Pranciškonų rūmai virto kovos lauku. Didžiuliame pastatų ansamblyje,
kurį juosia Trakų, Pranciškonų, Kėdainių ir Lydos gatvės, kadaise
skambėjo maldos. Dabar buvusiose vienuolių celėse netyla kalbos apie
turtą, rašo dienraštis "Lietuvos rytas".
Išjungtas šildymas ar užsuktas vanduo – tai tik ledkalnio viršūnė.
Kovoje dėl Pranciškonų rūmų vis atkreipiamas dėmesys į tai, kad jų
įsigeidė tik šeši vienuoliai, kurie dorai nė nežino, ką veiks
didžiuliame pastatų komplekse, jei jis jiems bus grąžintas.
Tad baiminamasi, kad dabar prižiūrimas turtas, sugrąžinus jį vienuoliams,
pamažu virs griuvėsiais.
Nutartis – neskundžiama
Lietuvos Aukščiausiasis teismas paskelbė verdiktą – pranciškonų
vienuolynas privalo būti grąžintas valstybei. To reikalavo ieškovai –
Mažesniųjų brolių konventualų (pranciškonų) ordino vienuolynas.
Bylinėjimasis su iki šiol rūmus valdžiusia bendrove „Pranciškonų rūmai“
ir kitais atsakovais truko devynerius metus.
Teismui paskelbus neskundžiamą nutartį, pranciškonai konventualai
suskubo pareikšti tikį, kad valstybė nedels ir vienuolyną grąžins
broliams.
Štai tada ir užvirė kova, trunkanti jau daugiau nei pusmetį.
Taikos sutartis neįtiko
Praėjus mėnesiui po teismo nutarties Mažesniųjų brolių konventualų
(pranciškonų) ordino atstovas Marekas Adamas Dettlaffas rūmuose
įsikūrusius nuomininkus ėmė agituoti nemokėti nuomos mokesčio.
„Pranciškonų rūmų“ direktorius Antanas Bardauskas prisipažino tada
supratęs, kad geruoju su pranciškonais susitarti nepavyks.
Kad vienas Vilniaus krašto lenkas ir penki iš Lenkijos atvykę vienuoliai
nenori tartis, buvo galima pajusti dar prasidėjus teismų maratonui.
„Pranciškonų rūmai“ siūlė pasirašyti taikos sutartį ir dėl patalpų
perdavimo aiškintis gražiuoju, bet atvykėliai nesutiko.
Tiesa, derybos vyko, iš Romos ir Lenkijos į Vilnių atvykdavo šio ordino
generolai, kuratoriai, provincijolai, tačiau apčiuopiamų rezultatų
nepavyko pasiekti.
Projektą parengė seniai
Kokią 6 tūkst. kvadratinių metrų ploto rūmų viziją su M.A.Dettlaffu
priešakyje mato juos siekiantys susigrąžinti vienuoliai? Nei
paveldosaugininkams, nei iki šiol rūmus valdžiusiai bendrovei
„Pranciškonų rūmai“ atvykėliai jokių planų nepateikė.
O buvę šeimininkai prieš kelerius metų parengė projektą, kuriame
nurodė, kaip galima eksploatuoti rūmus. Tame projekte buvo numatyta
rūmų patalpose įkurti celes vienuoliams, taip pat įsteigti konferencijų
centrą, viešbutį.
Verslo plane nemažai vietos skirta ir vienuoliams. „Pranciškonų rūmai“
rado ne vieną investuotoją, bet toliau su vienuoliais vykstantys
ginčai visus juos atbaidė.
„Jeigu tai nacionalinės reikšmės kultūros paveldo objektas, kyla
pagrįstas klausimas – kaip jis toliau bus eksploatuojamas?“ – klausė
A.Bardauskas.
Jau dabar Pranciškonų rūmų stoge yra apie pusšimtį skylių, kurias dabar
jau buvę šeimininkai vis užlopydavo. Čerpės sutrūnijusios, senos,
supuvusios gegnės, santvaros.
Norint aptvarkyti stogą, reikia mažiausiai 5 mln. litų. Didesniam
remontui pinigų suma išaugtų dvigubai.
Padėtis tampa grėsminga
Patalpas Pranciškonų rūmuose šiuo metu nuomojasi daugiau nei dvi
dešimtys įmonių, įstaigų. A.Bardauskas neslėpė, kad M.A.Dettlaffas
kursto nuomininkų nepaklusnumą.
„Iš dalies kunigas teisus. Tačiau kas privalo prižiūrėti rūmus, kol
visi teisiniai reikalai nesutvarkyti? Kas atsakys, jei rūmuose kils
gaisras ar avarija? Mes“, – tvirtino A.Bardauskas.
Šią savaitę įvyko dar vienas susirinkimas, kurio metu paaiškėjo, kad
padėtis grėsminga, – netrukus už skolas gali būti išjungtas šaltas
vanduo ir elektra. Mat „Pranciškonų rūmai“ nebeturi teisės iš
nuomininkų rinkti mokesčių, tad su paslaugų teikėjais neatsiskaitoma.
