„Mammoet“, įvertinusi galimus laivus, pasirinko Klaipėdos
universiteto mokslinių tyrimų laivą „Mintis“. Nuo ryt bus
pradėta montuoti įranga ir šeštadienį, jei leis oro sąlygos“,
bus išplaukta į jūrą“, – BNS sakė R.Slapšys.
Kiek anksčiau Vyriausybėje krašto apsaugos ministras Juozas
Olekas žurnalistams tvirtino, kad olandai pasirinko Karinių jūrų
pajėgų laivą „Jotvingis“.
Valstybės įmonės „Oro navigacija“ vadovas Algimantas
Raščius BNS patvirtino, kad trečiadienį ekspertai iš tiesų
apžiūrėjo „Jotvingį“, tačiau išsiaiškino, kad šio laivo
denyje būtų per daug sudėtinga montuoti įrangą.
„Šiuo metu deramės dėl kito, Klaipėdos universiteto laivo
„Mintis“ – komanda apžiūrėjo, laivas greičiausiai tinka. Jei
viskas tiks, greičiausiai persamdysime „Mintį“, – BNS sakė
A.Raščius.
Su olandų įmone sutartis dėl lėktuvo skenavimo pasirašyta
antradienį. A.Raščius darbų kainos nenorėjo viešinti.
Anot jo, visa nuskendusio lėktuvo apžiūrai reikalinga įranga
turėtų būti pristatyta trečiadienio vakarą, pats skenavimas, jei
nesutrukdys oro sąlygos, turėtų vykti šeštadienį arba
sekmadienį.
Skenavimus atlikę ekspertai turėtų pasiūlyti, kaip būtų
galima orlaivį iškelti.
Darbai bus finansuojami iš Vyriausybės rezervo fondo.
Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius pirmadienį neatmetė, kad
regreso tvarka padengti išlaidas gali būti reikalaujama iš orlaivio
savininkų – „Klaipėdos avialinijų“. Šios vadovai esą
nepageidauja iškelti orlaivio, jei to nereikės siekiant atgauti
galbūt ten esančius pilotų kūnus.
Vilčių išsigelbėti buvo mažai
Susisiekimo ministerijos orlaivių avarijų ir incidentų tyrimų
vadovas Bronius Merkys teigė, kad į Baltiją nukritusio lietuvių
lėktuvo An-2 pilotų galimybės išsigelbėti buvo minimalios.
„Teorines turėjo, o praktines – minimalias“, – apie pilotų
išsigelbėjimo galimybes kalbėjo B.Merkys, trečiadienį
savo paaiškinimus pateikęs tyrimą dėl lėktuvo paieškos ir
įgulos gelbėjimo atliekančiam Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos
komitetui.
Pasak eksperto, išsigelbėjimas šiuo konkrečiu atveju
sudėtingas dėl lėktuvo An-2 konstrukcijos.
„Dėl paties orlaivio ypatybių – važiuoklė neįtraukiama,
visuomet yra labai didelė tikimybė, kad versis, o tuomet tikimybė,
kad žmonės bus sužeisti. Be to, išėjimas yra komplikuotas,
tiesiog to orlaivio konstrukcija tokia, kad greičiausiai galima
išeiti atidarius viršutinę kabinos dalį, bet tada neturi plausto.
Evakuojantis per duris techniškai problematiška, kaip išsitraukti
plaustą. Jei ore būtų, vienintelė išsigelbėjimo galimybė –
parašiutas, o tokiems lėktuvams parašiutai neprivalomi“, –
kalbėjo B.Merkys.
Turėjo leidimą skristi
Jis taip pat pabrėžė, kad lėktuvas buvo labai profesionaliai
nutupdytas ir mažai pažeistas.
„Lėktuvas nutupdytas labai kvalifikuotai, jo techniniai
pažeidimai minimalūs, įvertinus tai, kad jis turi neįtraukiamą
važiuoklę, kad jūra nėra lygus paviršius, taip nutupdyti ne
kiekvienas pilotas galėtų“, – sakė B.Merkys.
Komitete į klausimus atsakęs Civilinės aviacijos
administracijos direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas teigė, kad
An-2 prieš skrydį buvo patikrintas, nustatyta tik saugumui
įtakos neturėjusių neesminių trūkumų.
Tyrimą dėl nukritusio lėktuvo ir vykdytos gelbėjimo operacijos
atliekančio komiteto posėdyje trečiadienį A.Šumskas sakė, kad
Civilinės aviacijos administracijos specialistas lėktuvą patikrino
gegužės 5 dieną, o gegužės 12 dieną išduotas specialus
vienkartinis leidimas skrydžiui per Baltijos jūrą.
„Lėktuve buvo užfiksuoti kai kurie bendrieji neatitikimai, bet
neturintys įtakos keleivių saugai – diržus salone reikėjo
pakeisti, užrašus padaryti. Kadangi buvo kai kurie neatitikimai,
neesminiai, tačiau juos reikia pašalinti – pakeisti diržus,
padaryti užrašus, tuo atveju, kai lėktuvas ne visiškai atitinka
reikalavimus, tačiau tinkamas skristi, išduodamas vienkartinis
leidimas skristi“, – sakė A.Šumskas.
