Krašto apsaugos bei Švietimo ir mokslo ministerijų
inicijuotame konkurse sulaukta devynių paraiškų, BNS informavo
konkursą vykdanti Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra
(MITA). Dėl bepiločių kūrimo konkuruoti norą pareiškė Vilniaus
universitetas, Kauno technologijos universitetas, Vilniaus Gedimino
technikos universitetas, Fizinių ir technologijos mokslų centras,
taip pat 14 verslo subjektų.
MITA programų skyriaus vyriausioji specialistė
Edita Bagdonaitė BNS sakė, kad rugpjūtį pareiškėjai pristatys
savo idėjas ir koncepcijas, o atrinkti geriausius projektus bei
pasirašyti sutartis dėl bepiločių orlaivių kūrimo planuojama
rugpjūčio pabaigoje.
„Pirmuoju etapu, kuris truks iki šešių mėnesių, būtų
prašoma sukurti, pagaminti ir pademonstruoti pirmos klasės (mini)
nuotoliniu būdu valdomą skraidantį aparatą. Antrajame etape, kuris
vyks apie 12 mėnesių, prašoma integruoti ir testuoti energijos
tiekimo šaltinį, valdymo sistemą ir lazerinių taikinių
žymeklį“, – informavo E.Bagdonaitė.
Galiausiai pareiškėjai turės savo sukurtus bepiločius
orlaivių prototipus išbandyti realiomis sąlygomis ir juos perduoti
Krašto apsaugos ministerijai.
Dokumentuose nurodoma, kad kūrėjai turėtų iš viso pagaminti
du orlaivių valdymo sistemos komplektus, kuriuose iš viso būtų
keturi nuotoliniu būdu valdomi orlaiviai. Taip pat komplektuose
privalės būti dvi antžeminio valdymo stotys, du mobilūs video
stebėjimo terminalai, aštuoni stebėjimo moduliai su dienine ir
šilumai jautria kameromis, lazeriniais taikinių žymekliais, kurie
būtų matomi tiek paprastais, tiek specialiais naktinio matymo
prietaisais. Taip pat prašoma pridėti aštuonis pakraunamus
akumuliatorius, kroviklius, du švyturio aptikimo prietaisus bei
įrangą, skirtą orlaivių priežiūrai, transportavimui.
Vienam projektui galės būti skiriama iki 300 tūkst. eurų.
Tikimasi, kad prototipas bus sėkmingai sukurtas ir išbandytas
realiomis sąlygomis per 30 mėnesių.
E.Bagdonaitė sakė, kad orlaivius kursiantys mokslininkai galės
ieškoti ir kitų paramos šaltinių – verslo ar Europos Sąjungos
fondų, taip pat bus siekiama atrinkti ne vieną, o kelis geriausius
projektus. Geriausių idėjų autoriams pinigai bus skiriami ne iš
karto, o dalimis, kiekvienam prototipų kūrimo etapui.
„Nėra pasakyta, kad bus tiktai vienas laimėtojas, turbūt
būtų rizika pradėti su vienu, tai net ir neplanuojama“, – tvirtino
ji.
Krašto apsaugos ministerija informavo, kad nuotoliniu būdu
valdomi orlaiviai būtų naudojami stebėjimo ir žvalgybos funkcijoms
atlikti.
„Šį projektą numatoma pabaigti 2017 metais, sėkmės atveju
šio projekto laimėtojas ateityje turės galimybę dalyvauti
Krašto apsaugos ministerijos skelbiamuose konkursuose dėl nuotoliniu
būdu pilotuojamų orlaivių įsigijimo“, – BNS atsiųstame atsakyme
nurodė KAM.
Kariuomenė bepiločių orlaivių turi ir šiuo metu, jie
naudojami įvairiuose mokymuose, pratybose ir tarptautinėse
operacijose. Dalis jų buvo naudojama ir Afganistane.
Konkurse dalyvauti gali tik Lietuvoje registruotos mokslo
įstaigos ar įmonės. Jį vykdanti MITA yra valdoma Ūkio ir
Švietimo ir mokslo ministerijų.