Lietuvių raštija neįdomi
Pranciškonų rūmų siekianti vienuolių brolija yra uždaro būdo. Kai Švč.
Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje ir rūmų salėse vyko
nacionalinės programos „Baroko kelias Lietuvoje“ renginiai, atvykėliai
tik stebėjo, bet prie jų neprisidėjo.
Kad šis vienuolynas yra lietuvių raštijos lopšys, jų nedomina ir
jie to nepažymi kaip svarbaus fakto vienuolyną pristatančiuose
daugiausia lenkiškuose leidiniuose.
Pranciškonų konventualų bibliotekoje surasti lotyniškos knygos viršelyje
užrašyti pirmieji lietuviški rankraštiniai tekstai – poteriai „Tėve
mūsų“, „Sveika, Marija“, „Tikiu Dievą Tėvą“. Nustatyta, kad jie ranka
įrašyti 1503-iaisiais, beveik pusšimtis metų prieš Martyno Mažvydo
„Katekizmą“.
Užtenka kuklesnių patalpų
Kai buvo rengiama milžiniška paroda „Krikščionybė Lietuvos mene“,
pranciškonų vienuoliai turimo šventovės barokinio paveikslo su aptaisu
„Švč.Mergelė Marija su kūdikiu“ šiai parodai neskolino, nors kūriniai
parodai buvo pasiskolinti iš daugelio bažnyčių ir vienuolynų.
Nors rotacija yra privaloma, Vilniuje įsikūrusiems pranciškonams
konventualams jau dvidešimt metų vadovauja tas pats M.A.Dettlaffas.
Išskyrus jį, kiti vienuoliai per šį laikotarpį taip ir nepramoko
lietuviškai.
Nors lietuviai bandė įsikurti šiame vienuolyne, greitai iš jo
pasitraukdavo.
Ši vienuolija nėra gyvybinga ir perspektyvi. Europoje nykstančiuose
vienuolynuose 5-10 vienuolių grupėms skiriama 300-500 kvadratinių
metrų ploto patalpos šalia bažnyčios, nes visos regulos pabrėžia neturtą
ir kuklumą.
Tačiau pranciškonai konventualai Vilniuje pretenduoja į dešimt kartų
didesnius rūmus.
Pasiūlė įkurti muziejus
Dėl Pranciškonų rūmų grąžinimo vienuoliams arši kova užvirė ir tarp
sostinės intelektualų. Prieš kelias dienas pasirodė Lietuvos katalikų
mokslo akademijos narių kreipimasis, kuriame rašoma, kad bažnyčia
pranciškonams konventualams buvo grąžinta 1998 metais, bet vienuolynas
– iki šiol ne.
Pasak kreipimosi autorių, apgailėtina, kad į šią kampaniją, vykdomą
pagal sovietinius ateizmo skleidimo ir tautų supriešinimo modelius,
įsitraukė kai kurie Lietuvos mokslo ir kultūros veikėjai.
O istorikas Antanas Tyla stojo ginti Pranciškonų rūmų. Anot jo,
šis ansamblis su greta esančia Šv.Mikalojaus bažnyčia XX amžiaus
pradžioje buvo lietuvių švietimo, mokslo ir kultūros centras.
Pranciškonų ansamblio patalpose buvo įsteigta dviklasė lietuvių mokykla,
įsikūrė Lietuvių mokslo draugija, į jas persikraustė šios draugijos
biblioteka, apsigyveno žymus kultūros istorijos tyrinėtojas, Vasario
16-osios Akto signataras Jonas Basanavičius.
Anot A.Tylos, būtina užkirsti kelią pagrįstų abejonių keliančioms, iš
užsienio orientuotoms antikonstitucinėms tendencijoms. Jo nuomone,
Pranciškonų rūmuose valstybė turėtų įkurti Lietuvių mokslo ir švietimo,
amatų bei J.Basanavičiaus muziejus.
„Žinoma, tai galėtų atsirasti palengva, atsižvelgiant į realius
išteklius. Nacionalinį paveldą mes turime patys valdyti ir tvarkyti,
saugoti nuo neprincipingų paveldosaugininkų pinklių“, – įsitikinęs
istorikas.
Vienuolynas buvo uždarytas du kartus
Vilniuje įsikūrę pranciškonai po Lietuvos krikšto sulaukė dosnios
valdovų, didikų, bajorų ir net miestiečių bei valstiečių paramos. Todėl
dabar linkstama manyti, kad šis objektas turi būti Lietuvos nacionalinės
reikšmės kultūros paveldo paminklas ir negali būti atiduotas lenkams.
1710 metais, patarnaudami maru sergantiems Vilniaus gyventojams, beveik
visi pranciškonai užsikrėtė ir išmirė. Carinės Rusijos valdžios
laikotarpiu, po 1863 metų sukilimo, vienuolynas buvo apskritai
uždarytas.
Pranciškonai į Vilnių grįžo tarpukariu, o vienuolyną jiems 1938 metais
atidavė Lenkijos okupacinė valdžia. Tačiau sovietų okupantai vienuolyną
1941-aisiais nacionalizavo, o bažnyčią po aštuonerių metų uždarė.