Užmauti taksistams apynasrio iki šiol nesugeba nei ministerijos, nei inspekcijos, nei savivaldybė.
Pasak ekspertų, Vilniuje skaidriai veikia vos kelios taksi įmonės. Teigiama, kad tokios baisios padėties nėra nė vienoje Europos Sąjungos valstybėje.
Taksi veiklą Vilniuje apibūdinantys skaičiai pribloškia: vos 10–12 procentų įmonių dirba skaidriai, o per metus nuslepiama 17–19 mln. eurų mokesčių.
Nepadėjo nei kratos sukčiaujančiose įmonėse, nei žiaurios akcijos. Net kai kurios taksi bendrovės, kurios, atrodytų, turi būti pavyzdys, įdarbina vairuotojus vos ketvirčiu etato. Galima įtarti, kad likusią atlyginimų dalį jos moka vokeliuose.
Įmonė „Vilnius veža“ mėgino darbuotis mokėdama visus mokesčius, tačiau Konkurencijos tarybos sprendimu ji buvo uždaryta.
Grįžta į senąsias vėžes
„Įmonė „Sostinė veža“ tęs įmonės „Vilniaus veža“ tradicijas.
Nauji verslininkai investuoja į automobilių parko plėtrą, tikisi, kad vėl bus pasiektas kokybės standartas, grįš klientai“, – kalbėjo neseniai įkurtos bendrovės „Sostinė veža“ direktorius Tomas Kmitas.
Jis sutiko, kad klientai dabar piktinasi ne tik senais automobiliais ar nevalyvais, lupikaujančiais vairuotojais. Jiems svarbu ir tai, kad visos pajamos nenukeliautų į taksisto kišenę, būtų sąžiningai mokami mokesčiai.
Įmonės „Sostinė veža“ vadovas pripažįsta – po to, kai naujieji Vilniaus vadovai pradėjo garsiai skelbti, kad įmonės „Vilnius veža“ neliks, šios skaidriai veikusios taksi įmonės klientų skaičius smarkiai sumažėjo.
Dabar jų ir vėl daugėja. „Sostinė veža“ perėmė įmonės „Vilnius veža“ trumpąjį telefono numerį 1450, įsteigė dispečerinę.
Buvęs įmonės „Vilnius veža“ vadovas Benas Renatas Baltusis tvirtino, kad prieš pustrečių metų susikūrus įmonei ji vertė pasitempti ir konkurentus – tiek skaidrumo, tiek automobilių atžvilgiu.
Kai praėjusių metų rudenį pradėjo aiškėti, kad įmonės „Vilnius veža“ nebeliks, viskas grįžo į senąsias vėžes.
O taksi rinkoje sukasi didžiuliai pinigai. Skaičiuojama, kad visų įmonių mėnesio apyvarta siekia 3,5–4 mln. eurų.
Kova su vėjo malūnais
Anot B.R.Baltusio, Vilniuje išduota apie 1800 licencijų verstis taksi veikla, todėl kokybiškas paslaugas teikiančios įmonės atsiriekia labai mažą pyrago gabalą.
Tačiau didžiausią sumaištį kelia savaitgaliais išriedantys automobiliai, paženklinti ne taksi automobiliams skirtais geltonais valstybiniais numeriais.
Jų kiekvieną poilsio dieną būna net 300–350.
„Tokių automobilių draudimas kainuoja keturis kartus mažiau, tokioms transporto priemonėms techninę apžiūrą užtenka pereiti kartą per dvejus metus, o vairuotojams nereikia rūpintis jokia apskaita“, – vardijo B.R.Baltusis.
Ant tokių automobilių šonų dažniausiai būna užrašas „Nuoma“, tačiau durys pažymėtos taksi ženklais, o ant stogo – plafonas. Ar užsienietis supranta, kad lipa į nelegalaus taksisto automobilį? Aišku, kad ne.
B.R.Baltusis pripažino – kol kas visi mėginimai pažaboti šiuos nelegalus buvo kova su vėjo malūnais.
Paklausti, kam reikia plafono, jeigu automobilyje nėra nei skaitiklio, nei radijo stoties, nei licencijos, akiplėšos vairuotojai nekart yra atšovę, kad šis daiktas ant stogo pagerina transporto priemonės aerodinamines savybes.
Moterys verčia pasitempti
T.Kmitas pastebėjo, kad taksi vairuojančios moterys verčia pasitempti vyrus: „Jos į darbą visada ateina tvarkingai apsirengusios, netgi pasipuošusios.
Prieš porą mėnesių įmonėje „Sostinė veža“ pradėjusios dirbti dailiosios lyties atstovės darbo rezultatais jau lenkia daugumą vyrų.“
Moteris vairuotojas keleiviai kviečia skambindami joms tiesiogiai.
