Parodoje atsispindi svarbiausi 1993–2013 metų LGBT bendruomenės meno įvykiai, susijungia vizualinės antropologijos ir vaizdų kultūros prieigos.
Parodos atidaryme itin didelio dėmesio susilaukė Eglės Gandos Bogdanienės judesio spektaklis „(Trans)paradas“, kuriame skirtingais vilnoniais nuogo kūno kostiumais apsirengę žmonės vaizdavo lytinio tapatumo įvairiapusiškumą.
Svarbiausias ekspozicijos principas – istorinių dokumentų ir meno kūrinių dialogas. Pateikiamos archyvinės nuotraukos, istoriniai straipsniai, bendruomenės žurnalai, televizijos reportažai derinami su fotografija, tapyba, objektais, atlikimu, vaizdo menu.
Parodoje atskleidžiama LGBT istorija
„Šiuolaikinio meno centro (ŠMC) skaitykloje eksponuojama archyvinė dalis, kurioje atsispindi Lietuvos homoseksualų bendruomenės organizacinė, leidybinė, pilietinė veikla. „Pogrindyje“ pristatoma šiuolaikinio meno paroda, atskleidžianti seksualinių mažumų požiūrį į kūną, seksualumą, tapatumą, gyvenimą kartu“, – apie parodą kalbėjo jos kuratorė Laima Kreivytė.
Lygių galimybių plėtros centro ekspertė Margarita Jankauskaitė pastebi, kad LGBT asmenų bendruomenė istorinį žygį laisvės ir išsivadavimo link tęsia daugiau nei dvi dešimtis metų. Žvelgiant iš istorijos perspektyvos – tai mirksnis.
„Žmogaus gyvenimo kontekste šie dešimtmečiai reiškia brandą ir naujos kartos atėjimą, kuri formavosi kitokioje, nepriklausomoje Lietuvoje, paveldėdama teisę į jos kultūros, vertybių kūrimą“, – pastebi ji.
Parodos išleistame kataloge chronologine tvarka fiksuojamos LGBT bendruomenei svarbiausios datos, pateikiami svarbiausi LGBT istoriniai įvykiai.
Nusivils neradę pornografinių vaizdų
Bandymas perteikti dvidešimties metų Lietuvos LGBT istoriją dviejose, kad ir nemažose, ŠMC salėse, L. Kreivytės įsitikinimu, – kaip kupranugariui pralįsti pro adatos skylutę: „Seksualinių mažumų priešininkai nusivils neradę parodoje užtektinai peno pornografinei vaizduotei.“
Viena vertus, švenčiame dvidešimt LGBT laisvės metų, kita vertus, nesupratimas ir homofobija viešojoje erdvėje liejasi per kraštus.
„Bet koks intymesnis dviejų vyrų ar dviejų moterų kontaktas vis dar kelia audringas visuomenės reakcijas, net jei tai – spontaniško pergalės džiaugsmo išraiška. Už nekaltą bučinį smerkiamos net aukso medalį Europos čempionate laimėjusios irkluotojos“, – homofobijos pavyzdžių Lietuvoje pateikia parodos kuratorė.
Paroda eksponuojama ŠMC
ŠMC skaitykloje eksponuojama dokumentinė dalis ir meno kūriniai, susiję su konceptualiu LGBT istorijos apmąstymu. Pagrindinis vizualinis ir dokumentinis akcentas – vaivorykštės spalvų spektro skalė ant lango, kur surašyti svarbiausi LGBT įvykiai Lietuvoje.
Rūsys slepia ir kartu atveria nenormatyvinio seksualumo vaizdinius šiuolaikiniame Lietuvos mene ir menines normų kvestionavimo strategijas. Svarbiausios temos – lytis, homoerotinis kūno grožis, buvimas kartu, patriarchalinių institucijų kritika.