2008 m. rudenį prasidėjusi finansinė ir ekonominė krizė nėra
pasibaigusi. Ją įveikiant daug padaryta, kartu ir Lietuvoje. Tačiau
tūkstančiai pasaulio ekspertų jau laukia antrosios krizės bangos ir jais
netikėti nėra didesnio pagrindo nei teigiančiais, kad sunkmetis vis
labiau tampa istorija.
Skirtingai ir net visiškai priešingai aiškinamos krizės priežastys ir
prognozuojami pesimistiškesni padariniai, nei buvo XX amžiaus
trečiajame dešimtmetyje.
Viena aišku: krizė globali, sisteminė ir ji turės lemiamos įtakos
būsimiems valstybių santykiams. Neatmestini ir dideli kariniai
konfliktai. Kibirkštis gali įsižiebti bet kur: Sirija, Iranas, o gal
pilietinis karas Ukrainoje, kaip kažkada toks karas Ispanijoje tapo
Antrojo pasaulinio karo poligonu.
Didžiosios valstybės jaučia artėjančias grėsmes ir tam ruošiasi. Juk ne
šiaip sau Rusija kariniam perginklavimui skiria per 20 trilijonų rublių.
Kaip netikėtiems istorijos posūkiams rengiasi Lietuva?
Įstojusi į NATO ir ES mūsų šalis pamažu pradėjo prarasti strateginį
rūpinimąsi, mąstymą ir matymą. Didžiuosius valstybės reikalus tarsi
metropolijai perleidusi euroatlantinėms struktūroms Lietuva užsiėmė
techniniais, ekonominiais, socialiniais klausimais.
Technines problemas, tai liudija ir pirmininkavimas ES Tarybai, Lietuva
dažniausiai sprendžia sėkmingai. Bet ką valstybė darys, kai dėl
objektyvių priežasčių (konflikto atveju savi marškiniai arčiau kūno) ES
ir NATO parama nebebus tokia akivaizdi?
Nereikia ir ekstremalių situacijų. ES vienareikšmiškai neparėmė naujos
atominės elektrinės idėjos, ji teliko konservatorių programoje. Tiesa,
šią problemą Lietuva galėjo ir pati išspręsti, bet dėl vidaus politinių
ekonominių rietenų ir strateginio trumparegiškumo iniciatyvą perleido
Rusijai.
Skalūninių dujų idėja, kuri pasaulyje siejama su nauja energetikos
revoliucija, net pradinės vystymosi stadijos nepasiekė. O ką jau
kalbėti apie sudėtingesnes tarptautines problemas.
Lietuvos užsienio politika, prieš dešimt metų demonstravusi veržlumą
ariant Briuselio biurokratinius dirvonus, pastaruoju metu tapo
miglota ir padrika. Ir ne todėl, kad trūktų talentingų diplomatų.
Valstybė neturi strateginės ašies. Ne viena ambasada seniai gyvena be
jokių konkrečių užduočių.
Pavyzdžiui, stojant į ES daug buvo kalbama apie ekonominės informacijos
rinkimą. Sunku patikėti, kad ši sritis atitiktų šiuolaikinius žvalgybos
standartus, prisiminus, jog dar prieš trejus metus valstybės vadovai
gūžčiojo pečiais: statomos ar ne atominės elektrinės Karaliaučiuje ir
Baltarusijoje. Paprasti žmonės apie tai žinojo daugiau negu
specialiosios tarnybos.
Mūsų valstybėje prezidentas nėra vykdomoji valdžia, tačiau būtent jo
aplinkoje gali ir privalo formuotis esminių valstybės problemų, iššūkių,
grėsmių vertinimas.
Painiame tarptautinių santykių tinkle būtent iš prezidento visuomenė
tikisi sužinoti, kas yra šiuo metu yra svarbiausia ir į kokį iššūkį
kaip reaguoti.
Rinkdami prezidentą tiesiogiai piliečiai jam priskiria pareigą juos
lemiamu momentu ir mobilizuoti. Iki šiol toks reikalavimas prezidentui
nebuvo keliamas.
Dažniausiai buvo kalbama apie visuomenės vienijimąsi, o tai paprastai
vyksta per revoliucines ar sąjūdžių permainas ir visada susiję
su
žmonių emocijomis. Mobilizacija reiškia žmonių telkimą išskirtiniais
valstybės gyvenimo atvejais.
Dėl tarptautinės situacijos Lietuvos dar penkerius ar septynerius metus
laukia kur kas rimtesni iššūkiai, nei buvo atkuriant
nepriklausomybę.
Kol kas Lietuvos politikai vengia apie tai kalbėti, skleidžia tariamą
psichologinės ramybės uždangą, prezidento rinkimus verčia cirku. Bet
tai klaidinga ir pavojinga taktika.
Lietuvai teks priimti sudėtingus, neįprastus sprendimus ir dar nežinia,
koks bus Briuselio vaidmuo. Todėl mūsų valstybei reikia ne tik
sudėtingoje situacijoje susigaudančio vadovo, bet ir tokio, kuris prieš
nuspręsdamas turi savybę galvoti ir tartis su kitais.
Būtų neteisinga teigti, kad dabartiniai šalies lyderiai nesupranta
situacijos rimtumo. A.Butkevičius, nesijaučiantis tvirtai užsienio
politikoje, išmintingai pasirinko tęsti premjero darbą.
Visi atkreipė
dėmesį į karingą prezidentės D.Grybauskaitės pareiškimą ir priskyrė tai
jau žinomai Lietuvos mitologinės politikos, besiremiančios užkeikimais,
tradicijai.
Tačiau tame pareiškime įžvelgiu ir kitokių niuansų. D.Grybauskaitė
neblogai pažįsta Briuselio užkulisius, atvirai nesakomus didžiųjų
valstybių interesus ir nuotaikas, bet negalėdama pati apie tai viešai
kalbėti, stengiasi nerimą išsakyti aštria, bet vis dėlto abstrakčia
retorika.
Bet ar lemiamu momentu D.Grybauskaitė sugebės priimti išmintingą
sprendimą? Per penkerius prezidentavimo metus ji demonstravo ryžtingą,
kartu ir individualistinį, tarimosi su Seimu ir Vyriausybe
nepripažįstantį, netgi kaprizais pagrįstą darbo stilių.
Tęsti jįLietuvai būtų rizikinga. Todėl ir išlieka pasirinkimo problema.
NATO (Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacija)Europos Sąjunga (ES)Lietuvos strategija
Rodyti daugiau žymių