Praėjusią savaitę filmo „Emilija“ apie Romo Kalantos epochą kūrėjams teko savo kailiu patirti, ką reiškia susidurti su Kauno policininkais. Patruliams užkliuvo tai, kad du sovietiniai automobiliai, naudojami filmuoti, buvo su to meto valstybiniais numeriais.
Filmavimą nutraukė policija
„Kaunas mus priėmė labai svetingai, tačiau paskutinę filmavimo dieną įvyko nemalonus dalykas. Jaučiamės kalti dėl nesusipratimo, mums reikėjo pakeisti automobilių valstybinius numerius. Kauno policijai išsiuntėme atsiprašymo raštą“, – lrytas.lt sakė filmo „Emilija“ prodiuserė Živilė Gallego.
Incidentas įvyko praėjusio ketvirtadienio vakarą Kauno centre, Maironio gatvėje. Tuo metu buvo filmuojama scena automobilyje GAZ-21, jį lydėjo kitas sovietmečio reliktas – VAZ-21013.
„Antrasis automobilis buvo naudojamas dengti. Filmuojant sceną jis turėjo būti matomas pro automobilio langą. Abu automobiliai buvo su to meto valstybiniais numeriais“, – sakė prodiuserė Ž.Gallego.
Policijos patruliai Maironio gatvėje tarnybiniu automobiliu apie 22 val. 45 min. įjungę garso bei šviesos signalus pasivijo filmavimo grupę ir liepė sustoti.
Jiems nė motais buvo faktas, jog sovietmečio automobiliai su tos epochos valstybiniais numeriais naudojami kuriant dramą apie 1972 metų įvykius Kaune.
Surašė pažeidimų protokolus
Pareigūnai nereagavo ir į argumentus, jog filmavimas suderintas tiek su Kauno savivaldybe, tiek su miesto policijos vadovais. Jų nenumaldė ir faktas, kad viename sustabdytų automobilių, GAZ-21 sėdėjo ne tik aktoriai bei filmavimo grupė, bet ir filmo režisierius Donatas Ulvydas.
Uolūs patruliai abiem vairuotojams, istorinių automobilių puoselėtojų asociacijos „Retromobile“ nariams Juozui Urbonui ir Kęstučiui Devyžiui surašė po administracinio teisės pažeidimo protokolą.
„Vairavo transporto priemonę su pritvirtintais ne tai transporto priemonei išduotais valstybinio numerio ženklais, tai yra vairavo su pritvirtintais numerio ženklais 12-22 LiP (raidės rusiškos), kai transporto priemonei išduoti H720D6 valstybinio numerio ženklai“, – rašoma Kauno policininkų verdikte.
Nors filmo kūrėjai šio incidento nelinkę sureikšminti, asociacijos „Retromobile“ vadovas Ramūnas Kardelis neslepia pasipiktinimo tokiu policininkų uolumu.
„Kūrėjams teikėme labdarą, nemokamą pagalbą, o išėjo štai toks nesusipratimas. Policijos pareigūnams niekaip nepavyko įrodyti, jog vyksta scenos filmavimas. Juk negalime važiuoti prie automobilių pritvirtinę šiuolaikinius baltus valstybinius numerius. Tai, ko gero, supranta visi, išskyrus tuos policininkus. Iki šiol nesuprantu jų mąstymo ir logikos“, – svarstė R.Kardelis.
Kokia nuobauda bus skirta filmo „Emilija“ scenose vaidinusiems ir automobilius su sovietiniais numeriais vairavusiems asociacijos „Retromobile“ nariams, paaiškės rugpjūčio 19 dieną.
Pirmas atvejis
Ne vieną filmą kuriant dalyvaujančios senovinių automobilių savininkus vienijančios asociacijos vadovas prognozavo, kad tokie policininkų veiksmai ateityje užkirs kelią kūrėjams.
„Filmuojant Antrojo pasaulinio karo scenas naudojami ne tik to meto automobiliai su atitinkamais numeriais, bet ir vėliavos, ženklai ir ginklai. Gal tada koks uolus policininkas mus sulaikys ir apkaltins neteisėtu ginklų demonstravimu?“ – svarstė R.Kardelis.
