Vos prieš kelias dienas stebėjęs, kaip pasirašoma investicijų sutartis su styginį transportą kuriančia kompanija „Rail Skyway Systems Ltd“ J.Sartauskas jam skambinusiems žurnalistams turėjo aiškintis, kodėl tokia sutartis buvo sudaryta.
Iš pradžių norėjo 30 km bandymų trasos
Portalui lrytas.lt Šiaulių miesto meras sakė, kad su šios kompanijos atstovais pirmą kartą susidūrė pavasarį per Kelmėje vykusį Šiaulių apskrities merų pasitarimą.
„Tada kompanijos atstovai pristatė savo viziją ir pasiūlė apsvarstyti galimybę atidaryti laboratoriją su 30 kilometrų bandymo trasa. Nusprendėme pasižvalgyti, ar mūsų apskrityje tokių galimybių yra, ar nėra.
Po to jie vėl atvyko į regiono plėtros tarybą, kur buvo užsiminta, jog tokia trasa galėtų driektis per Šiaulių ir Joniškio rajonus.
Bet mes atvirai pasakėme, kad toks projektas ne mūsų jėgoms ir mes jo nesiimsime. Tada kalba pasisuko apie bandymų poligoną, sklypą laboratorijai, 30 kilometrų trasos įrengimą paliekant ateičiai“, - sakė J.Sartauskas.
Vieta šalia bazės - atsitiktinumas
Reikiamo dydžio sklypas kompanijai „Rail Skyway Systems Ltd“ buvo surastas pramonės parke.
Pasak Šiaulių mero, tinkamo dydžio sklypas šaliai NATO bazės atsirado atsitiktinai.
„Tai lyg meteoritas, kuris atsitiktinai nukrito į tą vietą. To sklypo be jokių tinklų ir infrastruktūros mums dar gal nebūtų prireikę ilgai“, - sakė J.Sartauskas.
„Mes pasirašėme sutartį su Lietuvoje registruota įmone. Na, jos steigėjas yra Rusijos pilietis. Leiskite paklausti, ar mažai tokių įmonių yra Lietuvoje?
Su kompanija „Rail Skyway Systems Ltd“ pasirašėme tokią pat sutartį, kaip ir su kitais Šiaulių pramonės parke įsikūrusiais investuotojais.
Vienintelis skirtumas yra tas, kad apsidrausdami mes dar paprašėme milijono litų užstato.
Sutartyje yra numatyta, per kiek laiko ir kiek lėšų ši įmonė privalo investuoti, kiek darbo vietų sukurti. Investuotojui neįvykdžius šių sutartyje numatytų sąlygų sutartį galima nutraukti“, - sakė J.Sartauskas.
Grėsmių nacionaliniam saugumui neįžvelgė
Investicijų sutartį pasirašę kompanijos „Rail Skyway Systems Ltd“ neslepė, kad Šiauliuose įkūrus laboratoriją čia persikeltų dirbti apie 40 šiuo metu Baltarusijoje dirbančių jų inžinierių ir mokslininkų, o laboratoriją baiminantis informacijos nutekėjimo konkurentams – statytų sava statybos kompanija.
Paklaustas apie grėsmės dėl užsienio specialistų įdarbinimo Šiaulių miesto meras atsakė: „Mes gyvename ne Afrikoje. Yra užsieniečių priėmimo į darbą kvotos, kurių jokia Lietuvoje veikianti kompanija negali pažeisti“.
Atsikirsdamas į konservatorių lyderio jam mestus kaltinimus dėl galimo nacionalinio saugumo pažeidimo J.Sartauskas sakė tikįs, kad mūsų valstybė yra pajėgi nustatyti ar verslas yra legalus, ar – ne.
„Negi jūs manote, kad kompanijos „Rail Skyway Systems Ltd“ laboratorija bus tokia vieta, kurią statant neprižiūrės statybos priežiūros specialistai, o pastačius - negalės patekti priešgaisrinės apsaugos specialistai ir kitų priežiūros tarnybų specialistai?
Negi manote, kad kroviniai jiems bus atvežami be muitinės patikros? Negi čia kažkas kažką darys, o mes nieko nematysime ir nežinosime?“ - retoriškai klausė Šiaulių miesto meras.
Žodį dar turi tarti Nacionalinė žemės tarnyba
Atsikirsdamas į jam Konservatorių lyderio mestus kaltinimus dėl galimos korupcijos ir šio projekto protegavimo J.Sartauskas sakė, kad UAB „Rail Skyway Systems Ltd“ Lietuvoje buvo registruota balandžio mėnesį.
„Ir ką, niekas netikrino kapitalo kilmės? Kodėl A.Kubilius dabar tuo susirūpino?
Iš kur ateina investicijos, tikrai ne savivaldybė turi tikrinti. O dėl korupcijos – mūsų skaidrumu aš neabejoju.
Sutartis pasirašyta ne skubotai. Ji buvo svarstyta komitetuose, laiku užregistruota miesto taryboje. Svarstymas vyko mažiausiai 15 dienų. O pasirašius sutartį reikia ją vykdyti.
Be to sutartyje juodu ant balto parašyta, kad mes neprieštaraujame, jog Nacionalinė žemės tarnyba investuotojui 99 metams išnuomotų žemės sklypą. Jei atsirastų motyvuotų argumentų Nacionalinė žemės tarnyba šio sklypo gali ir neišnuomoti“, - portalui lrytas.lt sakė J.Sartauskas.
Pažadėjo investuoti šimtus milijonų eurų
Pagal šią savaitę su Šiaulių miesto savivaldybe pasirašyta sutartį bendrovei „Rail Skyway Systems Ltd“ gavus Nacionalinės žemės tarnybos leidimą Šiaulių pramoniniame parke 99 metams turėtų būti išnuomoti du (10,97 ha ir 19,49 ha) sklypai, kuriuose kompanija įsipareigojo per trejus metus investuoti ne mažiau 60 milijonų litų bei sukurti ir dešimt metų išlaikyti ne mažiau 150 darbo vietų.
Kompanijos „Rail Skyway Systems Ltd“ vadovai užsiminė, kad šie skaičiai tėra atspirties taškas – kompanija Šiauliuose žada investuoti apie 300 milijonų eurų.
Reklaminiame kompanijos „Rail Skyway Systems Ltd“ buklete tvirtinama, kad styginis transportas – inovacija pasaulinio transporto srityje.
Nauja transporto rūšis – ant tam tikrų kolonų ištempta styga vežanti keleivius ir krovinius – yra ekonomiška ir ekologiška, 8-9 kartus pigesnė už geležinkelio transportą.
Greitaeigis keleivinis styginis transportas išvysto iki 500 km/h greitį, miesto transporto – iki 120 km/h greitį ir krovininis, skirtas vežti birius ir skystus produktus, – iki 160 km/greitį.