Jis taip pat užtikrino, kad gedimų nustatyta nebuvo.
Skrido nevaldomoje erdvėje
A.Šumskas taip pat sakė, jog vienas iš pilotų tikriausiai buvo
pasiėmęs individualias avarinės vietos nustatymo priemones, nes
šios įrangos pas jį namuose nerasta.
„Kaip aš buvau informuotas „Klaipėdos avialinijų“
vadovybės, kad A.Selmistraitis turėjo individualius avarinės vietos
nustatymo švyturius ir jis juos pasiėmė. Jis kai aktyvuojamas,
siunčia signalą į palydovus, kurie siunčia atgal į centrą
Norvegijoje, kur jau mato, iš kurios vietos siunčiamas signalas, ir
tas centras informuoja atitinkamos šalies institucijas“, – kalbėjo
Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas.
Pasak A.Šumsko, ši įranga gali nesuveikti uždaroje patalpoje,
lėktuvo viduje, tad tikėta, jog šiuo atveju taip ir galėjo
nutikti.
„Ne visada suveikia esant uždaroje patalpoje, turiu omenyje,
lėktuvo viduje, būnant atviroje vietoje – spinduliuojamas signalas,
būnant viduje – blokuojamas, todėl neatmestinas variantas, kad
būtent šiuo atveju taip ir įvyko“, – sakė A.Šumskas.
Bendrovės „Oro navigacija“ vadovas Algimantas Raščius
tvirtino, kad sprendimą neskelbti lėktuvo paieškos, kai pirmą
kartą iš jo negauta atsako, galėjo lemti ir tai, jog skrido patyrę
pilotai. Jis pabrėžė, kad lėktuvas skrido nevaldomoje erdvėje,
tad ir pilotams atsiliepti nėra privaloma.
„Skrido patyrę pilotai, tai nevaldoma oro erdvė, kur jie gali
išeiti į ryšį, gali neišeiti, gal jie nusileido taip žemai, kad
nesigirdi? Yra tokių atvejų. Toje oro erdvėje tai yra normalu,
tokių atvejų, kai neišeina į ryšį, kai juos kvieti, kiekvieną
dieną yra po du-tris. (...) Kai pilotai 40 metų skraidę, gali
suprasti, kad jie būtinai nuspaus SOS signalą, jei nėra SOS
signalo, galbūt kitos priežastys, gal jie nusileido taip, kad
nesigirdi“, – žurnalistams sakė A.Raščius.
Klausiamas, ar vis dėlto nebuvo galima paieškos pradėti, kai
pilotai neatsiliepė, o ne tik po to, kai laukiamas lėktuvas
nenusileido, „Oro navigacijos“ vadovas sakė, jog „viską
galima“, bet kėlė klausimą, ar tai racionalu.
„Visada viską galima. Gal truputį Seimo nariai supyko, kai
pasakiau, kad galima paskui kiekvieną orlaivį, kai jis pakyla,
prikabinti gelbėjimo malūnsparnį ir greitąsias iš paskos, galime
ir taip daryt. Bet kitas dalykas – pas mus per parą skraido
tūkstantis lėktuvų, kiekvienas turi savo šansą nukristi, tokiu
atveju pakeliame visas oro pajėgas ir laukiame, kol jie nukris? Ar
tai būtų gerai ir reikėtų taip daryti?“ – kalbėjo A.Raščius.
Jis taip pat tvirtino, kad pilotų pasirinkimas skristi nevaldoma
oro erdve tikriausiai buvo pasirinktas ne dėl finansų.
„Laivo vadas apsisprendžia, kur skristi, kaip geriau, nes
valdomoje oro erdvėje virš trijų kilometrų kiti vėjai, jo
(lėktuvo) greitis nedidelis, gal tai lėmė, gal oro sąlygos. Kaina
labai retai lemia skrydį“, – sakė A.Raščius.
Siūlys pataisas
Seimo komiteto vadovas Artūras Paulauskas po posėdžio teigė, kad parlamentarai išsakė ir siūlymus dėl oro
erdvės reglamentavimo pataisų, bet smulkiau jų nedetalizavo.
„Klausimų daug – kodėl tokie patyrę pilotai nepranešė apie
incidentą, aiškinamės, kokias priemones turėjo, aiškinomės, ar
turėjo gelbėjimo švyturį, atrodo, neturėjo, kodėl jis
neprivalomas, ar nereikėtų pataisyti norminius aktus, kad švyturio
laikymas lėktuve yra privalomas“, – sakė A.Paulauskas.
Kitą posėdį tyrimą atliekantis NSGK planuoja penktadienį.
Tyrimas Seimo pavedimu pradėtas dėl virš Baltijos jūros dingusio
lietuvių lėktuvo An-2 paieškos ir įgulos gelbėjimo
operacijos. Iš Geteborgo į Klaipėdą skridęs lėktuvas An-2
dingo gegužės 16 dieną. Po trijų parų lėktuvas rastas Baltijos
jūros dugne. Dar po dviejų parų nustatyta, kad orlaivyje yra bent
vieno piloto kūnas.