Ar smarkiai rizikuojame lipdami į taikų civilinį lėktuvą, kurio pilotai
turi tik vieną užduotį – sėkmingai nuskraidinti keleivius kitapus
Baltijos jūros?
Aviacijos specialistai tikina, kad važiuodami automobiliu rizikuojame
gerokai daugiau – Lietuvos keliuose kiekvieną savaitę eismo įvykių metų
žūsta bent keli žmonės. Taigi, tikimybė žūti aviacijos katastrofoje
pakilus kuriame nors Lietuvos oro uoste gerokai mažsnė negu laimėti
milijoną litų loterijoje.
Rusai nerimsta ir padangėje
Švedijos karinių oro pajėgų atstovai praėjusią savaitę viešai paskelbė,
kad iš Kopenhagos (Danija) oro uosto pakilęs civilinis orlaivis vos
išvengė susidūrimo su Rusijos naikintuvu.
Oro erdvės kontrolės tarnybai užfiksavus radarų nesusekamą lėktuvą, į
orą pakilo Danijos ir Švedijos naikintuvai, tačiau jų pilotai taip pat
nesugebėjo nustatyti, kam priklauso karinis lėktuvas. Vis tik manoma,
kad tai būta Rusijos orlaivio.
Šios šalies atstovai atkirto, kad šios šalies karinis lėktuvas skrido
už 70 kilometrų nuo civilinio orlaivio ir susidurti niekaip negalėjo.
Gerokai rimtesnis incidentas šiemet kovą įvyko taip pat prie Kopenhagos.
Tąkart Rusijos karinis lėktuvas praskrido vos per 100 metrų nuo
Skandinavijos oro linijų SAS orlaivio.
Neišsitenka tik virš jūros
Valstybės įmonės „Oro navigacija“ Regiono skrydžių valdymo centro
viršininkas Nerijus Maleckas atskleidė, kad Švedijos atstovų viešai
skelbta informacija jam pasirodė šiek tiek prieštaringa.
„Pranešta, kad skrido radarų nepastebimas lėktuvas, tačiau jis buvo
atpažintas. Galbūt kariškiai tai padarė kažkokiais kitais naudojamais
būdais“, – svarstė oro navigacijos paslaugas civilinėms reikmėms
teikiančios įmonės atstovas.
Pasak jo, visi nesusipratimai įvyksta būtent virš Baltijos jūros,
neutraliose teritorijose. Lietuvos teritoriniuose vandenyse ir
žemyninėje šalies dalyje tokių incidentų nebūna.
Siekia likti nematomi
Kai orlaivis skrenda įjungtu atsakikliu, skrydžių vadovai mato jo
skrydžio aukštį ir greitį. Net nepateikus skrydžio plano tokiu atveju
kompiuterio ekrane matyti judėjimo kryptis. Iš anksto pateikus skrydžio
planą, skrydžių vadovai žino orlaivio modelį, maršrutą.
Kariškiai iš atsakiklio gauną tą pačią informaciją, o kilus abejonėms
turi galimybę pasitelkti oro policijos misiją atliekančius NATO
naikintuvus, kurių pilotai gali apžiūrėti skrendantį objektą.
„Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO) rekomenduoja
laikytis skrydžių taisyklių net neutraliose teritorijose. Orlaivis turi
skristi įjungtu atsakikliu ir palaikyti radijo ryšį su skrydžių vadovais
– tokie yra Lietuvos ir daugelio kitų šalių reikalavimai“, – aiškino
N.Maleckas.
Pasak jo, skrisdami virš Baltijos jūros taip visada elgiasi Švedijos
kariškiai ir su jais nekyla jokių nesusipratimų.
Situacija nėra beviltiška
Kai orlaivis skrenda išjungtu atsakikliu ir nepateikus skrydžio plano,
tai jau kelia grėsmę. Kita vertus, net tokia situacija nėra beviltiška.
„Radarai vis tiek užfiksuoja neatpažintą dėmę. Tuomet kariškiai
dažniausiai siunčia naikintuvas, o mes civilinius orlaivius nukreipiame
toliau nuo neatpažintos žymės. Galbūt prasprūsta tik labai slapti
orlaiviai“, – kalbėjo N.Maleckas.
Kartais skrydžių vadovai prašo lėktuvo įgūlos pasižiūrėti, ar nieko
nematyti pro langą. Tokiu būdu pasikeičiama svarbia informacija.
Lėktuvuose taip pat yra susidūrimo išvengimo įranga, kuri taip pat gali
atpažinti orlaivį ir pranešti apie pavojingą suartėjimą.
Koks atstumas yra saugus?
Lietuvos oro erdvėje atstumas tarp lėktuvų viename aukštyje negali būti
mažesnis kaip 8 kilometrai, vertikalus atstumas – 300 metrų. Šiuos
parametrus lemia ir „Oro navigacijos“ turima skrydžių valdymo įranga.
Civiliniuose orlaiviuose įrengta aukštimačių sistema, kuri padeda labai
tiksliai išlaikyti atstumą. Kariniuose orlaiviuose tokios sistemos
nėra, todėl prasilenkiant su kariškių lėktuvais nustatytas dvigubai
didesnis vertikalus atstumas – 600 metrų.
Tiesa, visos skrydžių vadovų pastangos užtikrinti saugų eismą padangėje
gali nueiti perniek, nes priešiškai nusiteikusios šalies naikintuvas
gali žaibiškai pakeisti skrydžio kryptį ir tokį atstumą įveikti per
kelias sekundes.
Ar gali keleivinis lėktuvas skristi išjungtu atsakikliu?
„Toks orlaivis išvis negalėtų pakilti iš oro uosto, o kiekviename
lėktuve įrengtas net atsarginis atsakiklis“, – pasakojo N.Maleckas.
Žinoma, niekada negalima atmesti techninio gedimo ar žmogaus
įsikišimo galimybės, bet civilinėje aviacijoje tokie atvejai labai reti.
Jau nukrito du naikintuvai
O įsimintiniausios nelaimės aviacijos srityje virš Lietuvos vis tik
susiję su kariškių orlaiviais.
2011 metų rugpjūčio 30 dieną karinių pratybų metu prancūzų naikintuvas
„Mirage 2000 C“ netoli Šiaulių sparnu kliudė Lietuvos karinių oro pajėgų
lengvąjį atakos lėktuvą „L-39 Albatros“.
Pastarasis nulėkė į mišką ir sudužo pelkėje, abu pilotai katapultavosi
ir nenukentėjo.
Dar rimtesnis incidentas įvyko 2005 metų rugsėjo 15-ąją, kai nukrypęs
nuo kurso Šakių rajono ūkininko laukuose sudužo Rusijos kariškių
naikintuvas Su-27.
Jo pilotas taip pat katapultavosi ir nenukentėjo. Naikintuvas skrido iš
Sankt Peterburgo į Kaliningrado sritį.
Įvykio aplinkybes tyrusi komisija provokacijos požymių neaptiko. Tyrėjų
nuomone, nelaimę lėmė paties piloto klaidos bei Rusijos kariškių
skrydžių vadovų aplaidumas.
˙