Ketvirtadienį visuomenei buvo pristatytas prevencinis projekto filmukas, kuris yra demonstruojamas ir mokyklose. Įraše atskleidžiama, kas nutinka dažniausiai, kai važiuojama neatsakingai. Kviečiama pagalvoti, kas žmogui yra svarbiausia, – gyvybė ar kelionės tikslas.
Idėja – po nelaimių
„Ši problema susijusi ne tik su vaikais, bet ir su suaugusiaisiais. Po nelaimių Dembavoje, Justinos Šikšniūtės atvejo pamačiau, kad šiai problemai neskiriama pakankamai dėmesio“, – sakė projekto vadovas.
Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad net 80 proc. jaunimo susigundo vykti pakeleivingomis mašinomis.
„Facebook" tinkle surengėme provokaciją ir siūlėme pavėžėti merginas. 90 proc. merginų sakė, kad važiuotų. Paklausus, ar bandytų perduoti draugams ar kitiems asmenims, kaip ir su kuo vyksta, dauguma tik paklausė, o kam to reikia? Vaikai tuo susivilioja tarsi lengvai gaunamu saldainiu. Tačiau labai svarbu prevencines priemones skleisti po mokyklas. Projektą vykdysime iki 2020 metų, nes norime apkeliauti visus Lietuvos miestus ir miestelius“, – dėstė projekto vadovas.
Organizatorius kreipėsi į Valstybinę mokesčių inspekciją su prašymu išsiaiškinti, ar ši veikla yra legali.
„Inspekcijos atstovas atsakė, kad jei žmogus neturi leidimo ir ima pinigus, jam skiriama piniginė bauda. Kol kas tai didžiulis šešėlis, kurio kažkodėl nežiūri mūsų vadovai“, – skundėsi projekto rengėjas.
Prie projekto prisidėjo BPC
Bendrojo pagalbos centro (BPC) Vilniaus skyriaus viršininko pavaduotoja Jelena Montvilienė pristatė naujoves norint prisišaukti pagalbą.
„Džiaugiamės turėdami galimybę prisidėti prie projekto ir visuomenės informavimo. Mūsų įnašas kuklus, tik patarimais ir šiek tiek organizaciniais klausimais“, – teigė moteris.
BPC pirmiausia pataria susilaikyti nuo tokių kelionių. Patekus į nelaimingą situaciją, reikia nedelsiant kreiptis pagalbos.
Reikia pranešti artimiesiems apie planus, įsidėmėti mašinos numerį. Atkreipti dėmesį į kelio nuorodas, ženklus, adresus. Patariama nedelsiant skambinti telefonu 112. Tuomet BPC mato apytikslias vietos koordinates. Kad paieška neužtruktų, geriausia patiems stebėti aplinką. Be to, galima kreiptis į BPC ir trumpąja SMS žinute. Tačiau tai nepadės nustatyti įvykio vietos.
„Dažniausiai vaikai sako, kad jie nestebėtų ženklų, tik praneštų apie tris medžius, ir viskas. Toks jų suvokimas. Jaunimas mano, kad BPC yra kaip aiškiaregiai“, – papildė M.Jonušas-Minedas.
Jis pasiūlė įkrauti savo telefonus, nes dažnai vaikai tai pamiršta, ir užsirašyti pagalbos telefoną 112, kad po to nekiltų klausimų, kam ir kur skambinti.
Projekto vadovo teigimu, žmonės pasirenka „Facebook“ vežėjus dėl nelankstaus autobusų grafiko, brangių bilietų ar piktų vežėjų. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija pažadėjo imtis priemonių, kad būtų mažinamos bilietų kainos, be to, gerinti infrastruktūrą ir imtis kitų reikalingų priemonių.
Projekto vadovas iniciatyvos ėmėsi iš asmeninių lėšų. Truputį prie projekto prisideda ir rėmėjai, tačiau tikrai nedaug.
„Mūsų valdžia paglosto galvą, bet pasako, kad durys ten. Ačiū Dievui, turime rėmėjų. Bet pas mus biurokratų kraštas, norėdamas gauti paramą turi nueiti kryžiaus kelius. Jau geriau man tai kainuos asmeniškai, bet jausiuosi ramus ir orus. Aš Lietuvos pilietis, kuriam nėra „dzin“, – tvirtai paaiškino vadovas.
Nuo vežėjų nukentėjo ir pats
Du kartus M.Jonušui-Minedui teko stabdyti automobilius ir vykti iš Klaipėdos į namus.
„Prieš metus pats taip keliavau, nes neturėjau kito pasirinkimo. Laukiau autobuso, o jam neatvykus nurodytu grafiku išėjau namų link. Eidamas Šilutės keliu susistabdžiau pakeleivingą mašina.
Sustojo vairuotojas vyras ir pradėjo mane erzinti, grasinti, kad išmes iš automobilio, kažkur nuveš ir panašiai. Tikrai buvau išsigandęs ir pajutau tą baimės jausmą. Vos tik sustojus iššokau iš automobilio“, – pasakojo apie savo patirtį projekto vadovas.
M.Jonušas-Minedas sakė, kad pasimokė iš to įvykio ir daugiau niekada į tokias mašinas nelips, ir kitiems patarė saugoti save.
Policijos atstovai atsisakė dalyvauti
Policija buvo pakviesta dalyvauti M.Jonušo-Minedo organizuojamoje spaudos konferencijoje, tačiau atsisakė. Buvęs dainininkas net normaliai nepristatė savo projekto policijai.
„Kai nežinome tiksliai apie projektus, tai tokiuose konferencijose ir nedalyvaujame. M.Jonušo-Minedo projekte policija nei dalyvauja, nei kažką bendro su juo turi, tai ir nustebino keistas jo kvietimas“, – teigė Policijos departamento atstovas spaudai Ramūnas Matonis.
Paklausus ar yra tokių asmenų, kurie gali diskredituoti policijos darbą, atstovas spaudai sakė, kad priima visų žmonių pagalbą ir informaciją.
Kiekvieno žmogaus gautą informaciją jie įvertina ar ji policijai gali kažkuo padėti ir prisidėti. Jie žiūri, ar ta informacija yra rimta ar ne. Reikalinga dalimi policijos atstovai pasinaudoja, o nerimtą informaciją tiesiog išmeta lauk.
„Policijai nesvarbu, kas jiems suteikia informaciją. Neturi jokios reikšmės nei lytis, nei rasė, nei išsilavinimas, nei dar kažkokie kiti dalykai“, – tikino R.Matonis.
VMI papiktino Minedo žodžiai
Darius Buta, VMI Komunikacijos vadovas:
„Ponas M.Jonušas, prieš kalbėdamas kažką, turėtų įsitikinti, ar jis kalba teisybę. Reikėtų nepainioti savo kvailų viešųjų ryšių su visuomene. Nereikia kišti Mokesčių inspekcijos, kuri labai įdėmiai žiūri, ar visas verslas veikia sąžiningai. Tokie žmonės įžeidžia VMI.
Kai žmogus užsiima verslu – perveža žmones, krovinius ir panašiai, tuomet jis privalo veiklą registruoti. Jis gali kurti įmonę, išsiimti verslo liudijimą arba registruoti individualią veiklą pagal pažymą.
Niekas nedraudžia pavežti kaimynui kaimyną ar studentui studentą. Mokesčių inspekcija nemato jokios mokestinės žalos, kai žmogus padeda žmogui. Kitaip tariant, žmonės gali lengvai susimesti ant kuro ir važiuoti kartu ir tai nėra verslas. Be to, reikėtų nemaišyti dviejų dalykų, kas yra mokesčiai ir saugumas kelyje.“