Vilnietis fotografas Andrius Surgailis žino, kad ant Žaliojo tilo su rugių pėdu jau septintą dešimtmetį stovi jo motina grafikė Aspazija
Vaivadaitė-Surgailienė.
Tiesa, įrodyti, kad valstietė ant tilto ir A.Surgailienė yra tas pats
asmuo, sunku, nes skulptūros veidas kitoks.
Nenori mamos matyti Grūte
„Čia tavo mamos paminklas“, – ne kartą girdėjo A.Surgailis, eidamas
per Vilniaus centre stovintį Žaliąjį tiltą.
„Vaizdas būdavo visiškai nesuvokiamas. Nuoširdžiai nesuprasdavau, kodėl
mamos paminkle ne jos veidas, bet man aiškindavo: „Nebuvo galima!“ –
pasakojo A.Surgailis.
Vaikystėje jam buvo paaiškinta, kad skulptūroje vaizduojama jo motina,
tačiau jos veidas pakeistas, nes skulptoriai negalėjo lipdyti konkretaus
žmogaus veido -- reikėjo sugalvoti, koks galėtų būti idealus valstietis
ar darbininkas. Simbolių veidai turėdavo būti apibendrinti.
„Kad ir pusinė, bet tai – mano mamos skulptūra. Girdėjau, kad ją
nuvers, bet nesunaikins“, – viliasi A.Surgailis.
Šeimai tokie svarstymai skaudūs. Jai itin nesinorėtų
A.Vaivadaitės-Surgailienės skulptūros matyti Grūto parke.
Gal šeima norėtų šią skulptūrą pasistatyti savo kieme? „Juokaujate?
Net tokia mintis nebuvo kilusi“, – sakė fotografas.
Skulptoriai vaizdavo aukas
Įrodyti, kad skulptūroje pavaizduota jo motina, A.Surgailis negalėtų –
neišlikę jokių nuotraukų iš jos pozavimo. Bet gal nuo sunaikinimo
apgintų skulptoriaus palikuonys, kurie paveldėjo autorines teises?
„Viskas būtų tvarkoj – išskyrus tą kampinę skulptūrą su kareiviais.
Jei jos nebūtų – viskas išsispręstų!“, – mąstė A.Surgailis.
„Skulptoriai pavaizdavo aukas. Tai – paminklai paprastam žmogui, kuris
niekuo dėtas. Patys pagalvokite, ar žmogus savo noru eina į
kariuomenę?“, – sakė architektė Dainora Juchnevičiūtė Vaivadienė,
pirmoji skulptoriaus Petro Vaivados žmona.
Architektės manymu tai būtų savo kultūros istorijos naikinimas, nes
niekada nebematysime visų meno vystymosi etapų. Juk Latvijoje stovi
visi paminklai – jų nenušlavė.
Kaunietį pastebėjo muziejuje
Kaunietė Irena Jadvyga Naujokienė pasakojo, kad prieš dvejus metus
miręs vyras jai yra užsiminęs, jog būdamas studentas pozavo darbininko
skulptūrai ant Vilniaus Žaliojo tilto.
Tuo metu Algimantas Naujokas buvo studentas ir dažnai ateidavo į Kauno
karo muziejų, kur dirbo jo motina. Ten jį ir pamatė skulptorius
Bernardas Bučas. Pozuoti reikėjo keletą kartų.
Tik kartą, kai šeima lankėsi Vilniuje, A.Naujokas parodė skulptūrą,
kuriai pozavo.
„Iš figūros ir kelnių gal ir panašus, o veidas gal nelabai“, – sakė
I.J.Naujokienė. Bet ji tuo metu savo būsimojo vyro dar nepažinojo.
Išgirdusi, kad norima nuimti skulptūras nuo Vilniaus centre esančio
tilto, I.J.Naujokienė pajuto gailestį. Jos manymu, ši skulptūra
pasmerkta Grūto parkui.
Ji pabrėžė, kad jos vyras niekada nebuvo sovietinis žmogus, bet
pozuodamas nemanė, jog daro ką nors bloga.
Kai pozavo darbininko skulptūrai, jis studijavo Politechnikos institute,
vėliau dirbo vienoje Kauno gamykloje, statydamas savo garažą patyrė
sunkią traumą, bet pagijo ir gyveno iki 80 metų.
I.Naujokienė kalbėjo su savo Vokietijoje gyvennačomis dukterimis – jos
nesuprata, kam reikia tas skulptūras no tilto nukelti. Pavyzdžiui,
Vokietijoje saugomas visų laikotarpių menas.
„Lyg ir norėtume, kad tas tiltas būtų su skulptūromis , – sakė ji.
Buvo įsiliepsnojusi meilė?
Vilniečių Venckevičių šeima irgi planuoja fotosesiją šalia kitos Žaliojo
tilto skulptūros – studentės.
Prieš metus mirusi keramikė Elė Tulevičiūtė-Venckevičienė visada
didžiavosi, kad stovi ant Žaliojo tilto su knygomis rankoje. Namuose
moteris itin saugojo pagal šią skulptūrą sukurtą biustą.
