Kad šis tikslas būtų įgyvendintas, Seimo nariai Antanas Matulas
ir Irena Degutienė Seimo posėdžių sekretoriate įregistravo Švietimo
įstatymo pataisą.
Pagal projektą, savivaldybės švietimo įstaigos vadovas konkurso
būdu į pareigas skiriamas penkeriems metams ir iš jų atleidžiamas
teisės aktų nustatyta tvarka.
Parlamentarų nuomone, tokia mokyklos vadovų rotacija labiau
motyvuotų esamus ir potencialius vadovus, taip pat vyktų nuolatinė
lyderių paieška ir tobulėjimas.
„Galima teigti, kad iki šiol bendrojo lavinimo mokyklų vadovų
atrankos ir skyrimo principai nesudaro galimybės į vadovų postus
atrinkti pačius geriausius kandidatus, autoritetingas asmenybes,
neskatina jų tobulėti. Vadovavimo gebėjimų vertinimas atrenkant
vadovus buvo ir yra atliekamas labai fragmentiškai. Siekiant
užtikrinti geresnius bendrojo lavinimo įstaigų veiklos rezultatus,
skatinti žinių, patirties keitimąsi mokyklų vadovai į pareigas
turėtų būti skiriami viešo konkurso būdu penkeriems metams“, - sako
projekto autoriai.
Nevykstant mokyklų vadovų rotacijai, pasak A. Matulo, susidaro
galimybės atsirasti daugeliui neigiamų požymių vadovavimo stiliuje,
vadybinėje veikloje. Dėl to nukenčia mokiniai, pedagogai ir visa
mokyklos bendruomenė.
„Dažnu atveju, ilgas buvimas mokyklos vadovo pareigose sąlygoja
nusistovėjusius, nekintančius vadovavimo principus, kurie neretai
būna susiformavę dar sovietmečiu. Tuomet tenka stebėti tiek vadovų,
tiek pačios mokyklos bendruomenės nenorą keistis, ieškoti, kurti,
bandyti, rizikuoti. Ilgai vadovaudami įstaigai mokyklos direktoriai
neretai ima pasyviai žiūrėti į savo veiklą, nepakankamai domisi
naujausiomis vadybos tendencijomis, nebesiekia mokyklos pažangos,
praranda motyvaciją stengtis dėl gerų rezultatų“, - sako A.
Matulas.
Lietuvoje, kaip ir daugumoje šalių, aukščiausio lygio valstybės
tarnautojams ir įstaigų vadovams yra taikomos kadencijos.
Šiuo metu Švietimo įstatymas numato, kad savivaldybės švietimo
įstaigos vadovo pareigybės aprašymas tvirtinamas, vadovas konkurso
būdu į pareigas skiriamas ir iš jų atleidžiamas teisės aktų
nustatyta tvarka.