Lietuva turi naujus sraigtasparnius. O ar pasirengę pilotai?

2015 m. birželio 4 d. 19:07
Ričardas Vitkus
Ketvirtadienį Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos bazėje Šiauliuose buvo iškilmingai pristatytas ir pašventintas naujasis Lietuvos kariuomenės sraigtasparnis „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“.
Daugiau nuotraukų (66)
Šventinėje ceremonijoje dalyvavo Krašto apsaugos ministras Juozas Olekas, Lietuvos karinių oro pajėgų vadas pulkininkas Audronis Navickas, Aplinkos ministerijos, Prancūzijos ambasados Lietuvoje bei sraigtasparnį pagaminusios įmonės atstovai.
Rusiški sraigtasparniai baigia tarnybą
„Tai – geras bendradarbiavimo pavyzdys. Mes stipriname savo pajėgumus atsisakydami senos krypties, prioritetu laikydami naujų technologijų diegimą. Šis sraigtasparnis gelbėtojams neabejotinai suteiks naujų galimybių. Linkiu pilotams gero vėjo“, – per iškilmingą ceremoniją sakė J.Olekas.
„Eurocopter“ sraigtasparniai pakeis paieškos ir gelbėjimo funkcijai naudojamus Rusijos gamybos Mi-8 tipo sraigtasparnius, kurių skraidymo resursai jau baigiasi.
Lietuvos karinės oro pajėgos šiuo metu naudoja tris rusiškus Mi-8 sraigtasparnius. Vieno Mi-8 sraigtasparnio skraidymo resursas baigiasi jau šiemet rugsėjį, kito – kitų metų rugsėjį. Trečiasis Mi-8 sraigtasparnis dar turėtų tarnauti iki 2022-ųjų.
Pasak Krašto apsaugos ministro, šis pirmasis Aviacijos bazę pasiekęs „Eurocopter“ sraigtasparnis įsigytas už Europos Sąjungos lėšas. Kiti du už Krašto apsaugos ministerijos lėšas įsigyti „Eurocopter“ sraigtasparniai Lietuvos kariuomenei bus perduoti iki šių metų pabaigos.
Bendra projekto vertė – apie 52 mln. eurų.
Prisiminė viešnagę Japonijoje
Po iškilmingos rikiuotės aikštelėje nusileidusį naująjį sraigtasparnį pašventino Karinių oro pajėgų kapelionas majoras Virginijus Vilentas.
Vėliau svečiai ir žurnalistai buvo pakviesti apžiūrėti šį sraigtasparnį. Vėliau į sraigtasparnį sėdę pilotai pademonstravo jo galimybes ore.
Naująjį pirkinį apžiūrėjęs Krašto apsaugos ministras sakė, kad šis sraigtasparnis suteiks naujų galimybių ir gelbstint žmones, ir saugant gamtą.
Kad renkantis sraigtasparnius gaminančią įmonę nebuvo prašauta pro šalį, J.Olekas sakė įsitikinęs lankydamasis Japonijoje.
„Kai japonai norėjo pademonstruoti savo gelbėtojų galimybes, jie mus nusivedė ant ligoninės stogo įrengtos sraigtasparnių aikštelės. Buvau maloniai nustebintas, kai ten išvydau tokius pat sraigtasparnius, kokius dabar turėsime ir mes“, – viešnagės Japonijoje įspūdžius prisiminė ministras.
Lietuvius pilotus moko prancūzai
Kadangi lietuviai pilotai dar yra ruošiami, sraigtasparniu „Dauphin“ skraido jį pagaminusios įmonės pilotai instruktoriai.
Vienas mūsų pilotus ruošiantis prancūzų instruktorius Lietuvoje liks iki šių metų pabaigos. Šiuo metu pilotuoti naująjį sraigtasparnį mokosi dešimt lietuvių pilotų.
Naująjį sraigtasparnį pilotuoti besimokantis Aviacijos bazės Sraigtasparnių eskadrinės C grandies vadas kapitonas Raimondas Rabačiauskas sakė, kad pilotavimo pamokos prasidėjo Singapūre sėdus prie skrydžio simuliatoriaus.
„Sekėsi gerai, mes jau turime daug skraidymo praktikos su sraigtasparniais Mi-8. Skraidymo pagrindai nesiskiria, tačiau skirtumų daug. „Eurocopter“ sraigtasparnyje daugiau modernios įrangos.
