Plačiai nuskambėjo didžiausių privačių keleivių vežimo autobusais
bendrovių "Kautra" ir Tolimojo keleivinio transporto kompanijos (TOKS)
sandoris. Miestuose, į kuriuos įžengė "Kautra", jau rieda žalia ir
geltona spalvomis papuošti šios kauniečių įmonės autobusai.
Atrodo, kad ir iš Vilniaus keliausime tokiais autobusais, o
vilniečių savimeilę užgaus nebent Kauną primenantis įmonės pavadinimas.
TOKS valdo Vilniaus autobusų stotį. Reikia pripažinti, kad jos
prieigose tvarkos trūksta. Kaunas taip pat neblizga, bet bent jau
nelegalius vežėjus išgujo.
Vilnius to padaryti iki šiol nesugebėjo. Prie pat autobusų stoties
keleivius už skvernų stvarsto neaiškūs tipai, siūlydami pigiau keliauti
į Klaipėdą, Alytų ar Uteną.
Bilietų kainos augs, atsiras naujas monopolis. Tuo gąsdina
"Kautros" ir TOKS susijungimo priešininkai.
Tačiau kiti vežėjai mano, kad konkurencija išliks, be to, autobusai
varžosi ir su traukiniais. Jie ramina, kad kainos neturėtų kilti, nes
sumažės sąnaudos.
"Kautra" nusižiūrėjusi TOKS jau seniai. Tai liudija dar 2006-aisiais
kauniečiams Konkurencijos tarybos suteiktas leidimas įsigyti įmonę.
Kauniečiai jau įkėlė koją į Alytaus, Prienų, Vilkaviškio autobusų
parkus.
Tai vilniečiams taip pat turėtų suduoti per savimeilę. "Kautra", tapusi
nedidelių miestų vežėja, sugebėjo užimti ir Vilniaus rinką, kurios
TOKS nesugebėjo išlaikyti. Juk 2012-aisiais įmonės grynieji
nuostoliai buvo beveik 53 tūkst. litų, o metais anksčiau - net 17 kartų
didesni.
Sostinė kitų miestų vežėjams užleidžia ne tik tarpmiestinius maršrutus,
bet ir Vilniaus gatves. Pirmieji jose pasirodė Šiaulių įmonės "Ridvija"
mikroautobusai, kurie pradėjo kursuoti keliais įmonės "Vilniaus viešasis
transportas" autobusų maršrutais.
Tiesa, šiauliečiai pradėjo važinėti vadinamaisiais privežamaisiais
maršrutais, bet vis tiek keista, kad savivaldybės tam skelbtame konkurse
nugalėjo ne sostinės vežėjai.
Stebina ir tai, kad Šiaulių įmonė pažadėjo vilniečius vežti už itin mažą
2,5 lito už kilometrą kainą. Kad nebūtų nuostolių, Vilniuje ridos kaina
turėtų būti gerokai didesnė - 6 litai už kilometrą.
Miglotai "Ridvijos" vadovas atsakė ir į klausimą, ką darys, jei nemoki
savivaldybė neatsiskaitys su įmone. Jo negąsdina ir ypač nepalankūs
maršrutų nuomos terminai. "Ridvijos" mikroautobusai į sostinę skuba,
nors sutartys su šiauliečiais pasirašytos tik pusmečiui.
Neseniai Vilniuje atsirado kitas vežėjas iš provincijos - "Meteorit
turas". Įmonės iš Visagino autobusai veža keleivius 40-uoju maršrutu
Fabijoniškės-Centras.
Ir vėl reikėtų stebėtis. Kodėl savivaldybė perleidžia maršrutą, kuriame
keleivių netrūksta?
Vilniečiai, anksčiau šiuo maršrutu keliavę "Vilniaus viešojo transporto"
autobusais, persėdę į transporto priemones iš Visagino jau ima
piktintis.
Jau pasitaikė atvejų, kai bendrovės "Meteorit turas" vairuotojai
keleiviams prieš pat nosį uždaro autobusų duris. O ir patys autobusai
anaiptol ne pirmos jaunystės, ir durų juose per mažai, tad norint
išlipti reikia grūstis per visą saloną.
Vilniečių nemeilė bendrovei "Meteorit turas" išryškėjo, kai šios įmonės
autobusai gatvėse pasirodė išterlioti grafičiais.
Kitų miestų vežėjų, kurie braunasi į Vilnių, negąsdina savivaldybės
reikalavimas autobusų salonuose įrengti elektroninio bilieto sistemas,
pertvarkyti transporto priemones. Nors tai - papildomos išlaidos.
Vairuotojai iš provincijos sutinka dirbti pagal iš anksto paskelbtus
tvarkaraščius, pardavinėti vienkartinius popierinius bilietus.
Savivalės, kuria garsėjo iki miesto transporto pertvarkos praėjusių
metų vasarą mikroautobusų vairuotojai, nebebus.
Be to, ir nėra prasmės gaudyti keleivius, nes uždarbis priklauso ne
nuo keleivių, o nuo nuvažiuotų kilometrų skaičiaus.
Tai atvykėliai supranta ir su tuo susitaiko, kad tik gautų darbo
sostinėje. Kalbama, kad "Ridvija" dėl to ir atkeliavo į Vilnių, nes
Šiauliuose keleivių vežimo verslas šiemet perduodamas į vienas rankas.
Šiauliečiai ir visaginiečiai Vilniuje džiūgauja, nors atrodo, kad jiems
sudarytos nepalankios sąlygos.
Maža to. "Meteorit turas" ne tik įsigudrino vežti keleivius
sostinėje, bet ir išnuomoti "Vilniaus viešajam transportui" savo
autobusus.
Teisminiai ginčai, prasidėję po miesto transporto pertvarkos, dar
vyksta, bet savivaldybė ir toliau vieną po kito įsileidžia privačius
vežėjus. Tiesa, įmonė "Transrevis", perėmusi kelis miesto autobusų
maršrutus, iš Vilniaus. Bet ji - vienintelė.
Į miesto pakraščius pradėjus kursuoti įmonės "Transrevis"
mikroautobusams taip pat pasipylė keleivių skundai.
Rytais ir vakarais jie netelpa į nedideles transporto priemones. Kas
kita buvo talpesni "Vilniaus viešojo transporto" autobusai.
Suskaičiavę keleivius salone, įmonės "Transrevis" vairuotojai pro kai
kurias stoteles pravažiuoja nesustodami, palikdami laukiančius
vilniečius šalti.
O kam rizikuoti, vežti daugiau žmonių, nei leistina, jeigu dėl to
uždarbis nedidės?
Gelbėti padėtį ėmėsi "Vilniaus viešasis transportas", kurio autobusai
įsispraudė tarp įmonės "Transrevis" mikroautobusų.
Taigi Vilnius veža. Bet ar tikrai Vilnius?
"Sostinė"