Prieš savaitę per televiziją buvo paskelbta, esą skulptorius Petras
Vaivada ant Žaliojo tilto sukūrė savo mylimosios skulptūrą.
Tačiau tikroji meilės istorija – kitoje tilto pusėje. Skulptoriaus
Juozo Mikėno mylimoji Vilniaus centre įamžinta kaip studentė.
„Ji buvo studentė, jis – profesorius. Gyvenime suprantamas dalykas:
tai buvo profesoriaus ir studentės romanas“, – pasakojo 93 metų
vilnietis statybų inžinierius Gustavas Venckevičius, E.Tulevičiūtę
vedęs jau vėliau.
G.Venckevičius neabejoja, kad tai buvo nekalta platoniška meilė. „Abu
buvo lėti žmonės toje srityje“, – aiškino jis.
G.Venckevičius piktinasi gandais: „Aš, jos vyras, sakau: gerai žinau,
kad ji artimų santykių su J.Mikėnu neturėjo. J.Mikėnas buvo vedęs ir
mėgo nuolat gauti užsakymų. Jei būtų turėjęs tikrą romaną – nuplauktų
visi jo užsakymai, nes jo žmonos šeima buvo įtakinga. Jis viską
apskaičiavo ir nesiryžo skirtis.“
J.Mikėnas vėliau dažnai ateidavo pas Venckevičius į svečius. „Jis
aiškiai suprato, kad aš neabejoju, jog tarp jų nieko nebuvo“, – aiškino
G.Venckevičius, dirbęs LSSR Statybinių medžiagų pramonės ministro
pavaduotoju, o vėliau liaudies ūkio taryboje
G.Venckevičius prisimena, kad jo žmona buvo labai gero būdo, draugiška,
visų mylima. Ji noriai dovanodavo daugybę savo sukurtų vazų, lėkščių.
Nepatinka tiktai kareiviai
G.Venckevičius pasakoja, kad atkūrus Lietuvos nepriklausomybę pats buvo
šių skulptūrų griovimo šalininkas.
„Aš – patriotas. Kai Sąjūdis veikė, buvau kraštutinis žmogus:
griauti! Bet praslenka dvidešimt metų, jau istorikai pradeda rašyti
istoriją ir nuomonės keičiasi“, – aiškino jis.
Jo manymu, dabar reikėtų rasti formą, kaip tas skulptūras palikti. Bet
reikia ką nors sugalvoti. Pavyzdžiui, ant tilto užrašyti, kaip atsirado
tos skulptūros, kad suprastų ir jaunimas, ir užsieniečiai.
Gydytojas Petras Tulevičius, E.Tulevičiūtės-Venckevičienės brolis,
prisimena, kad jo sesuo buvo išvaizdi mergina. Studentės laikysena ir
veidas – tikrai jo sesers.
„Man nesinorėtų, kad tą skulptūrą nukeltų“, – sakė P.Tulevičius.
Tačiau pridūrė, kad jam nepatinka kareiviai ant tilto.
Vilnius skulptūrų į Grūtą neatiduos
Augis Gučas, architektas
„Kiek žinau, jeigu jau bus nutarta nukelti skulptūras nuo Žaliojo tilto,
jos tikrai nekeliaus į Grūto parką. Vilnius kartą jau pražiopsojo –
užtenka. Dabar panaudos jas sau.
Svarstomi du variantai: parduoti skulptūras tarptautiniame aukcione
arba pastatyti skulptūras prie Vilniaus ir lankytojams už jų apžiūrėjimą
pardavinėti bilietus.
Autoriaus teisės saugo kūrinį nuo kopijavimo. Dėl jo buvimo vietos
sprendžia savininkas, šiuo atveju – Vilniaus savivaldybė. Bet
skulptorių palikuoniai galėtų reikalauti dalies nuo parduotų bilietų.“
Valstybės saugoma kultūros vertybė
Vilniaus Žaliasis tiltas pastatytas 1952 metais.
Prieš tai buvęs plieninių santvarų tiltas 1944 metų naktį iš liepos
6-osios į 7-ąją buvo susprogdintas vokiečių kariuomenės kartu su vandens
siurbline ir miesto elektros stotimi.
Dabartinio tilto projektą parengė tuomečio Leningrado projektavimo
institutas „Projektstalkonstrukcija“, tiltą statė rusų kariuomenės
inžinerinis dalinys.
1952 metais tiltas buvo papuoštas keturiomis skulptūrų grupėmis.
„Mokslo jaunimo“ autoriai – Juozas Mikėnas ir Juozas Kėdainis, „Taikos
sargyboje“ – Bronius Pundzius, „Pramonės ir statybos „ – Napoleonas
Petrulis ir Bronius Vyšniauskas, „Žemės ūkio“ – Bernardas Bučas ir
Petras Vaivada.
Sovietmečiu tiltas buvo vadinamas Ivano Černiachovskio ir Felikso
Dzeržinskio vardais.
1993 metų sausio 28 d. Žaliasis tiltas su skulptūromis buvo įtrauktas į
Lietuvos kultūros vertybių sąrašą.
Kultūros ministro įsakymas nurodė jį „saugoti viešam pažinimui ir
naudojimui“.