Glaudžiais ryšiais susijusioms dviem Lietuvos ir Rusijos sraigtasparnių remonto bendrovėms JAV ginkluotosios pajėgos už paslaugas sumokėjo 16,4 mln. JAV dolerių (apie 43 mln. litų) daugiau, negu buvo planuota.
Anapus Atlanto kilus dideliam skandalui aiškėja, kad amerikiečiai tiesiog galėjo būti apmulkinti, rašo „Lietuvos rytas“.
Šioje istorijoje minima pakaunėje įsikūrusi J.Borisovo valdoma įmonė „Avia Baltika” ir Sankt Peterburge veikianti bendrovė „Sparc”, kuriai vadovauja J.Borisovo sūnus Pavelas.
Patarė atsisakyti paslaugų
JAV gynybos departamento Pentagono padalinys pradėjo tyrimą dėl permokėjimo už Rusijoje pagamintų sraigtasparnių Mi-17 priežiūrą ir remontą.
Amerikiečiai šiuos orlaivius naudoja vadinamuosiuose karštuosiuose taškuose ir vertina juos dėl pigumo, patikimumo bei paprastumo naudoti.
Tai tarsi „Volkswagen Golf” automobilių pasaulyje.
Aptikę milžinišką permoką auditoriai rekomendavo daugiau nesinaudoti šių bendrovių paslaugomis.
Tiriami ir vieno Alabamos valstijos armijos padalinio vadovo Norberto Vergezo ryšiai su bendrovėmis „Avia Baltika” bei „Sparc”, mat šio kariškio vardu buvo registruota telefono linija J.Borisovo name JAV.
N.Vergezas arba kažkas iš jo aplinkos galėjo atlikti tarpininko vaidmenį, mat pagal JAV įstatymus teisę gauti kariuomenės užsakymą gali tik šioje šalyje registruota bendrovė.
Kaip veikė mechanizmas?
Amerikiečiai apgaulę nustatė po to, kai vienoje Rusijos įmonėje įsigijo atsarginių sraigtasparnio detalių – sraigtų, transmisijų.
Kiekvienas didesnis orlaivio mazgas turi pasą, kuriame nurodyta detalės pagaminimo data, naudojimo resursas, atlikti remonto darbai.
Be šio paso jokia teisėtai dirbanti bendrovė nepirktų detalių.
Patyrinėję šiuos dokumentus JAV aviacijos specialistai pamatė, kad kai kurios detalės remonto metu išimtos iš jiems priklausančių sraigtasparnių kaip netinkamos naudoti – taip teigė remontą atliekančių bendrovių atstovai.
JAV kariškiams teko sumokėti už naujas detales, tačiau senosios nepakliuvo į metalo laužo supirktuves – jos buvo suremontuotos ir parduotos.
Pradėję tikrinti kitus dokumentus auditoriai nustatė daugybę panašių atvejų.
Rūpesčių kelia antrąkart
Tai jau antrasis atvejis, kai JAV specialiosios tarnybos šnairuoja į bendrovę „Avia Baltika” ir jos vadovą J.Borisovą.
2002-ųjų pavasarį JAV ambasada Vilniuje kreipėsi į Lietuvos užsienio reikalų ministeriją prašydama paaiškinti, kaip kontroliuojamas karinių sraigtasparnių ir naikintuvų detalių importas iš Rusijos ir eksportas į šalis, kurios gali būti susijusios su tarptautiniu terorizmu.
Amerikiečių tyrėjai nustatė, kad Rusijoje pirkti kariniai sraigtasparniai ir naikintuvų detalės per Lietuvą pasiekdavo Siera Leonę, Sudaną, Džibutį, Turkiją, Indiją, Meksiką.
„Avia Baltika” kelerius metus naudojosi tuo, kad kai kurių modelių rusiški sraigtasparniai gali būti naudojami ir kariniams, ir civiliniams tikslams. O norint identifikuoti detales reikia specialaus pasirengimo ir žinių.
Dokumentuose „Avia Baltika” nurodydavo, kad eksportuojamos detalės skirtos civiliams vartotojams, tačiau JAV ir Lietuvos specialiosios tarnybos surinko duomenų, kad aviacinė technika kartais atsidurdavo kariaujančių grupuočių rankose.
Įklampino ryšiai su R.Paksu
Tais pačiais 2002 metais J.Borisovo „Avia Baltika” Rolando Pakso prezidento rinkimų kampanijai skyrė 1,2 mln. litų.
Šalies prezidentu tapęs R.Paksas 2003 metų balandį išimties tvarka suteikė savo finansiniam rėmėjui Lietuvos pilietybę.
Tokį žingsnį Konstitucinis teismas įvertino kaip atlygį už paramą per rinkimus ir panaikino sprendimą dėl pilietybės suteikimo.
Tai tapo vienu svarbiausių motyvų rengti R.Paksui apkaltą, po kurios prezidentas buvo pašalintas iš pareigų.
Specialiųjų tarnybų pateiktuose garso įrašuose girdėti J.Borisovo grasinimai tuomečiam prezidentui R.Paksui.
Už šį nusikaltimą J.Borisovas buvo nuteistas, tačiau po ilgų teismo procesų jis vis dėlto iškovojo teisę gyventi Lietuvoje.
Klaidžioja po pasaulį
Pastaruoju metu verslininkas šia teise, atrodo, naudojasi retai.
„Jūs jo turbūt nerasite”, – pareiškė „Avia Baltikos” interneto tinklalapyje nurodytu administracijos telefonu atsiliepusi moteris. Kiti bendrovės vadovai teigė negalintys komentuoti JAV vykusio tyrimo.
Pasak J.Borisovo aplinkos žmonių, verslininkas pastaruoju metu labai daug laiko praleidžia užsienyje, daugiausia – Rusijoje, kurios piliečio pasą yra gavęs.
Kai kurių šaltinių duomenimis, jis siekia pakliūti į Rusijos valdžios sukurto holdingo „Vertolioty Rosiji” („Rusijos sraigtasparniai”) vadovybę. Ši įstaiga vienija beveik visą Rusijos sraigtasparnių kūrimo, gamybos ir priežiūros pramonę.
Į holdingą įtrauktos net privačios bendrovės, tačiau J.Borisovo šeimos kontroliuojama „Sparc” tokios lemties kažkaip išvengė.
Nepriklausymas holdingui turi ir neigiamų padarinių – bendrovė gali remontuoti tik civilinės paskirties orlaivius, tačiau turi gerą priedangą – „Avia Baltiką”. Ši bendrovė gali priimti visus užsakymus, o vėliau darbai paskirstomi tarp abiejų įmonių.