Į Seimą kreipėsi kelios žmogaus teisių organizacijos, įžiūrėjusios lygių galimybių kontrolierės veiksmuose žmogaus teisių pažeidimų.
Istorija prasidėjo, kai ilgai gyvenęs užsienyje Tomas Markevičius Vilniaus gatvėse išvydo didžiulius vyrų su ožio, šuns ir kiaulės galvomis fotomontažus „Vyrai už moteris“.
Nenorėjo savęs svarstyti
Pasibjaurėjęs, kad vyrai šitaip vaizduojami, T.Markevičius kreipėsi į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą, bet buvo atstumtas – esą tarnyba skundų dėl socialinės reklamos nesvarstanti.
Nesvarbu, kad šią socialinę reklamą su vyrais kiaulėmis, šunsnukiais ir asilais užsakė ir platino pati Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba už Europos Sąjungos lėšas – tai buvo šios tarnybos projektas.
Tuomet Lietuvos žmogaus teisių koordinavimo centras vilniečio prašymu ištyrė, ar šie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiksmai nepažeidžia įstatymų, ir kreipėsi į Seimą.
Žmogaus teisių gynėjų nuomone, tokia reklama įžeidžia vyrus kaip lytį ir kiršina visuomenę, nes yra šmeižikiška.
Esą taip visuomenei siunčiama vyrus diskriminuojanti informacija, kad jie visi yra smurtautojai, kiaulės, šunsnukiai, asilai.
Galvijai supriešino politikus
Reklamos apie vyrus galvijus svarstymas Seimo Žmogaus teisių komitete vakar supriešino Seimo narius.
Konservatorius Mantas Adomėnas piktinosi, jog tokia socialinė reklama perša mintį, kad visi vyrai – kiaulės, asilai ir šunsnukiai. Tai įžeidžia tuos vyrus, kurie nesmurtauja šeimose.
Be to, esą sunku įsivaizduoti bent vieną vyrą, kuris išvydęs šią reklamą keistų elgesį ir nustotų smurtauti.
„Tvarkietė“ Onutė Valiukevičiūtė pabrėžė, kad jos vyras į šią reklamą reagavo su humoru ir neįsižeidė. Tačiau, jos nuomone, reklama „perspausta“.
„Tai kupinas neapykantos tekstas. Jis šmeižia feministes“, – taip socialdemokratė Aušrinė Marija Pavilionienė kalbėjo apie skundą dėl reklamos su vyrais galvijais.
Jos nuomone, ši kampanija savo tikslą pasiekė – sukėlė šoką: „Mes atkūrėme istorinį teisingumą, nes moterys buvo žeminamos ir išnaudojamos iki XX amžiaus.“
Dauguma smurtautojų – vyrai
Lygių galimybių kontrolierė Agneta Lobačevskytė paaiškino, kad kampanija buvo siekiama ne auklėti smurtaujančius vyrus, o ugdyti nesmurtaujančių vyrų nepakantumą smurtui.
Šiems plakatams pasitelkta statistika, kad 95 procentai smurtautojų yra būtent vyrai.
Reklamos kūrimo metu laikinai tarnybai vadovavusi vaiko teisių kontrolierė Edita Žiobienė tikino, kad jai ši reklama labai patiko, nes galvijų kaukėmis prisidengę vyrai nufilmuoti elgėsi kaip tikrame gyvenime.
Istorija su vyrais kiaulėmis, asilais bei šunsnukiais dar nesibaigė. Skundą parašęs Nacionalinės teisingumo ir gynybos sąjungos valdybos narys T.Markevičius pabrėžė, kad bus svarstoma, kur dar kreiptis dėl šios reklamos, nes lytys pagal Konstituciją yra lygios.