„Tegu žygiuoja Balbieriškyje“, – rytojaus planuojamas eitynes Kaune portalui lrytas.lt laužyta lietuvių kalba tardamas miestelio pavadinimą pakomentavo D. Katzas.
Pagonių simbolika – aiški svastika
Paklaustas, kodėl patriotais save vadinančius ir trispalvės simbolika pasipuošusius eitynių dalyvius iškart sieja su naciais, D. Katzas buvo tiesmukas. „Svastiką fiureris pasiskolino iš senovės indoeuropiečių, tad šiandien sakyti, kad tai yra pagonių ženklas, nesusijęs su holokaustu, yra nesąmonė“, – pasakojo D. Katzas.
Tokią simboliką profesorius prilygino sovietiniam kūjui ir pjautuvui. „Negali paimti pjautuvo ir sakyti, kad jis simbolizuoja tik darbą, nes dėl istorinių aplinkybių visi žino, kad jis reiškia daugiau“, – dėstė profesorius.
Komentuodamas, kodėl turėtų būti pažeidžiama žodžio laisvė, E. Zuroffas konferencijoje sakė, kad laisvės raiška baigiasi ten, kur prasideda kito laisvė. „Lietuvos valstybė rėmė žydų žudymą prie A. Hitlerio, ir ta pozicija nepasikeitė iki šiandien“, – gestikuliuodamas rankomis dėstė E. Zuroffas.
Jis pridėjo, kad nacionalistai, žinodami, kad naudoti svastikos simbolikos oficialiai neleidžiama, ją šiek tiek modifikavo – tam, kad nebūtų pažeisti įstatymai. „Žydus žudę lietuviai taip pat dengėsi patriotizmu“, – istoriją priminė E. Zuroffas.
Lietuva dengiasi dvigubo genocido teorija
„Nacionalistai keliems išgyvenusiems ir likusiems Lietuvoje žydams siunčia aiškią žinutę, kad jie čia nepageidaujami“, – kalbėjo E. Zuroffas. Jis baksnojo į Briuselį, neslėpdamas, kad „normalioje Europos Sąjungos šalyje tokios eitynės paprasčiausiai nebūtų leidžiamos“.
Lietuvos problemos, anot E. Zuroffo, nėra unikalios, bet metas priimti istoriją ir nebijoti pradėti drąsiai kalbėti apie tikrą istoriją. „Suprantu, kad tai labai skaudu, nes kalbame apie dabartinės kartos senelius, bet jus ne visi jie žudė žydus. Istorija skaudi ir ją pripažinti nelengva, dar daugiau, atvirai to mokyti vaikus, bet kito kelio nėra, kad tai nepasikartotų“, – emocingai kalbėjo E. Zuroffas. Jis aiškino Lietuvos dvigubo genocido teoriją – užuot pripažinę istoriją, mes, anot E. Zuroffo, apgaudinėjame ir save, ir kitus.
Abu žydų bendruomenės atstovai sutiko, kad laimei, dauguma lietuvių nacionalistų idėjų nepalaiko. „Lietuviai man atrodo labai draugiški ir padedantys“, – sakė D. Katzas. Profesorius baksnojo į valdžią, leidžiančią eitynes miestų centruose per nacionalines šventes. Jis pridėjo, kad pats kreipėsi į sostinės merą A. Zuoką, bet pastarasis neatsakė.
Ketina ir patys stebėti eitynes
Žydai norėtų, kad eitynės bent jau nevyktų pagrindinėse miestų gatvėse. Vilniaus valdžia kovo 11-osios eitynėms leidimo žygiuoti Gedimino prospektu neišdavė ir pasiūlė Upės gatvę, bet nacionalistai vis tiek ketina eiti rengti demonstraciją pagrindine gatve.
Šeštadienį, šabo metu, žydų atstovai žada nelikti nuošalyje ir atvykti stebėti eitynių Kaune. Tiesa, dėl susikaupimo meto, prasidedančio penktadienio saulėlydžiu ir besibaigiančio šeštadienio vakare, žydai praktiškai negali nieko daryti, net garsiai kalbėti. „Vis tiek būsime“, – sutarė E. Zuroffas ir D. Katzas.
Nacionalistai eitynes ketina rengti šeštadienį, vasario 16-ąją Kaune, kovo 11-ąją – Vilniuje, kovo 16-ąją – Rygoje. Nors eitynių dalyviai bei organizatoriai kratosi neonacių vardo, dviprasmiškų vertinimų jos sulaukia dėl skambančio nacionalistinio šūkio „Lietuva – lietuviams“ bei eisenoje žygiuojančių skustagalvių.
Paradoksalu, kad spaudos konferencijai žydai pasirinko naujienų agentūrą BNS, kurios vadovas Artūras Račas vos prieš keletą dienų savo tinklaraštyje E. Zuroffą pavadino asmeniu, „kurio tikslas ir gyvenimo prasmė yra skatinti antisemitizmą Lietuvoje ir visoje Rytų Europoje“.
„Jei Izraeliui išties rūpėtų susitaikymas ir geri santykiai, tai E. Zuroffas seniai turėtų sėdėti tamsiausioje belangėje kartu su Hezbollah terroristais. Iki gyvos galvos ir be teisės į amnestiją“, – tokias mintis tinklaraštyje dėstė A. Račas.