Pašnekovas minėjo, kad tai pirmasis toks incidentas su policijos pareigūnais. Daugiau nei per dešimtmetį nieko panašaus nėra pasitaikę, su teisėsaugininkais pavykdavo rasti bendrą kalbą.
„Ne paslaptis, jog kai kurie istoriniai mūsų automobiliai – be draudimo ir techninės apžiūros. Į filmavimo vietą mes juos nuvežame tralais, tačiau aikštelėje jie juk turi kiek nors pavažiuoti. Su policija pavykdavo susitarti, kad pavažiuosime tam tikrą atstumą. Deja, šiuo atveju susidūrėme su visišku nenoru ar nesugebėjimu suprasti“, – piktinosi R.Kardelis.
Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato atstovė Odeta Tumelytė minėjo, jog pažeidimų protokolai buvo surašyti, tačiau viskas paaiškės atlikus tyrimą.
„Kelių policijos valdyba renka papildomus duomenis. Bus tikrinami visi išduoti leidimai ir tik tada bus sprendžiama, kokią nuobaudą skirti vairuotojams“, – sakė O.Tumelytė.
Savivaldybės leidimas negaliojo?
Trečiadienį Kauno policija išplatino pranešimą, kuriame minimos ir kitos filmuojant dalyvavusių istorinių automobilių vairuotojų nuodėmės.
„Patrulių rinktinės pareigūnai Kaune, Kęstučio g., pastebėjo važiuojančius automobilius VAZ-21013 ir GAZ-21, kurių valstybinio numerio ženklai buvo negaliojantys (sovietiniai, juodame fone balti simboliai).
Patikrinimo metu buvo nustatyta, kad minėtiems automobiliams priskirti valstybinio numerio ženklai padėti šių automobilių salonuose. Vieno automobilio buvo neatlikta privalomoji techninė apžiūra ir jis nebuvo apdraustas privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. Dėl minėtų pažeidimų automobilių vairuotojams buvo surašyti administracinio teisės pažeidimo protokolai.
Automobilių vairuotojai pareigūnams Kauno miesto savivaldybės administracijos išduotų leidimų įvykio vietoje nepateikė. Abiejų automobilių vairuotojai su pažeidimu sutinka. Nutarimai administracinio teisės pažeidimo bylose dar nepriimti“, – pranešė policijos atstovai.
Pareigūnai rado ir savo uolumo pateisinimą. Pasak jų, miesto savivaldybė buvo išdavusi leidimą filmuoti Laisvės alėjoje, Perkūno alėjoje, V.Putvinskio, Gedimino, J.Zikaro, Žemaičių gatvėse ir Nepriklausomybės aikštėje.
„Minėti automobiliai buvo sustabdyti Kaune, Maironio g., ties 29 namu. Tiek Kęstučio g., tiek Maironio g. išduotas leidimas negaliojo“, – konstatavo Kauno policija.
Dramoje – sovietinis Kaunas
2017 metų pradžioje pasirodysiantis režisieriaus D.Ulvydo filmas „Emilija“ – epas apie tylų pilietinį ir kultūrinį pasipriešinimą okupaciniam režimui. Veiksmas vyksta 1972 metais Kaune, kai Muzikinio teatro sodelyje susidegina Romas Kalanta.
Pagrindinė veikėja – jauna aktorė Emilija (vaidina – Ieva Andrejevaitė) atvyksta į Kauną kaip tik tą dieną, kai mieste prasideda masiniai neramumai.
Atsitiktinai įtraukta į minią Emilija atsiduria sadistiško KGB karininko L.Grigaičio rankose.
Priversta pasirašyti agento pasižadėjimą ji patenka į teatrą ir netikėtai gauna pagrindinį vaidmenį režisieriaus Mariaus statomame atvirai antitarybiniame spektaklyje.
Teatre, kunkuliuojant asmeninėms ir politinėms aistroms, Emilija ieško kelio, kaip išsaugoti ir švarią sąžinę, ir savo draugų gyvybę – pasirinkimas, kurį sužvėrėję KGB pakalikai daro faktiškai neįmanomą.