Taip būdavo ir anksčiau, kai dar veikė „Vilnius veža“.
Tik po to, kai viena vairuotoja neatsargiai viešai papasakojo, kad per mėnesį susirenka per tūkstantį litų arbatpinigių, jos atėjo tikrinti mokesčių inspektoriai. Esą arbatpinigius taip pat būtina deklaruoti.
„Įdomių vairuotojų yra ir tarp vyrų. Jie tikrai nėra visą gyvenimą praleidę prie taksi vairo.
Turime dešimties vaikų tėvą, muzikantų, rašytojų, aktorių ir inžinierių“, – pasakojo „Sostinė veža“ direktorius T.Kmitas.
Treningams pasakė „ne“
Po to, kai praėjusių metų rudenį Konkurencijos taryba nurodė, kad savivaldybė per tris mėnesius turi uždaryti įmonę „Vilnius veža“, buvo įsteigtos dvi asociacijos – „Amber Taxi Association“ ir „Taksi Vilnius veža“.
Asociacija „Amber Taxi Association“ nuomojosi įmonės „Vilnius veža“ automobilius, o prie jų vairo sėdę taksistai kraupino išvaizda. Dauguma jų mūvėjo treningo kelnes, avėjo šlepetėmis.
Toks vairuotojų pokytis sudavė skaudų smūgį skaidrios taksi rinkos žaidėjams. Buvo prarasti įmonės „Vilnius veža“ klientai.
Įmonės „Vilnius veža“ direktorius B.R.Baltusis iš darbo buvo atleistas atostogų metu, o įmonei ėmė vadovauti Regina Vaskelienė. Šiuo metu „Vilnius veža“ nevykdo jokios veiklos.
„Dalį vairuotojų, dėl kurių nuolat gaudavome skundų, teko atleisti.
Atsisakėme ir vadinamųjų treninginių vairuotojų paslaugų. Priėmėme naujų darbuotojų, o įmonės automobilių parką per metus ketiname padidinti dvigubai“, – pasakojo įmonės „Sostinė veža“ direktorius.
Įmonė nusižiūrėjusi automobilius „Volkswagen Touran“, kuriais keleivius vežė ir „Vilnius veža“.
Anot T.Kmito, šie automobiliai geriausiai tinka patikimumo ir talpumo prasme. Anksčiau pasitaikė ne vienas atvejis, kai iš oro uosto klientams tekdavo važiuoti lagaminus užsikėlus ant kelių.
Automobilių „Volkswagen Touran“ bagažinėse tilps ir dideli lagaminai.
Sulaukė vienodo užsakymo
Po to, kai „Šiaulių banko lizingas“ balandžio pabaigoje nutraukė sutartį su įmone „Vilnius veža“, o automobilius išsinuomojusi „Amber Taxi Association“ nepanoro jų grąžinti, mašinos buvo išviliotos gudrumu.
Gegužės 20-ąją „Amber Taxi Association“ taksistai gavo iškvietimą vykti į pramogų arenos „Siemens“ požeminę aikštelę. Esą daug klientų teks nuvežti į vilą už Vilniaus.
Kai automobiliai suvažiavo į požeminę aikštelę, nusileido užkardas, o išlaipintiems vairuotojams buvo paaiškinta, kad mašinomis jie daugiau nebegalės naudotis.
Po to visos mašinos buvo uždarytos „Volkswagen“ automobiliais prekiaujančiame salone Vaduvos gatvėje.
Kvite – informacija apie kelionę
Savivaldybė rengia pakeitimus, kad taksistai galės naudoti tik su spausdintuvais komplektuotus taksometrus – išspausdintas kvitas su išsamia informacija apie kelionę taksi automobiliu būtų naudingas klientams, padėtų kontroliuoti vežėjus.
Anot Mokesčių inspekcijos Kontrolės departamento Operatyvios kontrolės skyriaus vedėjo Rolando Puncevičiaus, nuo 2016 metų spalio 30 dienos senųjų taksometrų Lietuvoje nebus galima naudoti.
Miesto transporto skyriaus vyriausiasis specialistas Kastytis Lubys nurodė, kad savivaldybėje baigiamas rengti sprendimo projektas, numatantis, jog automobiliuose turi būti naudojami taksometrai, atitinkantys Europos Sąjungos direktyvas, turintys tai patvirtinančius sertifikatus ir sukomplektuoti su spausdintuvais, išduodančiais kvitą.
K.Lubys kol kas nesiima prognozuoti, nuo kada pakeitimai galėtų įsigalioti. Tarybos sprendimo projektą planuojama pateikti rugsėjį, prireiks laiko jį derinti ir tikslinti, o sprendimo galima tikėtis spalį arba lapkritį.