400 žodžių vietoje rekomenduojamų 500, likusią dalį rašo:
„Vienas, du, trys, keturi“, ir taip iki šimto. Ar čia ne patyčios iš
vertintojų? Kito egzamino lape buvo tik temos pavadinimas ir prierašas:
„Atsiprašau, nieko apie Vaižgantą, Marių Katiliškį, Sigitą Gedą
nežinau“. Bet juk yra dar trys kitos temos, kodėl nepabandžius?
Egzaminų darbus vertina ne kažkoks anoniminis Nacionalinis egzaminų
centras, bet tie patys mokytojai, kurie dėsto vaikams mokyklose,
sielojasi dėl jų. Pavyzdžiui, yra nurodyta, kad rašiniai, parašyti
pieštuku, nebus skaitomi. O vienas darbas pradėtas rašyti šratinuku,
toliau matyti, kad tas neberašo, bet vaikas dar mėgina jį spausti, galop
rašinį pabaigia pieštuku. Vertintoja atėjo konsultuotis pas savo
vadoves, susisielojusi dėl to vaiko galimos nesėkmės!
Man susidarė įspūdis, kad jeigu kyla abejonių, aukštesniu ar žemesniu
balu vertinti, vertintojai lyg ir kilsteli pažymį vaiko labui. Jie
žino, kad nepatenkinti įvertinimu rašys apeliacijas. Nors galėtų rašyti
apeliacijas ir patenkinti pažymiu: „Nemokėjau, bet gavau per gerą
pažymį“, bet tokios apeliacijos dar nebuvo.
– Dėl ko šiemet bus daugiausia apeliacijų?
– Pažiūrėsim. Bet priežastis visada ta pati. Reakcija į rezultatus
priklauso nuo lūkesčių. Vaikai ir jų tėvai dažnai turi per aukštus
lūkesčius. Tai iš dalies dabartinės mokytojo situacijos padarinys.
Mokytojas siekia įtikti moksleivių tėvams ir neretai rašo per daug gerus
pažymius. Todėl praregėjimo akimirka gali būti skausminga.
Bet man atrodo, kad didžiausią triukšmą kelia tie, kurie nei sugeba
prieš „bet“ padėti kablelį, nei nosinių raidžių galininke rašo, ką jau
kalbėti apie kūrinių perskaitymą ir minimalų gebėjimą juos analizuoti.
Mano manymu, raštingumą galėtume objektyviausiai įvertinti, jeigu
abiturienatai rašytų ne rašinį, o diktantą. Bet yra tradicija, kad
laikome gimtosios kalbos ir literatūros egzaminą.
– Ar iš rašinių matyti, kokia karta ateina?
– Akivaizdu, kad literatūra jiems darosi sunkiai perprantama. Juk šie
vaikai užaugo ir gyvena vaizdų pasaulyje. Analizuoti žodinį kūrinį
jiems sunku, ir bus vis sunkiau.
Veikiausiai ateityje jiems reikės kažkokių kitokių įgūdžių, nei
literatūros kūrinio analizė, ir mes nežinome, kokių. Todėl neverta
dramatizuoti nei egzaminų rezultatų, nei menkstančio raštingumo
tendencijų apskritai.
Aš priekaištauju savo vaikams, kad jie neskaito knygų ir sukišę nosis į
kompiuterius, bet juk vaikystėje mes irgi bėgome nuo tikrovės – tik į
knygas. Dabar vaikai įdomesnę tikrovę randa sulindę į kompiuterį. Ir
jeigu skaitymas žmogui neteikia malonumo, prievarta meilės literatūrai
jam neįskiepysime.
– Kodėl kiekvienais metais lietuvių kalbos ir literatūros valstybinio brandos egzamino rezultatai sukelia isteriją?
– Isterija vertinant šį egzaminą yra užprogramuota.
Nuo jo rezultatų priklauso jauno žmogaus galimybės studijuoti.
Jeigu abiturientai išlaikytų labai gerai – būtų priekaištaujama, kad
egzaminas per lengvas. Jeigu labai blogai – visi kaltintų per sunkias
užduotis arba vertinimo normas.