Du neginkluoti F-22 „Raptor“ Lietuvoje neužtruks

2016 m. balandžio 27 d. 16:04
„Laba diena“, – atsistojęs prie tribūnos lietuviškai tarė JAV pilotas, eskadrono vadas plk. ltn. Danielis Lehoski, pilotavęs sunkiai radarams pastebimą penktosios kartos naikintuvą F-22 „Rapor“. Trečiadienį du šie orlaiviai nusileido Aviacijos bazėje greta Šiaulių. Tai pirmas kartas istorijoje, kai mūsų šalyje lankosi tokie modernūs orlaiviai.
Daugiau nuotraukų (41)
Du JAV karinių oro pajėgų naikintuvai F-22 „Raptor“ į Lietuvą atskrido iš Lenkenhito bazės Anglijoje, kur jie dislokuoti nuo balandžio 11 d. Penktadienį šie naikintuvai lankėsi Rumunijoje. Į Europą brangiausiais pasaulyje laikomais naikintuvai atskrido bendroms pratyboms su NATO partneriais. Pirmą kartą Europoje jie lankėsi pernai. Rugpjūtį keturi naikintuvai F-22 bendroms pratyboms su NATO sąjungininkai buvo dislokuoti Vokietijoje bei Lenkijoje, o rugsėji – Emario aviacijos bazėje Estijoje.
Kelios minutės prieš pasirodant naikintuvams, Šiauliuose nusileido degalų ore papildymo orlaivis KC-135 „Stratotanker“. Jam dar nespėjus nuriedėti nuo tako, danguje pasigirdo galingų variklių riaumojimas ir virš Aviacijos bazės praskriejo vienas moderniausių JAV orlaivių.
Atlikę nedidelę parodomąją programą, orlaiviai nutūpė ir sustojo. Juos iš karto apsupo JAV kariai, aplink orlaivius pradėjo patruliuoti automatiniais ginklais ginkluota sargyba.
Iš vieno naikintuvo išlipęs plk. ltn. D. Lehoski sakė, kad į Lietuvą F-22 atskrido tik vienai dienai.
„Tai yra mokomasis skrydis, todėl mes skridome neginkluoti. Į Europą mes atvykome mokymams. Ir ne, rusų ore skrisdami į Lietuvą nesutikome“, – bendraudamas su žurnalistais juokėsi eskadrono vadas.
Tačiau surimtėjęs jis tvirtino, kad didžiuojasi, galėdamas Lietuvoje pristatyti JAV karines oro oro pajėgas.
„Šis vizitas yra dalis didžiausio iki šiol F-22 dislokavimo Europoje dalis. Į Europą atsiųsta per 200 karių personalo ir 12 orlaivių“, – sakė plk. ltn. D. Lehoski.
O atsisveikindamas vėl lietuviškai tarė: „Ačiū“.
F-22 atvykimas – JAV įsipareigojimų demonstravimas
JAV ambasadorė Lietuvoje Deborah A. McCarthy naikintuvų sutikimo ceremonijoje teigė, kad šių orlaivių atvykimas demonstruoją JAV įsipareigojimą rūpintis NATO partnerių saugumu.
„Tai yra mūsų įsipareigojimai penktajam Vašingtono sutarties straipsniui ir kolektyvinei gynybai“, – sakė ambasadorė.
Lietuvos prezidentė Dalia Grybauskaitė irgi teigia, kad F-22 atvykimas į Lietuvą yra aiškus Jungtinių Amerikos Valstijų įsipareigojimo ginti partnerius demonstravimas.
„Šiandien vienų moderniausių JAV naikintuvų atskridimas į Lietuvą parodo JAV pajėgumus greitai ir efektyviai užtikrinti oro erdvės gynybą. Tai signalas, kad Aljansas pasirengęs ir pajėgus atremti bet kokio tipo grėsmes“, – lėktuvų sutikimo ceremonijoje sakė prezidentė Dalia Grybauskaitė.
Tačiau komentuoti ar tai gali būti konkretus perspėjimo signalai kuriai nors šaliai, ji nepanoro.
„Nenorėčiau vardinti jokių šalių“, – sakė prezidentė.
Apie F-22 „Raptor“
Naikintuvas F-22 „Raptor“ yra vienvietis penktosios kartos dviejų variklių sunkiai radarams pastebimas karo orlaivis, galintis atlikti kovines užduotis bet kokiomis oro sąlygomis. Jis buvo sukurtas specialiai Jungtinių Amerikos Valstijų karinėms oro pajėgoms ir pagal pirminį planą turėjo pakeisti plačiai paplitusius F-15 „Eagle“ bei F-16 „Fighting Falcon“.
