Pati prezidentė ar jos aplinka pasirūpino, kad Lietuvos žmonės sužinotų apie šį, kaip skelbiama oficialiame prezidentūros pranešime, valstybės lėšų taupymo žingsnį. Nuotrauka, kur mūsų šalies vadovė sėdi „Wizz Air“ lėktuvo salone su šalia esančiu kompanijos reklaminiu ženklu, publikuota Dalios Grybauskaitės „Facebook“ paskyroje.
Labai norėjau tikėtis, kad ši nuotrauka – tik nevykęs fotomontažas Lietuvos nedraugų, kurie turi tik jiems vieniems žinomų interesų taip pažeminti mūsų valstybę, bet prezidentūra jau patvirtino, kad D. Grybauskaitė tikrai išvyko šiuo lėktuvu. Tada jau kyla minčių, ko siekiama tokiu žingsniu.
Suprantama, Lietuvoje yra ne vienas ir ne du valdininkai, politikai, kurie švaisto valstybės lėšas, jas pasisavina, grobia. Matyt, ir valstybės pareigūnai dažnai skraido prabangia verslo klase, nors valstybės išgalės to neleidžia. Bet šių asmenų prabangus skrydis yra tik jų patogios kelionės ir noro pasipuikuoti reikalas iš mokesčių mokėtojų pinigų. Valstybės vadovo skrydis – tai dar ir valstybės reprezentacija, tačiau apie tai, matyt, pamiršta.
Kai valstybėje trūksta pinigų įvairiose gyvenimo sferose, galbūt nėra būtina skraidyti verslo klase ir valstybės vadovams. Tai galėtų būti diskusijų objektas, kaip turėtų būti efektyviau panaudojamos valstybės lėšos. Bet dar neteko girdėti, kad kuris nors Europos ar kitų šalių vadovas skristų į oficialų renginį, kuriame atstovauja savo valstybei, pigių skrydžių bendrove. Neteko girdėti, ar mūsų šalies prezidentė nors kartą į oficialų renginį jau yra skridusi tokiu būdu.
Klausimą, kodėl būtent dabar taip padaryta, paliksiu atvirą. Neabejoju, tai labiau susiję su politinių įvykių kalendoriumi Lietuvoje per ateinančius metus nei su nuoširdžiu noru taupyti.
O dabar pažvelkime į skaičių matematiką, kurią netruko pateikti prezidentūra kilus reakcijai, kokios nesitikėta S. Daukanto aikštėje. Atmeskime klausimus apie prezidentinį lėktuvą, karinį lėktuvą „Spartan“, iš kurio mūsų valstybės vadovas išlipdavo kuriam laukui apkurtęs, ir užsakomuosius skrydžius, kurie kainuoja didelius pinigus. Visa tai - tik skysta dūmų uždanga nuvesti nuo pagrindinės minties, kodėl skrista su „Wizz Air“.
Prezidentūra skelbia: skrydis tiesioginiu, ne pigių skrydžių bendrovės lėktuvu būtų kainavęs 3 tūkst. litų. Nežinau, ar kalbama apie verslo, ar ekonominę klasę, bet jeigu tai ekonominės klasės bilietas, daugelis iš mūsų žinome, kad kalbama apie tikrai brangų variantą skrydžiui į Londoną. Nuo M. Thatcher mirties praėjo daug dienų. Kodėl pigesniu bilietu nepasirūpinta anksčiau?
O dabar sugrįžkime prie nuotraukos, išplatintos „Facebook“. Iš jos aiškiai matome, kad už prezidentės nugaros yra kelios tuščios eilės. Tai, matyt, padaryta dėl mūsų valstybės vadovės saugumo. Bet pigių skrydžių bendrovių lėktuvai dažniausiai būna visiškai užpildyti. Vadinasi, tie, kurie rūpinosi prezidentės saugumu, t. y. Lietuva, turėjo išpirkti ir šiuos bilietus. Sudėkime jų sumą į vieną vietą ir pažiūrėkime, ar tikrai buvo sutaupyta lėšų, skrendant tokiu būdu, kad Lietuvos žmonės būtų patenkinti.
Jau šiandien ši nuotrauka komentuojama ne tik Lietuvoje, bet įvairių pasaulio valstybių piliečių. „Facebook“ vartotojai klausia, kas yra ta Lietuva, kur ji yra, kad prezidentė skrenda pigių skrydžių bendrovės lėktuvu.
Neabejoju, naujiena bus aptariama ir kuluaruose Londone susirinkus įvairių valstybių vadovams. Tų šalių politikai supranta, kur baigiasi populistinė žinia skurdžiau gyvenantiems savo šalies žmonėms, pasipiktinusiems, kad politikai ir valdininkai švaisto savo šalies lėšas, ir kur prasideda valstybės reprezentacija. O valstybės vadovas turi atstovauti valstybei.
Po tokio prezidentės skrydžio bus suduotas smūgis Lietuvos įvaizdžiui. Jeigu ir buvo sutaupyti keli šimtai litų, skrendant tokiu būdu, reikia paskaičiuoti, kiek Lietuva turės išleisti milijonų ir dešimčių milijonų litų dabar įvairioms įvaizdžio kūrimo programoms, kad ši padaryta žala būtų pataisyta. Ir kažin ar tai bus galima padaryti.
Neabejoju, kad „Wizz Air“ išleis dar daugiau lėšų savo reklaminei kompanijai nei Lietuva. Prezidentė, nusifotografavusi šalia šios kompanijos reklaminio ženklo, tapo veidu, reklamuojančiu ir šią pigių skrydžių bendrovę.
Taip, kad jeigu kas ir laimėjo daugiausia iš prezidentės kelionės, tai ši pigių skrydžių kompanija. Net neabejoju, kad jos vadovai jau šiandien sako: ačiū, Dalia Grybauskaite.
O netrukus pasirodys ir reklaminiai bukletai su nauju „Wizz Air“ reklaminiu veidu, po kuriais bus parašyta: „Dalia Grybauskaitė, Lietuvos prezidentė“. Tai, matyt, net geriau verslui nei George'as Cloney, reklamuojantis namelį Klaipėdoje.