Ir ką pamačiau? Normaliai apsirengę vaikinai, segintys ženkliukus su trispalvėmis. Merginos, pasipuošusios tautiniais galvos apdangalais. Vyresnio amžiaus žmonės, skanduojantys „Lietuva!”.
Jokios agresijos, kitataučius įžeidžiančių plakatų, šūkių ar neapykantos proveržio, jokios svastikas primenančios atributikos. Nebuvo užrašų „Vakar juden raus, šiandien – Lietuva lietuviams“, kaip skelbė Lietuvos žydų bendruomenės pirmininkės pareigas laikinai einanti F. Kukliansky.
Kodėl šie Vasario 16-osios eitynių Kaune dalyviai fašistai, kaip juos pakrikštijo žydų veikėjai, S. Wiesenthalio centro direktorius E. Zuroffas ir profesorius D. Kacas? Moterys, pensininkai, net vėliavėlėmis mosuojantys maži vaikai – tik naciams prijaučianti minia?
Ar nacio etiketę galima lipdyti ir buvusiam disidentui A. Patackui, šiltai atsiliepusiam apie populiarų dainininką V. Diawarą ir griežtai sukritikavusį rasistiškai nusiteikusius interneto komentatorius, kuriems užkliuvo pastarojo afrikietiškos šaknys.
Gal nacis ir kunigas R. Grigas, po eisenos pareiškęs, jog jo šeima per Antrą pasaulinį karą gelbėjo žydus ir jis yra bet kada pasirengęs ištiesti pagalbos ranką kitų tautybių žmonėms, jei jie pajaustų Lietuvoje priespaudą?
Mano nuomone, garsūs nacių medžiotojai šįsyk smarkiai persūdė, puolę medžioti, jų žodžiais, fašistus ir nacionalistus.
Žinoma, galima dėl daug ko nesutikti su LTJC lyderiais, dažnai ausį rėžia ir jų radikalūs pasisakymai, tačiau į jų surengtą eiseną susirinkusius žmones vadinti neonaciais, švelniai tariant, negražu.
Tie, iš kurių lūpų sklido eitynes žeminantys žodžiai, šįsyk pažemino patys save. Nes šiųmetės eitynės nė iš tolo nepriminė gėdingos 2008-ųjų eisenos Vilniuje, kai tąsyk žygiavę jaunuoliai vokiškai šaukė „Žydai lauk!“.
D. Kacas, pareiškęs, jog prieš penkerius metus sostinėje ir dabar Kaune vykusiose eitynėse dalyvavo tie patys žmonės, šovė smarkiai pro šalį. Nuotraukose, kurias galima nesunkiai rasti ir palyginti – visiškai kiti veidai. Fašistuojančius jaunuolius, bliovusius „Juden raus!”, pakeitė taikūs įvairaus amžiaus žmonės.
Šiemet Vasario 16-osios eitynes pasmerkusius ir jas tris kilometrus lydėjusius D. Kacą ir E. Zuroffą saugojo policija, bet niekas iš eisenos dalyvių į juos nemėtė piktų žvilgsnių.
Niekas nesivėlė į ginčus su „Antifa“ nariais, kurie laikė plakatus su provokuojančiais užrašais „fašistinės eitynės“, o vienas šios organizacijos atstovų dėl visų blogybių netgi išdrįso apkaltinti patriotizmą.
Taip, vėl aidėjo prieštaringai vertinamas šūkis „Lietuva – lietuviams!“, bet jo toną gerokai sušvelnino iškart po jo skanduojamas tautiškumą ir tautos ryšį su valstybe pabrėžiantis „lietuviai – Lietuvai!“.
Eitynėse nepasigirdo užuominų apie jokius kitų tautybių piliečių suvaržymus, jų teisių ribojimus.
Beje, D. Kacas ir E. Zuroffas lazdą perlenkia jau ne pirmą kartą.
Interneto portaluose „defendinghistory.com“ (redaktorius D.Kacas) ir operationlastchance.org“ (direktorius E.Zuroffas) prieš pastarąsias Vasario 16-osios eitynes buvo publikuotas žydų profesoriaus P. Fridbergo straipsnis, kuriame neigiamas žydus per karą Telšių apskrityje Žemaičių Kalvarijos valsčiuje iš mirties gniaužtų ištraukusių Stulpinų ir Straupių šeimų egzistavimas, nors jos nuo holokausto pragaro išgelbėjo 25 žydus.
Už tai žydų organizacijos šiems lietuviams suteikė garbingus Pasaulio Tautų Teisuolio vardus.
Pernai pasirodė straipsniai, jog Kovo 11-osios eitynių dalyviai neva norėjo apstumdyti D. Kacą, tačiau netrukus išaiškėjo, kad tai – muilo burbulas. Neonaciais išvadinti vaikinai net kartu nusifotografavo su profesoriumi.
Spalvas tirština ir kai kurie kolegos žurnalistai, formuluodami klausimą žydų veikėjams: „Kaip jūs vertinate Vasario 16-ąją įvyksiančias nacių eitynes?” ir tokiu būdu iškart patys lipdydami eitynių dalyviams bjaurias etiketes.
Praėjusiais metais kai kuriuose šalies interneto portaluose nuolat šmėžavo vieno agresyviai atrodančio, kažką šaukiančio eitynių dalyvio nuotraukos, tarsi be jo nebūtų šimtų kitų, taikiai nusiteikusių dalyvių.
Įdomu ir tai, kuo rėmėsi keli istorikai, išrėžę, kad tokios eitynės skaldo tautą, didina nedarbą, skatina emigraciją? Atliko tyrimą, sociologinę apklausą? Apklausė išvykusius svetur, Daro biržos klientus ir užsirašė kiekvieno pasakojimus?
Lietuvių tautinis jaunimo centras nėra šventas, šios organizacijos atstovai dažnai būna pernelyg kategoriški, bet Kaune Vasario 16-ąją vykusiam renginiui suteikti „neonacių eitynių“ vardą galėjo tik tie, kuriems trūks plyš reikėjo tuščioje vietoje sukurti baubą.