Lietuvos laivą sustabdė rusai
Su Karibų jūros valstybėlės Sent Kitso ir Nevio vėliava plaukiojantį laivą „Beam“ Klaipėdos uoste sustabdė jo įgulos nariai – Rusijos piliečiai. Jūrininkai Lietuvos institucijas informavo, kad šiame „Arctic Fishing“ laive pažeidinėjamos tarptautinės Darbo jūrų laivyboje konvencijos nuostatos.
Iš pradžių „Beam“ įgula kreipėsi į Lietuvos jūrininkų sąjungą (LJS). Laive apsilankę Klaipėdos uoste reziduojantys Tarptautinės transporto federacijos (ITF) inspektoriai išsiaiškino, kad Rusijos jūrininkų skundas nėra laužtas iš piršto – su jais sudarytos darbo sutartys neatitiko konvencinių reikalavimų.
Kai „Arctic Fishing“ vadovybė nurodytu laiku nepašalino ITF atskleistų pažeidimų, tyrimą pratęsė Lietuvos saugios laivybos administracija (LSLA).
Paaiškėjo, kad krabų ekspedicijos organizatoriai prieš reisą „Beam“ įgulos narius vertė pasirašyti netgi absurdiškas sutartis, kad jie įsipareigoja 10 dienų dirbti nemokamai. Neteisėti reikalavimai sutartyse buvo apkaišyti laivo parengimo reisui darbais.
Penkiolikos jūrininkų įgula, tarp kurių buvo tik vienas Lietuvos pilietis, skundėsi ir dėl nesumokėtų avansų.
Jūrininkai nusivylė darbdaviais
„Arctic Fishing“ pranešėme, kad „Beam“ neišplauks iš Klaipėdos, kol tikrinsime skundą. Pažeidimai nebuvo išgalvoti. Per derybas su LJS ir ITF inspektoriais įmonė sutiko koreguoti darbo sutartis“, – kalbėjo LSLA laivybos kontrolės skyriaus vadovas Linas Kasparavičius.
Lietuvos jūrininkų sąjungos vadovas Petras Bekėža patvirtino, kad Rusijos jūrininkų interesai buvo apginti: „Laivas „Beam“ jau išplaukė į Baltiją. Darbo sutarčių pažeidimai pašalinti, todėl nebeliko kliūčių toliau jį laikyti Klaipėdos jūrų uoste“.
Aštuoni „Beam“ įgulos nariai, Rusijos piliečiai, nepanoro gaudyti krabų Barenco jūroje. Jie išvyko namo į Petropavlovską Kamčiatską. Sutartis dėl darbo „Arctic Fishing“ laivuose su jais sudarė tenykštė jūrininkų įdarbinimo įmonė „Olankam“.
Nusivylę darbdavių pažadais vyrai išvyko naktį, laive palikę raštelius, kad atsisako ir atlyginimų.
LJS žiniomis, „Olankam“ neteisėtai verbavo Rusijos piliečius ir siūlė jiems darbą užsienio šalių laivuose. Ši įmonė nėra įgijusi valdžios leidimo verstis tokia veikla. Dabar iš Kamčiatkos ne tik į Maskvą, bet ir į Klaipėdą skrieja jūrininkų žmonų laiškai – jos skundžiasi, kad “Arctic Fishing“ nemoka atlyginimų jų vyrams.
„Mus jau pasiekė žinios, kad „Olankam“ veikla įdarbinant Rusijos jūrininkus kitų valstybių laivuose pradėjo domėtis Kamčiatkos prokuratūra“, – kalbėjo P.Bekėža.
Mulkina įgulas ne pirmą kartą
Laivas „Beam“ Klaipėdos jūrų uoste pasirodė prieš metus – čia jis buvo remontuojamas. Tada komandoje būta ne tik Rusijos, bet ir Pietryčių Azijos šalių atstovų. Pakeitus senąją įgulą, laivas jau rengėsi plaukti į Barenco jūrą, bet jį vėl sustabdė patys jūrininkai.
Tąkart devyni „Beam“ įgulos nariai kreipėsi į Klaipėdos apylinkės teismą dėl skolų – pateikė jūrinį ieškinį „Arctic Fishing“ savininkams dėl nesumokėtų atlyginimų. Rusijos jūrininkai reikalavo, kad įmonė su teismo išlaidomis jiems grąžintų 411 tūkst. litų skolą.
Kol ginčas buvo nagrinėjamas teisme, laivui taikytos laikinosios apsaugos priemonės – jis buvo areštuotas kaip jūrininkų ieškinio garantija. „Arctic Fishing“ uždrausta laivą parduoti, įkeisti, perleisti, atlikti kitokias su juos susietas finansines operacijas.
Teismo įpareigojimai buvo panaikinti tik tuomet, kad darbdaviai sutiko patenkinti Rusijos jūrininkų reikalavimus – laivo „Beam“ įgulos nariams sumokėta didesnė dalis atlyginimų.
„Jūros vilkas“ įkliuvo ir Klaipėdoje
Klaipėdos teisme nagrinėjamos dar dvi panašios bylos. Vienoje jų figūruoja kitas liūdnai išgarsėjęs “Arctic Fishing“ laivas „Jūros vilkas“, kurį Rusijos pasieniečiai pernai sulaikė dėl įtarimų neteisėtais gaudant krabus išskirtinėje šios šalies ekonominėje zonoje. Lietuvos laivas buvo areštuotas ir įkalintas Murmansko uoste.
