CAA direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas BNS sakė
pirmadienį pasirašęs atnaujintas taisykles. Pakeitimai turėtų
įsigalioti per kelias artimiausias dienas.
Taisyklėse taip pat
numatoma, kad išimtys, leidžiančios skraidyti bepiločiais
orlaiviais urbanizuotose teritorijose, bus suteikiamos tik tam tikrai
daliai asmenų. Iki šiol dėl išimčių galėdavo kreiptis bet kas.
Kaip ir iki šiol, taisyklės galios tik sunkesniems nei 300
gramų aparatams – lengvesniems orlaiviams bus taikomi tik tam tikri
skrydžio aukščio bei nuotolio apribojimai greta tarptautinių
aerodromų (negalės skraidyti arčiau nei 1,8 km nuo jų, kilti
aukščiau, nei greta esantys reljefo objektai ir kt.).
„Nuo šiol išimtys bus suteikiamos tik asmenims, kurie vykdo
ūkinę veiklą ar tenkina viešąjį interesą. Ne bet koks žmogus
galės prašyti išimties, kad noriu laisvalaikio sumetimais
paskraidyti žmonėms virš galvų, bet tik turintys kontraktus –
vykdantys ūkinę komercinę veiklą arba vykdantys kažkokį
savivaldybės, galbūt ir Viešojo saugumo tarnybos užsakymą,
kariuomenės“, – BNS sakė šiuo metu atostogaujantis CAA
direktorius Joris Gintilas.
Jis taip pat akcentavo, kad minėtos išimtys bus suteiktos tik
specialų sertifikatą turintiems orlaiviams ir tik pilotams, kurių
įgūdžiai yra patikrinti specialiu testu – atlikti šias procedūras
įgaliojimai suteikti Lietuvos bepiločių orlaivių asociacijai.
„Matome, kad kai kuriais atvejais žmonės piktnaudžiauja savo
teise. Žinote, laisvalaikio tikslais žmogus gali skraidyti ir virš
lauko ar virš kažkokio miškelio, o jie nori kažkodėl savo
malonumui skraidyti virš namų. Nematome, kad tokiu pagrindu išimtys
turėtų būti suteikiamos“, – sakė J.Gintilas.
Anot jo, taisyklėmis pradžioje taip pat norėta nustatyti naują
draudimą bepiločiams skraidyti virš įkalinimo įstaigų, bet
apsispręsta tai nustatyti ateityje, nustatant neskraidymo zonas virš
įkalinimo įstaigų ir tai galiotų ne tik bepiločiams, bet ir
visiems kitiems orlaiviams – lėktuvams, sraigtasparniams, oro
balionams. Šiuos pakeitimus taip pat rengs CAA ir patvirtinti turės
susisiekimo ministras.
Lietuvos bepiločių orlaivių naudotojų asociacijos prezidentas
Antanas Gedvilas BNS tvirtino, kad nors pilotų ir orlaivių
vertinimą atliks asociacijos pasiūlyti ekspertai, tačiau galutinius
sprendimus dėl išimčių taikymo priims CAA. Jo žodžiais, tai yra
tik pirmas žingsnis siekiant sureguliuoti bepiločių orlaivių,
kuriuos įsigijančių sparčiai daugėja, naudojimą. Šiuo metu
netgi jų įsigijimas nėra niekaip reglamentuojamas, nes tokie
prietaisai teisiškai nelaikomi pavojinga preke.
„Kai kurie iš jų – taip, jie yra pavojingi, tiek savo dydžiu,
svoriu, paskirtim. Jie yra pakankamai dideli, kad galėtų skraidyti
virš tankiai apgyvendintų teritorijų, jiems reikia tam tikrų
sertifikatų. Bet aš kalbu tik apie tuos didžiulius komercinius,
galingus orlaivius, kurie yra ne žaislai. Tačiau ta atskirtis nuo
žaislo iki orlaivio yra labai sudėtinga: yra daug žaislų, kuriuos
galite įsigyti net prekybos centre, jis ant delno telpa, jis puikiai
skrenda, valdomas. Bet lygiai toks pat daiktas gali būti ir
profesionalus. Iš išorės labai sunku atskirti, kuris yra
profesionalus, kuris – žaislas“, – sakė jis.
A.Gedvilas taip pat atkreipė dėmesį, kad nėra bendrų Europos
Sąjungos teisės aktų, kurie reglamentuotų šiuos orlaivius, todėl
kiekviena valstybė kol kas priima sprendimus atskirai.
Kaip ir iki šiol, taisyklės numato, jog nesant išimčių,
tokiais orlaiviais draudžiama skraidyti tik už tankiai apgyvendintų
miestų ir miestelių rajonų, žmonių susibūrimo vietų, orlaivis
visada turi būti matomas pilotui ir negali skraidyti toliau nei 1
kilometro atstumu nuo jo. Be atskiro leidimo, nepilotuojami orlaiviai
negali kilti aukščiau nei 120 metrų nuo žemės, taip pat būtina
gauti leidimą skrydžiams Specialios veiklos oro erdvėje.