Dažnas gabus vaikas, anot Lietuvos aukštųjų mokyklų asociacijos bendrajam priėmimui organizuoti (LAMABPO) prezidento Prano Žiliuko, ne tik gerai mokosi gimnazijoje, bet ir tobulina savo įgūdžius įvairiuose būreliuose, studijose, renka laurus olimpiadose, konkursuose ar net užsiima gana rimta moksline veikla, kuria taikomąsias mobiliąsias programėles ar robotus, mokosi jaunųjų fizikų mokykloje ar lanko kompiuterininkų mokyklas.
Ir visa tai, anot P.Žiliuko, turėtų būti įvertinta stojant į aukštąsias mokyklas. Tai svarstoma jau kone dešimtmetį. O svarstymai materializuotis galėtų jau 2018-aisiais. Dabar aukštosios mokyklos atsižvelgia į olimpiadų rezultatus.
Tiesa, kaip visa tai būtų pateikta skaičiuojant stojamąjį balą, kol kas neaišku. Kliautis vien gimnazija, kad ši apibendrintų abituriento nuopelnus, nenorima, mat taip nebūtų išvengiama tiek netyčinio, tiek piktybinio sukčiavimo.
Pasak P.Žiliuko, papildomi abituriento nuopelnai vertinami užsienio šalyse.
Kokią dalį stojamojo balo sudarytų papildomas vaikų įdirbis, taip pat kol kas galutinai nenuspręsta. Tačiau, anot LAMABPO prezidento, tai galėtų siekti ir 10, ir net 20 procentų stojamojo balo.
„Žiūrint į Vakarų sistemą, matyti, kad kliaujamasi ne tik baigiamųjų egzaminų rezultatais, bet ir įvairiais testais, vertinama papildoma veikla, kur vaikai gražiai pasirodo. Taip galėtų būti ir pas mus. Būreliai, netgi išradimų veikla, vaikai sukuria puikiausių taikomųjų programų – visas šis papildomas įdirbis galėtų būti įvertinamas stojant“, – kalbėjo P.Žiliukas.
Tiesa, toks vertinimas būtų brangus. Mat vien dabar rengiamas stojančiųjų į edukologiją motyvacijos testas atsieina pusę visų bendrojo priėmimo pinigų. Per metus bendrajam priėmimui išleidžiama apie 500–600 tūkst. eurų. Apie 300 tūkst. eurų tenka būsimiems mokytojams.
Ar pedagogų testas, rengiamas 5 metus, jau davė naudos, aiškinasi specialiai tam suburta darbo grupė. Tačiau, anot P.Žiliuko, matyti prasmė tai daryti: mat apie trečdalį jaunuolių atbyra dar prieš testą – į jį net neateina, dalis atkrinta po testo. O darbo grupė išnagrinės ir jau įstojusių mokytis būsimųjų mokytojų studijų rezultatus bei tai, kiek iš jų baigę tapo mokytojais.