Vilnius - provincijos vairuotojų maitintojas

2014 m. sausio 18 d. 07:30
Arūnas Dumalakas
Taigi Vilnius veža. Bet ar tikrai Vilnius?
Daugiau nuotraukų (1)
Plačiai nuskambėjo didžiausių privačių keleivių vežimo autobusais bendrovių "Kautra" ir Tolimojo keleivinio transporto kompanijos (TOKS) sandoris. Miestuose, į kuriuos įžengė "Kautra", jau rieda žalia ir geltona spalvomis papuošti šios kauniečių įmonės autobusai.
Atrodo, kad ir iš Vilniaus keliausime tokiais autobusais, o vilniečių savimeilę užgaus nebent Kauną primenantis įmonės pavadinimas.
TOKS valdo Vilniaus autobusų stotį. Reikia pripažinti, kad jos prieigose tvarkos trūksta. Kaunas taip pat neblizga, bet bent jau nelegalius vežėjus išgujo.
Vilnius to padaryti iki šiol nesugebėjo. Prie pat autobusų stoties keleivius už skvernų stvarsto neaiškūs tipai, siūlydami pigiau keliauti į Klaipėdą, Alytų ar Uteną.
Bilietų kainos augs, atsiras naujas monopolis. Tuo gąsdina "Kautros" ir TOKS susijungimo priešininkai.
Tačiau kiti vežėjai mano, kad konkurencija išliks, be to, autobusai varžosi ir su traukiniais. Jie ramina, kad kainos neturėtų kilti, nes sumažės sąnaudos.
"Kautra" nusižiūrėjusi TOKS jau seniai. Tai liudija dar 2006-aisiais kauniečiams Konkurencijos tarybos suteiktas leidimas įsigyti įmonę. Kauniečiai jau įkėlė koją į Alytaus, Prienų, Vilkaviškio autobusų parkus.
Tai vilniečiams taip pat turėtų suduoti per savimeilę. "Kautra", tapusi nedidelių miestų vežėja, sugebėjo užimti ir Vilniaus rinką, kurios TOKS nesugebėjo išlaikyti. Juk 2012-aisiais įmonės grynieji nuostoliai buvo beveik 53 tūkst. litų, o metais anksčiau - net 17 kartų didesni.
Sostinė kitų miestų vežėjams užleidžia ne tik tarpmiestinius maršrutus, bet ir Vilniaus gatves. Pirmieji jose pasirodė Šiaulių įmonės "Ridvija" mikroautobusai, kurie pradėjo kursuoti keliais įmonės "Vilniaus viešasis transportas" autobusų maršrutais.
Tiesa, šiauliečiai pradėjo važinėti vadinamaisiais privežamaisiais maršrutais, bet vis tiek keista, kad savivaldybės tam skelbtame konkurse nugalėjo ne sostinės vežėjai.
Stebina ir tai, kad Šiaulių įmonė pažadėjo vilniečius vežti už itin mažą 2,5 lito už kilometrą kainą. Kad nebūtų nuostolių, Vilniuje ridos kaina turėtų būti gerokai didesnė - 6 litai už kilometrą.
Miglotai "Ridvijos" vadovas atsakė ir į klausimą, ką darys, jei nemoki savivaldybė neatsiskaitys su įmone. Jo negąsdina ir ypač nepalankūs maršrutų nuomos terminai. "Ridvijos" mikroautobusai į sostinę skuba, nors sutartys su šiauliečiais pasirašytos tik pusmečiui.
Neseniai Vilniuje atsirado kitas vežėjas iš provincijos - "Meteorit turas". Įmonės iš Visagino autobusai veža keleivius 40-uoju maršrutu Fabijoniškės-Centras.
Ir vėl reikėtų stebėtis. Kodėl savivaldybė perleidžia maršrutą, kuriame keleivių netrūksta?
Vilniečiai, anksčiau šiuo maršrutu keliavę "Vilniaus viešojo transporto" autobusais, persėdę į transporto priemones iš Visagino jau ima piktintis.
Jau pasitaikė atvejų, kai bendrovės "Meteorit turas" vairuotojai keleiviams prieš pat nosį uždaro autobusų duris. O ir patys autobusai anaiptol ne pirmos jaunystės, ir durų juose per mažai, tad norint išlipti reikia grūstis per visą saloną.
Vilniečių nemeilė bendrovei "Meteorit turas" išryškėjo, kai šios įmonės autobusai gatvėse pasirodė išterlioti grafičiais.
Kitų miestų vežėjų, kurie braunasi į Vilnių, negąsdina savivaldybės reikalavimas autobusų salonuose įrengti elektroninio bilieto sistemas, pertvarkyti transporto priemones. Nors tai - papildomos išlaidos.
Vairuotojai iš provincijos sutinka dirbti pagal iš anksto paskelbtus tvarkaraščius, pardavinėti vienkartinius popierinius bilietus. Savivalės, kuria garsėjo iki miesto transporto pertvarkos praėjusių metų vasarą mikroautobusų vairuotojai, nebebus.
Be to, ir nėra prasmės gaudyti keleivius, nes uždarbis priklauso ne nuo keleivių, o nuo nuvažiuotų kilometrų skaičiaus.
Tai atvykėliai supranta ir su tuo susitaiko, kad tik gautų darbo sostinėje. Kalbama, kad "Ridvija" dėl to ir atkeliavo į Vilnių, nes Šiauliuose keleivių vežimo verslas šiemet perduodamas į vienas rankas.
Šiauliečiai ir visaginiečiai Vilniuje džiūgauja, nors atrodo, kad jiems sudarytos nepalankios sąlygos.
Maža to. "Meteorit turas" ne tik įsigudrino vežti keleivius sostinėje, bet ir išnuomoti "Vilniaus viešajam transportui" savo autobusus.
Teisminiai ginčai, prasidėję po miesto transporto pertvarkos, dar vyksta, bet savivaldybė ir toliau vieną po kito įsileidžia privačius vežėjus. Tiesa, įmonė "Transrevis", perėmusi kelis miesto autobusų maršrutus, iš Vilniaus. Bet ji - vienintelė.
Į miesto pakraščius pradėjus kursuoti įmonės "Transrevis" mikroautobusams taip pat pasipylė keleivių skundai.
Rytais ir vakarais jie netelpa į nedideles transporto priemones. Kas kita buvo talpesni "Vilniaus viešojo transporto" autobusai.
Suskaičiavę keleivius salone, įmonės "Transrevis" vairuotojai pro kai kurias stoteles pravažiuoja nesustodami, palikdami laukiančius vilniečius šalti.
O kam rizikuoti, vežti daugiau žmonių, nei leistina, jeigu dėl to uždarbis nedidės?
Gelbėti padėtį ėmėsi "Vilniaus viešasis transportas", kurio autobusai įsispraudė tarp įmonės "Transrevis" mikroautobusų.
Taigi Vilnius veža. Bet ar tikrai Vilnius?
"Sostinė" 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.