Čia yra autopilotas, tereikia užfiksuoti nukentėjusįjį ir sraigtasparnis pats automatiškai jį seka.
Pedalai ir vairalazdė „jautresni“ naujajame sraigtasparnyje. Jis ir geriau valdomas, ir mažiau reaguoja į šoninį bei galinį vėją“, – įspūdžiai pasidalino kapitonas R.Rabačiauskas, kuris kartu su prancūzų pilotų įgula šį sraigtasparnį iš Prancūzijos atskraidino į Šiaulius. Kelionė truko devynias valandas. Bus naudojami civilinėms reikmėms
Paprašytas palyginti senuosius Mi-8 su dabar įsigytais „Eurocopter“ sraigtasparniais Karinių oro pajėgų vadas pulkininkas A.Navickas sakė, kad tai dvi pakankamai skirtingos platformos, tačiau skirtos tam pačiam tikslui.
„Naujasis sraigtasparnis yra modernus, aprūpintas visomis gelbėjimui reikiamomis priemonėmis. Mi-8 – darbinis arkliukas, kuris per savo tarnybą išgelbėjo šimtus gyvybių. Būtų nesąžininga juos dabar lyginti. Jei paklausite po penkerių metų, gal ir tuomet ir galėsime palyginti“, – sakė A.Navickas.
Visus tris naujuosius „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ karinės oro pajėgos penkerius metus galės naudoti tik gelbėjimui ir paieškai bei aplinkos apsaugai. Pasibaigus šiam terminui sraigtasparnius būtų galima apginkluoti.
„Bet klausimas, ar to reikia. Šie sraigtasparniai yra civilinės sraigtasparnių versijos, todėl paversti juos karinėmis mašinomis būtų neoptimalu“, – tvirtino A.Navickas.
Lietuvai reikia ir karinių sraigtasparnių
Į klausimą, ar Lietuvos karinės oro pajėgos nesiruošia įsigyti karinių sraigtasparnių KOP vadas atsakė: „Sraigtasparnių reikėtų karių, krovinių gabenimui bei kitoms funkcijoms. Tačiau čia reikia politinių sprendimų“.
Gelbėjimo operacijoms skirti „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ šias operacijas galės vykdyti net ir nepalankiu oru. Užduotį vykdyti pakilęs sraigtasparnis nuo budėjimo posto galės nutolti apie 200 kilometrų.
Naujasis sraigtasparnis aprūpintas kelių tipų radijo stotimis komunikacijai su antžeminėmis, jūrų ir oro priemonėmis, taip pat koordinavimo centrais. Jis turi radarą, veikiantį paieškos ir orų stebėjimo režimais, infraraudonųjų spindulių radarą, paieškos žibintą ir kitas gelbėjimo funkcijoms atlikti būtinas priemones.
Palygino su greitosios pagalbos automobiliu
„Eurocopter“ sraigtasparnio įranga leidžia užprogramuoti skrydžio maršrutą, mažiau apkraunant įgulą ir suteikiant galimybę labiau koncentruotis į rajono apiešką. Orlaivis taip pat geba autopiloto režimu kyboti vienoje vietoje, mažiau reaguoti į vėjo gūsius.
Su naujuoju sraigtasparniu susipažinti jaus spėję lietuviai pilotai sakė galį jį palyginti su žvitriu greitosios pagalbos automobiliu, kai Mi-8 būtų galima palyginti su tas pačias funkcijas atliekančiu mikroautobusu.
Vos ne tris kartus daugiau už „Dauphin“ sveriantis Mi-8 į orą gali pakelti 24 žmones, o naujasis sraigtasparnis be dviejų įgulos narių gali gabenti aštuonis žmones.
Sraigtasparnio „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ techninės charakteristikos:
Įgula: 2 pilotai Keleivių: iki 8 Varikliai: 2 turboreaktyviniai po 717 kW Maksimalus kilimo svoris: 4 300 kg Keliamas krovinys: iki 1900 kg iki 1 600 kg (kabinama ant kablio) Greitis: Maksimalus 287 km/h Perskridimo 269 km/h Kilimo sparta: 6,7 m/s Skridimo nuotolis: apie 900 km

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.