Pirminė naikintuvo užduotis – užtikrinti viršenybę ore. Tačiau jis taip pat gali atakuoti taikinius žemėje, vykdyti elektroninių signalų žvalgybą, slopinti priešo signalus. Tai pirmasis pasaulyje penktos kartos naikintuvas, priimtas į kurios nors valstybės ginkluotę.
Pagrindinis naikintuvo gamintojas yra bendrovė „Lockheed Martin“, orlaivio gamyboje bendraujanti su bendrove „Boeing“.
Pirmą kartą į į orą F-22 „Raptor“ pakilo 1997 m. rugsėjo 7 d. Jo ekpsloatacija pradėta 2005 m. gruodžio 15 d. 1996 m. – 2011 m. pagaminti 195 naikintuvai, iš kurių 187 buvo serijinės gamybos. Iki 2011 m. F-22 programa iš viso kainavo 66,7 mlrd. JAV dolerių. Vieno orlaivio kaina siekia apie 143 mln. dolerių. Šis lėktuvas laikomas pačiu brangiausiu naikintuvu pasaulyje (brangiausiu lėktuvu pasaulyje laikomas JAV bombonešis B-2).
Iš pradžių buvo planuojama, kad JAV karinės oro pajėgos įsigis kelis šimtus tokių naikintuvų. Tačiau prasidėjus ekonominei krizei dėl milžiniškos lėktuvo kainos buvo nuspręsta apsiriboti 187 orlaiviais ir prioritetą teikti naikintuvų F-35 programos vystymui.
Siekiant apsaugoti naikintuve naudojamą „stealth“ technologija ir kitus inovatyvius sprendimus, 2006 m. JAV kongresas uždraudė bet kokį šių orlaivių pardavimą užsienio šalims. Tiesa, kai kurie technologiniai sprendimai, panaudoti kuriant F-22, buvo pritaikyti ir modernizuojant anksčiau sukurtus F-15 ar F-16 bei vėlesniam F-35. Tačiau šiuose orlaiviuose panaudota tik tai, ką leidžiama eksportuoti.
F-22 sukurtas taip, kad atitiktų principą „pirmas aptinki – pirmas sunaikini“ („First look – first kill“). Pasiekti šio tikslo naikintuve padeda naudojamų jutiklių, integruotų radarų, situacijos analizės ir naudojamos ginkluotės derinys. Orlaivis aprūpintas sudėtinga jutiklių sistema, leidžiančia pilotui aptikti taikinį, jį identifikuoti, sekti, iššauti ir sunaikinti oras-oras tipo grėsmes (kitus lėktuvus, raketas ir pan.) dar iki to momento, kol bus pats pastebėtas.
Orlaivio matomumui sumažinti, bombas ir raketas jis gabenasi vidiniuose skyriuose. Esant reikalui, raketas galima tvirtinti ir išorėje, tačiau tai mažina tikimybę išlikti nepastebėtam. Priešo radarams „nematomu“ lėktuvas tampa ir dėl jo korpusui gaminti panaudotų medžiagų, dalis kurių atsklindančius signalus tiesiog sugeria.
F-22 „Raptor“ ginkluotas 20 mm pabūklu M61A2 „Vulcan“ su 480 šovinių. Orlaivis gali gabenti šešias oras-oras tipo raketas AIM-120 AMRAAM, dvi to paties tipo raketas AIM-9M „Sidewinder“. Jis taip pat gali būti aprūpintas dviem valdomomis bombomis JDAM (po 450 kg) arba aštuoniomis GBU-39 (po 110 kg).
Orlaivį valdo vienas pilotas, lėktuvo ilgis – 18,9 m, aukštis – 5,08 m, sparnų ilgis – 13,56 m. F-22 sveria 19 tūkst. 700 kg, jo maksimali pakilimo masė – 38 tūkst. kg.
Naikintuvas aprūpintas dviem turboreaktyviniais varikliais „Pratt & Whitney“ F119-PW-100, kiekvieno jų traukos jėga – 155,7 kN. Kreiserinis lėktuvo greitis siekia 1 963 km/val., maksimalus greitis – 2 410 km/val., maksimalus aukštis – 19 tūkst. 812 m, skrydžio nuotolis su dviem papildomomis degalų talpomis – 2 tūkst. 960 km, kovinis skrydžio nuotolis – 760 km, jam reikalingas 250-450 metrų ilgio pakilimo takas.
F-22 Raptoraviacijanaikintuvai
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.