Dėl areštuoto „Jūros vilko“ vos ne tarptautinį skandalą sukėlė Žemės ūkio ministerija. Laivas išvaduotas po to, kai „Arctic Fishing“ sumokėjo Lietuvos piliečiui kapitonui Aleksandrui Gruško Murmansko teismo skirtą 53 tūkst. eurų administracinę baudą už žvejybos Barenco jūroje, rusų ekonominėje zonoje, taisyklių pažeidimus.
Kitaip tariant, „Jūros vilko“ vedlys nubaustas už brakonieriavimą svetimos valstybės vandenyse. Tai iš esmės pripažinusi žemės ūkio ministrė Virginija Baltraitienė kažkodėl ir toliau gynė Lietuvos garbę – siūlė prisiimti visą kaltę ES institucijoms, nes jos esą neinformavo apie pasikeitusias Rusijos ekonominės zonos Barenco jūroje ribas.
V.Baltraitienės išvados privertė šypsotis kai kuriuos okeaninės žūklės specialistus – juk nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės už neteisėtą veiklą. Ar ministrei nevertėtų pareikalauti tam tikros atsakomybės iš žvejybos reikalus kuruojančių, jai ir kitiems Vyriausybės nariams informaciją teikiančių Žuvininkystės departamento konsultantų ?
Barenco vandenis toliau naršančio „Jūros vilko“ ir dar vieno tokio pačio „Arctic Fishing“ laivo „Karalius“ įgulas sudaro vien Rusijos piliečiai, nors pagal įstatymus Lietuvoje registruotuose laivuose turi dirbti ne mažiau kaip du trečdaliai mūsų šalies arba Europos Sąjungos erdvės piliečių.
Anksčiau su Rusijos vėliava plaukiojusį „Karalių“ (ankstesnis pavadinimas – „Sayany“) Olandijos uoste patikrinę ITF inspektoriai konstatavo, kad jame pažeidinėjami ES darbo įstatymai. Šalia stovėjęs „Jūros vilkas“ (buvęs „Bristol“) tada rusiškos vėliavos dar nebuvo pakeitęs į lietuvišką.
Paaiškėjo, kad „Arctic Fishing“ laivų dvynių įgulas sudaro 28 jūrininkai. Tarp jų tik keli žmonės (kapitonai ir vyresnieji mechanikai) buvo Lietuvos piliečiai.
Krabus traukia ir „Žalgiris“
Diplomuoti, bet jokios krabų gaudymo Arkties vandenyse nesukaupę Lietuvos kapitonai „Arctic Fishing“ savininkų greičiausiai buvo įdarbinti tik kaip statytiniai – žūklei vadovavo ne jie, o iš Kamčiatkos, kur irgi knibžda krabų, į Barenco jūrą komandiruoti labiau įgudę šio verslo specialistai – Rusijos piliečiai.
Neseniai „Arctic Fishing“ flotilę papildė dar vienas laivas su Lietuvos vėliava „Žalgiris“ (ankstesnis pavadinimas – „Kapitan Basov“). Anksčiau jis irgi gaudė krabus Kamčiatkoje, buvo patekęs į Rusijos specialiųjų tarnybų akiratį dėl įtarimų neteisėtai žūklaujant išskirtinėse zonose. Kas vadovauja „Žalgiriui“, kokia šio laivo įgula, kol kas nežinoma.
„Jeigu gausime duomenų, kad „Žalgiryje“, panašiai kaip „Jūros vilke“ ir „Karaliuje“, įdarbinant jūrininkus apeinami darbo įstatymai, pradėsime dar vieną tyrimą“, – kalbėjo Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) Klaipėdos teritorinio padalinio vadovas Edmundas Gustainis.
Žvejybai vadovauja iš Sietlo
VDI pareigūnai nustatė, kad Rusijos darbo jėgos ištekliais pasinaudojusi lietuviška įmonė „Arctic Fishing“ pažeidinėjo Lietuvos ir ES įstatymus – apie savo laivuose „Jūros vilkas“ ir „Karalius“ įdarbintus svetimšalius nepranešė „Sodrai“, valstybei nemokėjo už juos privalomų mokesčių.
Už kiekvieną krabų gaudytoją, jeigu jis iš tikrųjų buvo nelegaliai įdarbintas „Arctic Fishing“ laivuose, įmonės vadovui Giedriui Gruzdžiui tiesiogiai gresia administracinės baudos nuo 3 iki 10 tūkst. litų.
V.Gruzdys dar įtariamas trukdęs dirbti VDI darbuotojams – nepateikė prašomų dokumentų ir duomenų apie įmonės, kuriai vadovauja, veiklą, jos santykius su Magadane registruota firma „Olankam“. V.Gruzdys teigė, kad ne viską žino.
Klaipėdos apylinkės teismas sprendimus dėl „Jūros vilko“ ir „Karaliaus“ įgulų sudarymo teisėtumo skelbs šį mėnesį.
Pagrindinis „Arctic Fishing“ savininkas – į JAV emigravęs Rusijos pilietis Aleksandras Silaginas, anksčiau dirbęs Sovietų Sąjungos žvejybos sistemoje.
Sumanęs plėtoti žvejybos verslą Barenco jūroje A.Silaginas Rusijoje įsigytų krabų žūklės laivų vėliavas pakeitė patogesnėmis. Savo įmonę jis registravo ne Sietle, kur gyvena, o Klaipėdoje.