Nuošalioje Mažeikių rajono Pievėnų Nukryžiuotojo Jėzaus medinėje
bažnyčioje vykusios Velykų pamaldos nė iš tolo nepriminė mišių kitose
maldos namuose.
Vos pusantro šimto gyventojų turintys Pievėnai vėl stebino Europą keistu
papročiu - teatralizuotu budėjimu.
Stengėsi nutverti kryžių
Prieš porą šimtmečių tokios misterijos buvo įprastos maldos namuose, bet
dabar ji likusi tik Pievėnuose.
Velykų naktį kareiviais persirengę kaimo vyrai vėl budėjo prie kryžiaus
bažnyčios viduryje. Kiti, vaidinantys žydus, kaip įmanydami stengėsi
pergudrauti karius, nukreipti jų dėmesį ir pavogti kryžių.
Žydai pradėjo šėlioti vos pradėjus giedoti Kalvarijos kalnus. Ginkluoti
ilgomis replėmis jie stengėsi nutverti kryžių, o ramiai stovintys kariai
jiems vis uždroždavo kardais.
Atsisėdę į klausyklą žydai mėgino suvilioti jaunas merginas, kad jos
atliktų išpažintį. Vyresni Pievėnų gyventojai pasakojo, kad anksčiau
žydai ir į sakyklą užlipdavę.
Tiesa, ne visiems toks erzelis sausakimšoje bažnyčioje patinka. Ypač
piktinosi vyresnio amžiaus moterys. Apsnūdusios po Velyknakčio
budėjimo, jos buvo nepatenkintos, kai žydai po nosimi pakišdavo amoniaku
suvilgytą skudurėlį.
Nesišypsojo moterys ir dėl to, kad žydai taikėsi ne tik kryžių, bet jų
rankines mišių metu pagriebti.
Nenusišypsoti buvo sunku
Per visą naktį iš šeštadienio į sekmadienį žydai nerimo ir taikėsi
pavogti kryžių. Už tai jie kariams siūlė auksinių prikimštą maišelį,
grasino prie grindų vinimis prikalti batus.
Mėgdžiodamas kareivius, vienas žydas atsistojo šalia apsaugos, rankose
laikydamas ne kardą, o reples. Pamėgink nenusišypsoti. Karių laukė ir
kitas sunkus išbandymas. Iš pradžių jie nejudant bažnyčioje stovėdavo
po pusvalandį, bet artėjant rytui keisdavosi jau po penkiolikos minučių.
Išaušus rytui procesija pajudėjo iš bažnyčios. Maldos namus ji pasuko
tris kartus. Tuo tarpu žydai, kaukšėdami replėmis, ant pečių užsimetę
kopėčias, priešinga kryptimi aplėkė devynis ratus.
Vilki skirtingas uniformas
Tirkšlių seniūnė Asta Kesminienė tvirtino, kad vis dėlto palankiai tokį
paprotį vertina daugiau tikinčiųjų. į Pievėnus pasižiūrėti persirengėlių
žydų šėliojimo susirenka ne tik aplinkinių parapijų žmonės. Būna
atvykėlių ir iš Latvijos, Estijos.
Tuo tarpu Pievėnų klebonas Saulius Styra neslėpė, kad toks paprotys turi
ir minusų. Mat žydai erzelį kelia giedant Kalnus, kai bažnyčioje būna
daugiausia žmonių. Kalvarijos kalnų giedojimas Žemaitijoje labai
paplitęs.
Beje, keturių kariais persirengusių komandų uniformos -- skirtingų
spalvų. Sako, kad raudonosios simbolizuoja nukryžiuoto Kristaus kraują,
žaliosios - atgimimo ir vilties simbolis, mėlynosios -- tai Kristaus
žengimas į dangų, o baltosios reiškia drobulę, į kurią buvo suvyniotas
Kristaus kūnas.