Tai pirmadienį patvirtino Civilinės aviacijos administracijos
direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas.
Pramogą pasiūlė direktorius
Kaip buvo skelbiama savaitgalį Palangoje vykusios vasaros sezono
atidarymo šventės programoje, Palangos oro uostas siūlė 15 minučių
trukmės panoraminius skrydžius unikaliu“An-2 lėktuvu. Šią pramogą
įtraukti į šventės programą savivaldybės buvo prašęs Palangos oro uosto
direktorius Marius Gelžinis.
Baltijos jūros pakrante pramogautojus buvo žadama skraidinti virš
Palangos ir Šventosios. Komerciniai skrydžiai buvo mokami. Vienam
žmogui pakilti An-2 kainavo 30 eurų.
„Man nesuprantama, kaip iš Palangos tarptautinio oro uosto galėjo būti
organizuojami komerciniai apžvalginiai skrydžiai. Jau nekalbant apie
tai, kad aeroklubas už pinigus keleivių negali skraidinti, nes neturi
tam reikalingo vežėjo pažymėjimo“, – teigė A.Šumskas.
Anot jo, Mažeikių aeroklubo orlaivis keleivius galėjo skraidinti iš
Klaipėdos aerodromo, bet ne iš tarptautinio oro uosto, kuriame galioja
tam tikra keleivių patikros, įlaipinimo, išlaipinimo, bilietų pardavimo
tvarka.
Komerciniu keleivių vežimu negali užsiimti ir pats Palangos oro
uostas, kurio funkcijos yra keleivių aptarnavimas.
Paaiškinti oro uostas neskubėjo
Šeštadienį po pietų virš kurorto žemai skrendantį lėktuvą stebėjo
nemažai šventės dalyvių, todėl pavakare išgirdus, kad į Baltijos jūrą
nukrito orlaivis An-2, ilgą laiką buvo manoma, kad nukrito būtent
toks pat iš oro uosto keleivius skraidinęs lėktuvas.
Taip šeštadienį vakare buvo informuotas ne tik Palangos meras Šarūnas
Vaitkus. Tokio fakto nepaneigė ir savaitgalį kurorto šventėje dalyvavęs
vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis.
Klaidinga žinia apie tragišką neva keleivius skraidinusio orlaivio
nelaimę tą vakarą buvo pasiekusi net Vyriausybės vadovus.
Tačiau išsklaidyti gandų šeštadienį vakare Palangos oro uostas
neskubėjo.
Prieš vidurnaktį lrytui paskambinus oro uosto informacijos
telefonu, atsiliepusi darbuotoja atsisakė paaiškinti situaciją.
Prasitarusi, kad nukrito „ne tas lėktuvas“, ji pasiūlė sekmadienį ryte
skambinti oro uosto vadovui.
Vadovas užsisiuvo burną
Po vidurnakčio paaiškėjus, kad virš Baltijos jūros dingo iš Švedijos į
Klaipėdos aerodromą skridęs toks pat orlaivis, liko neaišku, o kas
žmones šeštadienį skraidino virš Palangos?
Kaip teko girdėti, pinigus sumokėję pramogautojai Palangos oro uoste į
An-2 buvo sodinami be jokios patikros ir keleivių registracijos.
Tačiau ir tuomet, kai iškilo abejonių dėl panoraminių skrydžių
teisėtumo, Palangos oro uosto atstovai atsisakė ką nors paaiškinti.
Šią savaitę direktoriui M.Gelžiniui išvykus į užsienio komandiruotę jį
pavaduojantis Stanislovas Jomantas teigė apie komercinius skrydžius iš
Palangos oro uosto ir skraidintus keleivius nieko nežinantis, nes tai
nesanti jo veiklos sritis.
Iš pradžių pažadėjęs pasiaiškinti ir suteikti visą informaciją, vėliau
jis atsisakė bet ką paaiškinti ir pasiūlė kreiptis į Vilniuje esančią
bendrovės „Lietuvos oro uostai“ atstovę spaudai.
Vyko mokomieji skrydžiai?
Vėliau paaiškėjo, kad panoraminiai skrydžiai už nemažą mokestį buvo
siūlomi prieš daugiau nei 30 metų pagamintu Mažeikių aeroklubo orlaiviu
An-2.
Jis į Palangą šeštadienį atskrido po 13 valandos, o atgal į Mažeikius
pakilo pusę devintos vakaro.
Per tą laiką jis iš oro uosto kilo ir leidosi du kartus. Pagal skrydžio
planą, jis turėjo skraidyti oro uosto rajone tarp Palangos ir
Šventosios. Vienas reisas turėjo trukti apie 15 minučių.
Tačiau aeroklubui vadovaujantis Rimantas Morkūnas teigė, kad tai buvę
ne komerciniai skrydžiai, o aeroklubo lakūno mokymai tūpti ir kilti ant
asfalto dangos tako.
„Planiniams skrydžiams orlaivis turėjo būti pakrautas, todėl į jį buvo
sodinami keleiviai. Kadangi reikiamo skaičiaus keleivių už pinigus
neatsirasdavo, kylant orlaiviui į jį buvo sodinami oro uosto
darbuotojai“, – painiai aiškino R.Morkūnas.
Jis aiškino, kad šventės metu paskraidinti poilsiautojus pasiūlę
Palangos oro uosto vadovai.
Instruktoriui keleiviai nerūpėjo
Tačiau aeroklubo vadovo kalbas paneigė kartu su pilotu skridęs
instruktorius Romanas Azarevičius.
„Lakūnas turi reikalingą piloto licenciją, todėl jam mokytis tūpti ir
kilti nereikėjo“, – tvirtino instruktorius.
Pasak jo, tai buvę lakūno pasiskraidymai savo malonumui. Jis paprašęs
instruktoriaus padėti jam paskraidyti.
„Aš mačiau, kad kartu skrido ir žmonės, tačiau iš kur jie ir ar jie
skrido už pinigus, man nerūpėjo“, – teigė R.Azarevičius.
Vėliau instruktorius užsiminė, kad tokie pasiskraidymai pilotui
kainuoja, o jis nenorėjęs mokėti iš savo kišenės.
Galutinai susipainiojęs R.Azarevičius nukirto, kad šiais skrydžiais
jokios instrukcijos nebuvo pažeistos.
Iš Palangos oro uosto virš kurorto skraidęs pilotas pirmadienį telefonu
nebuvo pasiekiamas ir Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus
pavaduotojui A.Šumskui.
˙