Šie Prancūzijos bendrovės „Eurocopter“ pagaminti sraigtasparniai pakeis iki šiol naudotus rusiškus Mi-8, kurių skraidymo resursas jau baigėsi ar baigsis netrukus.
Diskusijos, kad Lietuvos KOP būtina nusipirkti naujų sraigtasparnių, truko kone dešimtmetį. Iš pradžių svarstyta, kokio tipo orlaiviai būtų tinkamiausi, atliktos galimybių studijos. Galiausiai buvo paskelbtas konkursas, kuris baigėsi teisminiu procesu su apeliaciją pateikusia Italijos bendrove.
„Mes pasirinkome geriausią Lietuvai variantą“, – sakė sraigtasparnių pirkimo projektui vadovavęs pulkininkas Raimondas Matulis.
Sutartį dėl trijų sraigtasparnių „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ įsigijimo Lietuva su bendrove „Eurocopter“ pasirašė 2013 m. spalį. Už šiuos orlaivius sumokėta 52 mln. eurų. Į kainą įskaičiuota ir visą gelbėjimo bei paieškos darbams būtina įranga, pilotų ir aptarnaujančio personalo mokymai, trejų metų garantinė priežiūra. „Eurocopter“ savo sraigtasparniams suteikė 25 metų garantiją.
Sraigtasparniais „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ net ir itin nepalankiu oru galima vykdyti paieškos ir gelbėjimo operacijas 200 kilometrų nuo budėjimo posto atstumu. Orlaiviuose sumontuoti kelių tipų radarai, kurie veikia paieškos ir orų stebėjimo režimais, infraraudonųjų spindulių termovizorius, paieškos žibintas, kitos gelbėjimo funkcijoms būtinos priemonės.
Sraigtasparniais bus atliekamos aplinkos monitoringo ir kontrolės iš oro užduotys, vykdomi paieškos ir gelbėjimo darbai – jūroje dingusių žmonių paieška, gaisrų gesinimas, ligonių ar transplantuojamų organų transportavimas, teikiama pagalba valstybės ir savivaldybių institucijoms ekstremalių situacijų atvejais.
Vienas sraigtasparnis pirktas bendradarbiaujant su Aplinkos ministerija, todėl buvo galima naudoti ir Europos skirtą paramą. Už kitus du orlaivius mokėjo Krašto apsaugos ministerija. Vykdyti paieškos ir gelbėjimo operacijas Lietuva yra įsipareigojusi NATO oro policijos misiją atliekančioms valstybėms.
Lietuvos lakūnai naujaisiais orlaiviais mokytis skraidyti pradėjo pernai pavasarį, vyko į mokymus Singapūre, Prancūzijoje. „Jau įpratome“, – šypsojosi sraigtasparnio pilotas kapitonas Laimis Aleknavičius.
Sraigtasparnį „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ pilotuoja du pilotai. Toks orlaivis gali gabenti iki 8 keleivių.
Sraigtasparnį varo du turboreaktyviniai varikliai, kurie pasiekia po 717 kW galią. Orlaivio keliamoji galia – 4,3 tonos: jis gali skraidinti iki 1,9 tonos krovinį, o specialiu kabliu gali kelti iki 1,6 tonos.
Šie ore kyboti galintys sraigtasparniai pasiekia iki 287 km/val. greitį. Orlaiviai aukštyn kyla 6,7 m/sek., o nepasipildę kuro gali įveikti apie 900 km atstumą.
„KOP aviacijos bazėje Šiauliuose buvo laikomi du sraigtasparniai, o trečiasis su įgula budės Nemirsetos gelbėjimo poste“, – sakė perdavimo ceremonijoje dalyvavęs krašto apsaugos viceministras Nerijus Velička.
Atgabeno daugiau naujos technikos
Tuo tarpu į Klaipėdos uostą ketvirtadienį
atgabenta naujos JAV karių pamainos karinė technika, kuri toliau
bus gabenama geležinkeliu į Gaižiūnų poligoną.
Pratyboms iš viso atgabenta 40 technikos vienetų – šarvuočių
„Stryker“, visureigių, sunkvežimių. Nauja rotacinė 160 JAV karių
grupė į Lietuvą atvyko praėjusią savaitę.
„Tai jau devintoji JAV sausumos pajėgų karių rotacija
Lietuvoje, taip pat Estijoje ir Latvijoje bei Lenkijoje“, – skelbia
Krašto apsaugos ministerija.
Technika Gaižiūnų poligoną Jonavos rajone turėtų pasiekti
penktadienio rytą.